Smart Pharma powstała w 2014 r. z pomysłu Michała Taisnera. Założyciel, pracujący wcześniej kilkanaście lat w koncernach farmaceutycznych, dostrzegł na rynku nisze i zapotrzebowanie na produkty, których stworzenie w rozbudowanych, korporacyjnych strukturach trwałoby bardzo długo.
– Moją ambicją od samego początku było opracowywanie, a następnie efektywne komercjalizowanie produktów, które będą rozwiązywać codzienne problemy lekarzy. W jaki sposób? Np. American Academy of Pediatrics w 2010 r. wydała zalecenia mówiące o konieczności podawania dzieciom żelaza w dawkach precyzyjnie przeliczonych na kg masy ciała na dobę. A to dlatego, że niedobór żelaza jest równie niebezpieczny jak jego nadmiar. Wówczas nie było na świecie produktu, który by to umożliwiał. Dlatego stworzyliśmy produkty Innofer – zaznacza Michał Taisner, prezes Smart Pharma.
– Podobny przypadek był w 2014 r., gdy European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition wypowiedziało się na temat potrzeby podaży witamin krwiotwórczych z grupy B podczas suplementacji żelaza. Wówczas również nie było na rynku produktu wpisującego się w te zalecenia, więc w Smart Pharma opracowaliśmy produkt InnovitumB. Nie byłoby to wszystko możliwe, gdyby nie bliska współpraca i wsparcie grupy osób spoza firmy – dodaje Taisner
Kapitał na rozwój Smart Pharmy w początkowym etapie wyłożyły fundusze VC: YouNick Mint, SpeedUp Innovation oraz Zylioon Invest.
– Jasno zdefiniowana propozycja wartości dla lekarzy i pacjentów, produkty adresujące niezaspokojoną potrzebę medyczną oraz wszechstronne doświadczenie biznesowe Michała Taisnera zadecydowały o naszym zaangażowaniu w spółkę – wskazuje Aleksander Kłósek, menadżer inwestycyjny YouNick.
– Pozytywna decyzja inwestycyjna podjęta została bardzo szybko. Największy wpływ na nią miała nie tylko perspektywiczna branża, w której funkcjonuje Smart Pharma, ale przede wszystkim zaangażowanie, pasja i wiara w sukces, którą prezentował pomysłodawca projektu. Jestem pewien, że tak jak dla nas inwestycja w Smart Pharma była świetną decyzją, tak i dla Chiesi Poland będzie ona równie korzystna – dodaje Remigiusz Błochowiak współzałożyciel i dyrektor zarządzający Zylioon Group.
Spółka od samego początku konsekwentnie zwiększała dochody ze sprzedaży oraz udziały w rynku konkurując skutecznie z dużymi, międzynarodowymi koncernami. Jej sprzedaż wg danych IQVIA w 2019 r. wyniosła prawie 10 mln zł. Rozwój Smart Pharmy oraz interesujący portfel produktowy – szczególnie w obszarze neonatologii – sprawiły, że spółką zainteresowała się Chiesi Poland – firma należąca do potężnej, międzynarodowej Grupy Chiesi Farmaceutici z siedzibą we włoskiej Parmie.
– Chiesi Poland rozwija się w Polsce w sposób dynamiczny, a strategia opiera się na rozwoju organicznym oraz przez M&A. To, że przejmujący jako koncern z miliardowymi przychodami zdecydował się na nabycie właśnie Smart Pharmy, spółki, która powstała dzięki wsparciu VC jest sygnałem dla branży funduszy, że takie transakcje mogą mieć miejsce. A tym samym, że innowacyjne rozwiązania i produkty częściej powstają w mniejszych, szybko rozwijających się przedsiębiorstwach a następnie są przejmowane i adaptowane w większych organizacjach. Jestem dumny, że mogliśmy jako SpeedUp Group wspierać Michała od samego początku działalności spółki – podkreśla Kuba Dudek, partner zarządzający SpeedUp Group.
Jakie plany ma nowy inwestor, będący częścią grupy Chiesi Farmaceutici notującej 1,99 mld EUR rocznie ze sprzedaży (dane za 2019 r.) i zatrudniającej 6 tys. pracowników w kilkudziesięciu krajach? Jak najbardziej ofensywne.
– W dalszych krokach Chiesi Poland planuje rozwijać obecny portfel produktowy Smart Pharma oraz w optymalnym czasie zintegrować obie spółki. Michał Taisner będzie pełnił rolę prezesa spółki do końca 2020 roku a następnie będzie aktywnie uczestniczyć w procesie integracji obu podmiotów. Obecne działania skupiają się głównie nad dalszym rozwojem spółki oraz na uzyskaniu synergii dotyczących portfela produktów oraz synergii efektywności operacyjnej obu spółek. Smart Pharma jest spółką znacząco mniejszą niż Chiesi Poland, jednak wypracowana pozycja daje stronie kupującej możliwość wejścia w segment produktów nierefundowanych oraz przyniesie dywersyfikację biznesu – podkreśla Krzysztof Łokaj, prezes Chiesi Poland.