Aplikacji z AI to dochodowa nisza
Ten specyficzny segment, w którym użytkownicy wchodzą w interakcje z antropomorfizowanymi, syntetycznymi postaciami, notuje gwałtowny wzrost liczby pobrań i wydatków konsumenckich.
Dane finansowe jasno pokazują, że aplikacje towarzyszące AI to niezwykle dochodowa nisza. Już w pierwszej połowie 2025 roku wygenerowały one 82 miliony USD w przychodu, co stanowi wzrost o 64% w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 roku. Całkowite wydatki konsumentów na świecie na tego typu programy sięgnęły już 221 milionów USD. Rynek jest przy tym mocno skoncentrowany – 10% najlepszych aplikacji odpowiada za 89% wszystkich przychodów. Rośnie również rentowność pojedynczego użytkownika, co widać po wzroście średniego przychodu na jedno pobranie z 0,52 w 2024 roku do 1,18 obecnie.
Skalę zjawiska obrazuje nie tylko wzrost przychodów, ale przede wszystkim rosnąca baza użytkowników. Do lipca 2025 roku aplikacje tego typu pobrano na całym świecie łącznie 220 milionów razy. Tylko w pierwszej połowie bieżącego roku odnotowano 60 milionów pobrań, co oznacza wzrost o 88% rok do roku. Na rynku pojawia się też coraz więcej graczy: z 337 aktywnych i zarabiających aplikacji, aż 128 zostało wydanych w 2025 roku.
W poszukiwaniu cyfrowego partnera
W odróżnieniu od chatbotów ogólnego przeznaczenia, aplikacje towarzyszące pozwalają na budowanie relacji z gotowymi lub stworzonymi przez siebie postaciami o określonej osobowości. Analiza danych ujawnia dominujący trend: najpopularniejsze są aplikacje skierowane do osób poszukujących „dziewczyny AI”. Słowo „dziewczyna” (girlfriend) pojawia się w nazwie 17% aktywnych programów, podczas gdy „chłopak” (boyfriend) znajduje się w zaledwie 4% tytułów.