Wielka Brytania i Stany Zjednoczone wśród krajów, w których streaming muzyki najwolniej zyskuje na popularności

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Z globalnego badania przeprowadzonego przez Havas Sports & Entertainment (część Havas Media Group) wynika, że Brytyjczycy i Amerykanie są w końcówce rankingu krajów najchętniej korzystających ze streamingu muzyki online.

Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Havas Sports & Entertainment zaledwie 30% Brytyjczyków regularnie korzysta z onlinowych serwisów streamingowych,  takich jak Spotify, Apple Music i Deezer. Jest to najniższy wynik wśród siedemnastu krajów objętych badaniem. Na pierwszym miejscu znalazły się Chiny, gdzie 86% populacji korzysta z tego typu usług, a zaraz za nimi Rosja, gdzie 84% mieszkańców przynajmniej raz w tygodniu używa serwisów streamingowych na życzenie.

Odpowiedzi respondentów ze Stanów Zjednoczonych, którzy wzięli udział w badaniu obejmującym łącznie 18 000 osób, również sugerują, że korzystanie z serwisów streamingowych stopniowo rośnie w tym kraju – przynajmniej raz w tygodniu korzysta z nich zaledwie 37% ankietowanych. Oznacza to, że zarówno Wielka Brytania, jak i Stany Zjednoczone pozostają znacznie poniżej średniej globalnej, która wynosi 49%, i nie dorównują takim krajom jak Brazylia (56%), Hiszpania (55%), Włochy (48%) i RPA (43%).

Podobne wyniki uzyskano w odniesieniu do liczby osób słuchających muzyki za pośrednictwem stron umożliwiających udostępnianie plików wideo, takich jak YouTube, Vimeo i Dailymotion. Najniższy poziom odnotowano w przypadku Brytyjczyków – jedynie 37% respondentów używało takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu. W Stanach Zjednoczonych deklarował to co drugi ankietowany.

Mieszkańcy krajów Ameryki Południowej wydają się korzystać ze stron umożliwiających udostępnianie plików wideo w większym stopniu, niż mieszkańcy pozostałych kontynentów – z takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu korzysta prawie co dziesiąty Kolumbijczyk (88%), a także 87% Meksykanów i 82% Chilijczyków. Chiny osiągnęły wynik na poziomie 64%, czyli nieznacznie powyżej średniej globalnej, która wynosi 63%.

„Generacja Shuffle” dochodzi do głosu

Badanie „FANS.PASSIONS.BRANDS” przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment, dotyczące zainteresowania sportem i rozrywką, wykazało również, że 56% dzisiejszych entuzjastów muzyki przyznaje się do słuchania przynajmniej dziesięciu różnych gatunków. Poprzednie badanie, przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment, ujawniło istnienie „Generacji Shuffle” – nowego pokolenia osób słuchających muzyki, które wywodzi się z rewolucji cyfrowej. Dzięki niespotykanemu nigdy wcześniej dostępowi do ogromnych bibliotek nagrań, możliwemu w związku z pojawieniem się streamingu i opcji pobierania plików online, zdecydowanie wzrosła różnorodność gatunków muzycznych, których słuchają ich użytkownicy. Badanie przeprowadzone we współpracy z Annenberg Innovation Lab z Południowej Kalifornii dotyczyło zainteresowania ludzi muzyką, a jego celem było zrozumienie, w jaki sposób muzyka oddziałuje na poszczególne osoby i ich relacje z markami w tej przestrzeni. Badanie wykazało, że zdaniem 73% ludzi partnerstwo muzyczne poprawia wizerunek marki, a w opinii 70% ankietowanych sprawia, że marka wyróżnia się spośród swoich konkurentów. Zdaniem 62% muzyka zachęca ich do wypróbowania produktów i usług danej marki.

– Muzyka to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe dla marek, które chcą nawiązać relacje z ludźmi. Nasze badanie wykazało, że 98% osób na całym świecie codziennie słucha muzyki. Era cyfrowa spowodowała jednak, że wszystko jest bardziej rozdrobnione i rozległe, jeśli chodzi o sposób słuchania muzyki i wybierane gatunki. Fani z niektórych krajów, które kojarzą się głównie z muzyką popularną – w szczególności Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych – wyraźnie wykazują odmienne nastawienie, co pokazuje jak istotne dla marek są nie tylko najnowsze technologie, takie jak serwisy streamingowe, ale również  bardziej tradycyjne media i wydarzenia na żywo. Ważne jest również zrozumienie, w jaki sposób zmienia się gust muzyczny i zainteresowanie muzyką, a także ukierunkowanie na zachowanie użytkowników, a nie na grupy wydzielone na podstawie zwykłych danych demograficznych. To badanie jest nieocenione, jeśli chodzi o zmianę tej perspektywy – powiedziała Fredda Hurwitz, Global Chief Strategy Officer, Havas Sports & Entertainment.

Jakim fanem muzyki jesteś?

Podczas badania zidentyfikowano pięć różnych profili wielbicieli muzyki – swój profil można sprawdzić w quizie dostępnym tutaj. Profile określono na podstawie ośmiu Logik Zaangażowania fanów muzyki (przypominamy je poniżej), określonych w poprzedniej edycji badania FANS.PASSIONS.BRANDS przeprowadzonego przez Havas SE. 

Słuchacz

  • 89% woli słuchać muzyki w domu,
  • 75% codziennie ogląda telewizję,
  • Przynależność do tej grupy deklaruje 26,7% badanych w Polsce.

Niektórzy miłośnicy muzyki cenią wspólne doświadczenia muzyczne podczas wydarzeń na żywo, Słuchacze wolą jednak bardziej intymną atmosferę i wybierają komfort własnego domu. Ta grupa, z niewielką pomocą swoich dzieci, jest zawsze na bieżąco z najnowszymi przebojami. Wśród polskich respondentów jest to najliczniejsza grupa. Spośród badanych krajów większy odsetek Słuchaczy jest tylko w Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech.

Ekspert

  • 88% poszukuje nowych talentów i piosenek podczas wydarzeń na żywo,
  • 76% uznaje się za ekspertów muzycznych,
  • Przynależność do tej grupy deklaruje 22,1% badanych w Polsce.

Ekspert zawsze znajduje się w centrum wydarzeń. Jest mistrzem kultury muzycznej, zawsze gotowym do udziału w quizie muzycznym w pobliskim pubie. Ta grupa wykazuje głód wiedzy i chce dokonywać odkryć muzycznych, co ułatwiają  głównie platformy online. Eksperci prowadzą poszukiwania, słuchają i dzielą się swoją pasją ze społecznościami online.

Fan

  • 83% ogląda programy telewizyjne związane z muzyką,
  • 38% otwarcie deklaruje swoje przywiązanie do określonej grupy lub artysty,
  • Przynależność do tej grupy deklaruje 10,1% badanych w Polsce.

Oddany Fan zrobi wszystko, aby wyrazić swoją miłość do artysty. W kulminacyjnym momencie koncertu Fan jest zahipnotyzowany tym, co dzieje się na scenie. Fan to również wielbiciel telewizyjnych show związanych z muzyką, które dają namiastkę tej fascynującej atmosfery. Zdecydowanie najrzadszy profil wśród polskich respondentów, zaledwie co dziesiąty z nich został sklasyfikowany jako Fan. Pod tym względem upodobania Polaków przypominają te wskazywane przez Belgów, Niemców, Francuzów oraz nie hiszpańskojęzycznych obywateli USA.

Kolekcjoner

  • 75% skupia się na muzyce, której słucha,
  • 54% kocha muzykę związaną ze swoim pochodzeniem kulturowym,
  • Przynależność do tej grupy deklaruje 22,5% badanych w Polsce.

Przedstawicieli tej grupy można znaleźć na całym świecie. Relacje z ludźmi i bliskość pozwalają im się wczuć w rytm. Pierwsza nuta przypomina im dawną miłość, magiczną chwilę, czas, miejsce. Muzyka ma dla nich szczególny smak – jest im wyjątkowo droga, ponieważ wiąże się z ich pochodzeniem kulturowym. Kolekcjonerzy są drugą pod względem liczebności grupą sympatyków muzyki w Polsce, zaś spośród respondentów z innych krajów większy odsetek Kolekcjonerów jest jedynie w Portugalii oraz (nieznacznie) Włoszech i Wielkiej Brytanii.

Wokalista

  • 73% śpiewa,
  • 32% gra na instrumencie muzycznym,
  • Przynależność do tej grupy deklaruje 18,6% badanych w Polsce.

Wokalista najbardziej docenia muzykę, gdy sam ją tworzy. Może nie należy do grupy, która zawsze jest na bieżąco z trendami, ale nie trzeba go prosić dwa razy, aby zagrał lub coś zaśpiewał.

Osiem Logik Zaangażowania fanów muzyki

1. Logika Rozrywki – czerpanie przyjemności z atmosfery i całościowego doświadczenia

Fani, którzy czerpią przyjemność nie tylko z muzyki, ale w równym stopniu z całego spektaklu, jakim jest koncert.

2. Logika Imersji – chęć zatracenia się w muzyce

Fani zwracający uwagę głównie na doznania, których doświadczają słuchając muzyki.

3. Logika Połączeń Społecznych – pragnienie nawiązywania i podtrzymywania relacji z innymi fanami

Fani, którzy czują silną więź ze społecznością innych fanów tego samego zespołu lub gatunku muzycznego.

4. Logika Identyfikacji – łączenie muzyki z życiem prywatnym

Fanom kierującym się tą logiką przyjemność sprawia słuchanie muzyki, która podkreśla ich pochodzenie etniczne czy ma związek z ich rodzimą kulturą. To też fani, którzy muzykę łączą z niektórymi okresami w swoim życiu.

5. Logika Obrony

Fani, którzy lubią dyskutować o muzyce z fanami o innych upodobaniach muzycznych.

6. Logika Gry

Fani, którzy w dzieciństwie uczyli się śpiewu lub gry na instrumencie. Mogą grać do tej pory. Mogą też grać w gry wideo związane z muzyką.

7. Logika Wiedzy – chęć nauki i zrozumienia mechanizmów kierujących muzyką

Fani, którzy są zainteresowani teorią muzyki i zagadnieniami naukowymi z nią związanymi.

8. Logika Poszukiwań – pragnienie odkrywania nowych piosenek, muzyków, gatunków, wydarzeń, itd.

Logika postępowania charakterystyczna dla fanów, którzy na koncertach i festiwalach odkrywają nowych twórców.

fot. pixabay.com