160 mld dolarów stratyÂ
– Korki nie sÄ… jedynie utrapieniem kierowców: sÄ… także zagrożeniem dla zdrowia publicznego i kÅ‚opotem dla gospodarki – czytamy w informacji prasowe. WedÅ‚ug naukowców z Instytutu Technologicznego w Massachusetts, powodujÄ… każdego roku straty finansowe siÄ™gajÄ…ce aż 160 miliardów dolarów. Do tego sÄ… przyczynÄ… zmarnowanych 7 miliardów godzin i ponad 11 miliardów litrów paliwa.Â
Badacze sugerujÄ…, że jednym z rozwiÄ…zaÅ„ problemu jest popularyzacja współdzielenia przejazdów. Ich zdaniem usÅ‚ugodawcy tacy, jak Uber i konkurujÄ…cy z nim Lyft mogliby zmniejszyć liczbÄ™ pojazdów poruszajÄ…cych siÄ™ po drogach o 75 proc. bez znaczÄ…cego wpÅ‚ywu na czas podróży. Zobrazowali to na przykÅ‚adzie Nowego Jorku, po którym przemieszcza siÄ™ mniej wiÄ™cej 13 tys. taksówek.Â
3 tysiÄ…ce zamiast 13 tysiÄ™cyÂ
Zgodnie z ich obliczeniami, żebym pokryć 98 proc. zapotrzebowania na przejazdy realizowane przez zawodowych kierowców, potrzeba jedynie 3 tys. aut współdzielonych przez cztery osoby. JeÅ›li jednak zwiÄ™kszylibyÅ›my w pojeździe liczbÄ™ miejsc do dziesiÄ™ciu, okazuje siÄ™ wówczas, że potrzebujemy tylko 2 tys. samochodów, żeby pokryć zapotrzebowanie na 95 proc. kursów. Przy tym zaÅ‚ożeniu pracÄ™ mogÅ‚oby stracić 14 tys. taksówkarzy.Â
 – Zamiast transportować pojedyncze osoby, kierowcy mogliby wozić od dwóch do czterech pasażerów i w rezultacie, wykonać w krótszym czasie mniejszÄ… liczbÄ™ przejazdów za te same pieniÄ…dze – mówi profesor Daniela Rus z Instytutu Technologicznego w Massachusetts, która zarzÄ…dza projektem. Dodaje, że dziÄ™ki temu zmniejszyÅ‚oby siÄ™ natężenie ruchu na drogach, a powietrze staÅ‚oby siÄ™ czystsze.Â
Autonomiczne pojazdyÂ
Do realizacji badania, naukowcy wykorzystali dane o trzech milionach przejazdów realizowanych przez taksówkarzy w Nowym Jorku oraz informacje o zapotrzebowaniu na tego typu usÅ‚ugi. Stworzyli również algorytm, który w czasie rzeczywistym przeanalizowaÅ‚ te dane i oszacowaÅ‚, ile współdzielonych aut potrzeba, żeby usprawnić transport.Â
– WedÅ‚ug naszej wiedzy, to pierwszy raz, gdy naukowcy mogli eksperymentalnie zmierzyć zależność pomiÄ™dzy wielkoÅ›ciÄ… floty, jej pojemnoÅ›ciÄ…, czasem oczekiwania, opóźnieniami w podróży a kosztem operacyjnym dla dużej liczby pojazdów, w tym taksówek, samochodów dostawczych i wahadÅ‚owców – mówi Daniela Rus. Dodaje, że system ten sprawdzi siÄ™ także do zarzÄ…dzania kursami realizowanymi przez autonomiczne samochody.Â