„MAMENO zrodziło się z bólu” – piszą na stronie internetowej www.mamenolife.com pomysłodawczynie platformy, Aleksandra Laudańska i Marzena Michałek. Jak często w takich przypadkach, własne doświadczenia stały się inspiracją do stworzenia narzędzia, które jest odpowiedzią na problem, z jakim zmaga się duża grupa – podobnych pomysłodawczyniom MAMENO – odbiorców. A konkretnie odbiorczyń – kobiet, które przechodzą transformację menopauzalną.
– Aktualnie temat dotyczy ok. 4,3 mln kobiet w Polsce – tyle jest pań w wieku 40-55 lat, czyli takich, które odczuwają zmiany związane z zanikiem funkcji hormonalnej jajników. Ale tak naprawdę temat menopauzy dotyczy też kobiet, które już ją przeszły – brak estrogenu powoduje w organizmie zmiany prowadzące do pojawienia się wielu schorzeń: nadciśnienia, cukrzycy, hipercholesterolemii, otyłości, demencji, atrofii pochwy, osteoporozy. Dotyczy też kobiet, które mają ją przed sobą – jesteśmy zupełnie nieprzygotowane na to, co nas czeka po czterdziestce. Menopauza, pośrednio, dotyczy również naszych partnerów, rodzin, pracodawców. Rod Steward, przerażony transformacją menopauzalną swojej żony, stwierdził, że mężczyźni powinni przechodzić obowiązkową edukację na temat menopauzy – mówi Aleksandra Laudańska, founderka MAMENO i CEO FemTechnology Group.
Wyzwanie globalne, doświadczenie – bardzo indywidualne
Każdego roku na świecie menopauzę przechodzi 25 mln kobiet. Do 2025 roku będzie na Ziemi ponad miliard kobiet, które to doświadczenie mają za sobą.
– Dla około 80 proc. kobiet transformacja menopauzalna wiąże się z odczuwaniem różnych uciążliwych dolegliwości Powodują one, że jakość życia drastycznie spada. Zmiany hormonalne powodują nie tylko te typowe, najbardziej znane dolegliwości, jak uderzenia gorąca i zlewne poty, lecz także cały wachlarz innych objawów, takich jak zmęczenie, mgła mózgowa, bóle całego ciała, problemy ze snem, świąd skóry, utrata włosów, nietrzymanie moczu i inne. Szacuje się, że objawów jest między 30 a 50, a niektóre źródła podają, że nawet więcej.– dodaje Marzena Michałek, co-founderka MAMENO i członkini zarządu FemTechnology Group.
Pomysłodawczynie aplikacji, szukając informacji na temat źródeł swoich dolegliwości, a potem sposobów na ich złagodzenie, zauważyły, że są dwa zasadnicze problemy, z którymi borykają się kobiety po przekroczeniu 40. roku życia:
- dojście do diagnozy, co leży u źródeł ich złego samopoczucia,
- znalezienie skutecznego remedium na odczuwane dolegliwości. Badania prowadzone w Europie Zachodniej wskazują, że aż 3 na 4 menopauzalne kobiety nie znajdują pomocy nawet ze strony lekarzy.
– Transformacja menopauzalna to bardzo indywidualne doświadczenie – każda kobieta przechodzi ją inaczej i co innego przynosi jej ulgę, jeśli w ogóle przynosi – mówi Aleksandra Laudańska, która temu tematowi poświęciła swoją mowę pt. „Brama mocy każdej kobiety” podczas ubiegłorocznego TEDx Warsaw Women. – Często dojście to tego, że to, co nam dolega, zwiastuje nadejście menopauzy, a nie jest jakąś tajemniczą chorobą, trwa kilka-kilkanaście miesięcy, a czasami kilka lat. Kobiety chodzą do psychiatrów, fizjoterapeutów, urologów, dermatologów i rzadko który mówi, że zgłaszane dolegliwości mogą być spowodowane przez spadek produkcji estrogenu. Na to wpadamy często przypadkiem – czytając na przykład jakiś artykuł albo wypowiedzi kobiet na Facebooku. Zaskakuje nas to, tym bardziej że wiemy, że menopauzę przechodzimy koło 51.-52. roku życia, a dolegliwości pojawiają się kilka lat wcześniej.
– Badania mówią, że trwają one średnio 7 lat, a na każdą kobietę przypada przeciętnie pakiet sześciu dolegliwości – uzupełnia Marzena Michałek. – I naprawdę potrafią spowodować, że kobieta wycofuje się z życia. U nas tego nie zbadano, ale w Wielkiej Brytanii już tak – 94 proc. kobiet mówi, że dolegliwości menopauzalne mają wpływ na ich pracę, a 1 na 10 rezygnuje z aktywności zawodowej z uwagi na ich dokuczliwość. Kobiety często biorą zwolnienia, ale nie mówią, co jest ich powodem – temat wciąż jest wstydliwy, nawet na Wyspach, gdzie w ostatnich latach dużo zrobiono, by rozpowszechnić wiedzę o menopauzie. W Polsce jesteśmy tam, gdzie oni 5-6 lat temu – czyli na samym początku rewolucji menopauzalnej.
E-doula menopauzy, czyli #wspieramywmianie
Pomysłodawczynie aplikacji nazwały ją e-doulą menopauzy. Doula to wykształcona i doświadczona również w swoim macierzyństwie kobieta, zapewniająca ciągłe niemedyczne, fizyczne, emocjonalne i informacyjne wsparcie matce i rodzinie na czas ciąży, porodu i po porodzie, ale też – np. w przypadku douli umierania – to osoba, która pomaga przejść przez ten proces świadomie, z uważnością i czułością. Skąd użycie tego określenia w kontekście menopauzy? Wyjaśnia Aleksandra Laudańska:
– Transformacja menopauzalna, jak teraz nazywa się przejście kobiety od stanu płodności do wygaszenia funkcji rozrodczych, wiąże się z wieloma zmianami zarówno w fizyczności kobiety, jak i jej psychice i rolach społecznych. A ponieważ chcemy wspierać kobiety w tym czasie, w tej zmianie, doula przyszła samoistnie. Dodałyśmy e-, bo dajemy wsparcie w formie cyfrowej. Tak, jak narodziny i śmierć to przejście do innego wymiaru, tak menopauza nadaje inny wymiar życiu kobiety. Wcale nie negatywny, wbrew powszechnej opinii. O tym też będziemy mówić. Chcemy zrobić dobry PR menopauzie. Bo po niej następuje coś, co antropolożka Margaret Mead nazwała postmenopauzalną werwą, a ja nazywam postmenopauzalnym wzlotem. Od 4 lat pracujemy z Marzeną z kobietami, które menopauzę mają już za sobą, i to są prawdziwe petardy.
Aplikacja MAMENO powstała, by edukować i wspierać kobiety. Na platformie znajdą one:
- Bazę wiedzy – artykuły wyjaśniające różne aspekty menopauzy w oparciu to aktualną wiedzę medyczną oraz mini wywiady z kobietami na temat ich doświadczeń.
- Forum dla użytkowniczek, na którym mogą dzielić się swoimi doświadczeniami.
- Narzędzie umożliwiające samodzielne monitorowanie objawów.
- Bazę lekarzy, którzy chcą pomagać kobietom menopauzalnym oraz chcą i wiedzą, jak to robić.
- MAMENO Store – e-sklep z suplementami rekomendowanymi kobietom menopauzalnym.
Femtech z misją
MAMENO jest aplikacją webową, dostępną z poziomu wyszukiwarki pod adresem app.mamenolife.com, nie wymaga pobrania na smartfon. Użytkowniczki wchodzące na landing page mamenolife.com mogą skorzystać z bota, który pomaga ustalić etap transformacji menopauzalnej i zachęca do rejestracji w aplikacji. Ta została zaprojektowana z myślą o wszystkich użytkowniczkach platformy. Dostęp do niej jest możliwy z dowolnego urządzenia, przejrzysty interfejs pozwala łatwo odnaleźć potrzebne treści, a wykorzystanie bezpiecznej infrastruktury chmury publicznej Google Cloud pozwala na szybki dostęp do aplikacji niezależnie od skali działania. Za rozwój platformy odpowiada firma Leads Sp. z o.o.
Autorzy UX to Aleksandra Laudańska i Valeria Zinevych, projekt graficzny stworzyła Aleksandra Laudańska, zaś treści przygotowała Marzena Michałek – autorka i redaktorka artykułów i książek o tematyce medycznej i gerontologicznej. Pomysłodawczynie podkreślają, że aktualna odsłona MAMENO to dopiero początek – w planach mają tworzenie szytych na miarę programów wpierających zdrowie kobiet, konsultacje online ze specjalistami, stworzenie własnej marki suplementów, a w przyszłości – sieci klinik.
Business management oraz marketing wspiera Silver Agency – agencja specjalizująca się w silver marketingu, należąca do grupy kapitałowej ONE House i będąca udziałowcem FemTechnology Group.
– Zaangażowaliśmy się we wsparcie MAMENO, ponieważ wierzymy, że aplikacja oferująca holistyczne podejście do problemów związanych z samopoczuciem dojrzałych kobiet w okresie menopauzy jest niezwykle potrzebna. W działaniach marketingowych wykorzystamy doświadczenia Silver Agency w realizacji projektów komunikacyjnych do osób z generacji silver oraz najlepszych ekspertów. Jesteśmy przekonani, że MAMENO realizowane w tak twórczym i zaangażowanym zespole to przepis na rynkowy sukces – mówi Sebastian Kalmus, dyrektor zarządzający Silver Agency i członek zarządu FemTechnology Group. Ten optymizm podziela Martina Tararuj, business advisor i członkini zarządu FemTechnology Group:
– Community As A Service, co proponuje MAMENO jako swoją unikatową propozycję sprzedaży, może przyciągać miesięcznie nawet 1 mln użytkowniczek w samej Polsce – budowanie biznesu wokół społeczności to specyfika femtechów. W efekcie MAMENO może zapewnić markom dostęp do rosnącej społeczności dojrzałych kobiet. Mamy ambicję być aplikacją pierwszego wyboru kobiet menopauzalnych nie tylko w Polsce – celujemy również w rynki CEE, Europy Centralnej i Skandynawii. Obserwuję różne rynki i sektory od lat, w tym scenę start-upową, i widzę pierwsze zwiastuny tego, że nadchodzi dobry czas dla femtechów. Rynek technologii menopauzalnych już wyceniany jest na 600 mld dolarów, a będzie rósł.