Wartościowe SEO w rytmie EKO — nasz przepis na budowę pozycji e-sklepu w wyszukiwarce

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Wartościowe SEO w rytmie EKO — nasz przepis na budowę pozycji e-sklepu w wyszukiwarce

Udostępnij:

Podczas gdy wśród konsumentów stale rośnie świadomość dotycząca spożywanych produktów, stosowanych suplementów i kosmetyków, zwiększa się również świadomość samych właścicieli e commerce’ów, którzy dostrzegają coraz większe znaczenie ruchu organicznego w drodze po cenny ruch i konwersje.

Fakty mówią same za siebie! Obecnie jedenastomiesięczna współpraca ze sklepem ekoAleja polegająca na skrupulatnej realizacji usługi SEO, zaowocowała 280% zwiększeniem widoczności domeny, o słowa kluczowe, które umieściliśmy na pierwszej stronie wyników Google:

…oraz dostarczeniem kalorycznego, bezpłatnego ruchu, notując wzrost liczby użytkowników o 170% YoY (year-over-year):

Wyjaśniamy krok po kroku, jak tego dokonaliśmy!

Wybór modelu usługi i ustalenie priorytetów sprzedażowych klienta

Współpracę z klientem zaczęliśmy od wyboru modelu usługi. Ze względu na szeroki, stale rozbudowywany asortyment, mocnych konkurentów w branży żywności, suplementów i kosmetyków ekologicznych zajmujących pierwsze pozycje w Google, wybór padł na model rotacyjny. Model polegający na cyklicznej wymianie pozycjonowanych fraz, w momencie osiągnięcia przez nie wysokich pozycji. Celem działań naszej agencji zawsze było i będzie wypracowanie zadowalających efektów sprzedażowych, dlatego proces wyboru fraz był dwustronny.

Drobna modyfikacja modelu dotyczyła jedynie włączenia osobnej frazy na stałe – “żywność ekologiczna”, która ze względu na swój potencjał, zdecydowanie była frazą, o którą warto powalczyć w dłuższej perspektywie.

Audyt techniczny sklepu, czyli krytyczne błędy, drobne usprawnienia i potencjał widoczny na horyzoncie

Audyt SEO to podstawa. Nasza specjalizacja w sektorze e-commerce, setki realizowanych projektów i kilka z tożsamej branży była zdecydowanym ułatwieniem, zapewniającym miękkie lądowanie i bezproblemowe zagłębienie się w kwestie on-site.

Z doświadczenia wiemy, jak ważna dla naszych klientów jest transparentność działań, bieżące monitorowanie efektów i zmian oraz przedstawianie ich w przejrzystej formie. Dlatego klient otrzymał dostęp do wewnętrznego, intuicyjnego panelu, w którym oprócz możliwości obserwowania zmian w pozycjach, znalazły się wskazówki oddelegowane do tasków. Prosto, merytorycznie, przejrzyście!

W ramach audytu sklepu opracowaliśmy dane META zarówno dla strony głównej, jak i pozycjonowanych kategorii. Przy okazji wdrażając schematy META tagów dla pozostałych stron, by były one bardziej precyzyjne, odpowiadające na zapytania i potrzeby użytkowników.

Szczegółowo analizując witrynę, zweryfikowaliśmy nagłówki, zwracając jednocześnie uwagę na nieodpowiednią optymalizację opisów kategorii i stron producentów, wskazując dodatkowo podstrony robocze, które niechlubnie pojawiały się w indeksie. Na tym etapie wypunktowaliśmy też problemy i zasugerowaliśmy gotowe rozwiązania jeśli chodzi o content – brak nagłówków H2, zbyt krótkie treści, brak linkowania wewnętrznego czy pojawiające się duplikaty wewnętrzne opisów produktów skutecznie blokowały wzrost serwisu.

W sklepie występował problem z danymi strukturalnymi, co powodowało problemy z wyświetlaniem dodatkowych informacji w wyszukiwarce. Zwane również jako rich snippets, dane umożliwiają zabranie więcej miejsca w wynikach wyszukiwania, wpływając na współczynnik CTR. Idąc dalej drogą mocno technicznych zagadnień, wskazaliśmy konieczność dopracowania strony pod kątem prędkości ładowania oraz przystosowania pod Core Web Vitals (stosunkowo młode wskaźniki, które już połowy 2021 r. mają bezpośrednio wpływ na pozycję domeny w wynikach wyszukiwania).

W międzyczasie przeanalizowaliśmy profil linków kierujących do domeny (parametry takie jak działania historyczne, DR, jakość i ruch na domenach odsyłających),  mając na uwadze ich ogromną rolę w naszej przyszłej pracy.

Last but not least…w ramach audytu klient otrzymał precyzyjne zalecenia i wytyczne dotyczące tworzenia nowych treści w serwisie, zgodnych ze sztuką SEO, jak i wskazówki usprawnienia głównego menu w celu poprawy UX sklepu i indeksowania podstron.

Bieżąca praca i znaczący skok widoczności

Prac optymalizacyjnych zdecydowanie nie zakończyliśmy na audycie SEO. W kolejnych tygodniach bliżej przyjrzeliśmy się menu, proponując kompleksową optymalizację i sugerując:

Bardziej precyzyjne nazewnictwo kategorii

  • Tam, gdzie to możliwe, zasugerowaliśmy doprecyzowanie nazw kategorii, np.:
  • Żywność → Żywność ekologiczna
  • Bezglutenowe / PKU → Produkty bezglutenowe i PKU

Utworzenie nowych kategorii i podkategorii pod pozycjonowane frazy

Na podstawie analizy potencjału wyszukiwania i mając na uwadze rozbudowę asortymentu, zaproponowaliśmy znaczącą rozbudowę kategorii “Naturalne olejki eteryczne” o kilkanaście nowych podstron, jak między innymi:

  • olejki eteryczne do świec
  • olejki eteryczne na komary
  • olejki eteryczne do nawilżania powietrza
  • olejki eteryczne do kąpieli
  • olejki eteryczne na zatoki

… to świetny sposób na działania pod nieco mniej popularne, ale mocno konwertujące frazy, jak i szansa na rozwój struktury linkowania wewnętrznego.

Wyeliminowaliśmy problem duplikacji kategorii

Na bieżąco proponowaliśmy również zmiany nazw nowo powstających kategorii, by były one czytelniejsze dla robotów indeksujących i użytkowników.

Wymieniliśmy linki z przekierowaniem 301 w celu optymalizacji crawl budgetu

Crawl budget to liczba stron, które Googlebot przemierza i indeksuje w witrynie w określonym czasie. Aktualizacja przekierowań 301 pozwoliła nam wzmocnić inne podstrony, ułatwiając ich zaindeksowanie.

Content is King (był nim w 2021, będzie w 2022 i nic nie zanosi się na zmiany w kolejnych latach!), dlatego w ramach pracy nad treściami rozpoczęliśmy wprowadzanie czasem kosmetycznych, często newralgicznych zmian:

  • zoptymalizowaliśmy znaczniki title i nagłówki H1 dla pozycjonowanych podstron,
  • zgodnie z audytem SEO, skupiliśmy się na strukturze linkowania wewnętrznego i jej rozbudowie,
  • postawiliśmy na rozbudowę opisów w kluczowych kategoriach,
  • stale rozbudowywaliśmy content poprzez nowe opisy kategorii, nowe opisy podstron producentów oraz systematycznie realizowane wpisy blogowe,
  • z racji tego, iż żywność ekologiczna to temat, już można powiedzieć, specjalistyczny, weryfikowaliśmy opisy produktów przygotowywane przez klienta,
  • dość łatwo paść ofiarą kanibalizacji słów kluczowych, dlatego w międzyczasie przyglądaliśmy się historycznym wpisom blogowym, usuwając, bądź dodając kluczowe frazy.

Nie bez znaczenia był ścisły kontakt pozycjonera z deweloperem, który odpowiadał za wdrożenie sugerowanych przez nas określonych zmian, w tym:

  • umieszczenie opisów kategorii i podkategorii pod listą produktów,
  • wprowadzenie atrybutu nofollow dla linków wewnętrznych,
  • usunięcie schematu GS1 i pozostanie tylko przy schemacie schema.org
  • praca nad wskaźnikami Core Web Vitals (usunięcie nieużywanego kodu Javascript i CSS, wprowadzenie skryptu lazy load),
  • przeniesienie całego drzewa menu do menu górnego (poprawa użyteczności witryny).

Efekt?

W jedenaście miesięcy, współpracując z klientem na podstawie konkretnego planu, udało nam się zwiększyć widoczność sklepu o 280% (frazy w TOP10), 121% (TOP50), ruch organiczny z kolei zanotował prawie dwukrotny wzrost i nadal nie powiedzieliśmy ostatniego słowa! Pozycjonowanie sklepu internetowego jest pracą regularną, wymagającą dużej elastyczności, dlatego mimo wielomiesięcznej już współpracy, stale szukamy nowych rozwiązań i przygotowujemy się na kolejny rok pełen wyzwań!

 

Artykuł powstał we współpracy z Traffic Trends