Wprowadziliśmy na rynek eAgronom Consulting i zdobyliśmy zakładaną liczbę klientów. Podsumowanie roku eAgronom

wprowadzilismy na rynek eagronom consulting i zdobylismy zakladana liczbe klientow podsumowanie roku eagronom
Udostępnij:
2020 był naszym czwartym rokiem działalności. Dotychczas rozwijaliśmy tylko nasz główny produkt, czyli program do zarządzania gospodarstwem rolnym (ERP) eAgronom.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Z jakim planami zaczynaliśmy 2020 rok?

Przed 2020 rokiem postanowiliśmy rozszerzyć naszą ofertę o nowe produkty, mianowicie eAgronom Consulting oraz pierwszą integrację z urządzeniami pracującymi w warunkach polowych – sensory doglebowe mierzące temperaturę i wilgotność gleby oraz powietrza.

Podyktowane to było to było kilkoma czynnikami. W poprzednich latach z sukcesami notowaliśmy kilkukrotne wzrosty przychodów, wskaźniki pięły się z górę, ale zdawaliśmy sobie sprawę, że na przestrzeni praktycznie dwóch sezonów nasz udział rynkowy w ERP jest spory i trudno będzie utrzymać tempo wzrostu bazując tylko na nim. Liczba potencjalnych klientów również jest ograniczona, więc postanowiliśmy zaoferować naszym istniejącym klientom nowe rozwiązania.

Wiąże się to również z naszym głównym celem. Stać się najważniejszym i największym źródłem wiedzy dla rolnika. I mówimy tu zarówno o wiedzy na temat jego własnego biznesu wynikającej z uporządkowanych danych, które posiada dzięki eAgronom, ale też przetworzenie tych danych poprzez algorytmy sztucznej inteligencji połączone z wiedzą ekspercką uzupełnione danymi zebranymi zdalnie poprzez urządzenia znajdujące się na polu.

eAgronom a COVID-19

Oczywiście pojawienie się COVID-19 w dużym stopniu wpłynęło na naszą działalność w wielu aspektach. Pierwszą dużą zmianą i wyzwaniem stał się brak możliwości osobistego odwiedzania klientów. Jednak nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. eAgronom promuje dbałość o środowisko naturalne, więc dodatkowo zmotywowało nas to do przeniesienia naszych działań online.

Dla wielu naszych klientów była to nowość i wielokrotnie spore wyzwanie. Mając to na uwadze, przygotowaliśmy zestaw narzędzi, cykl otwartych konferencji, tutoriale i szkolenia, aby maksymalnie ułatwić rolnikom współpracę z nami bez konieczności kontaktu bezpośredniego i wychodzenia z domu. Więc znów, wszystko w zgodzie z wartościami firmy, edukujemy rolników, przyspieszamy proces cyfryzacji gospodarstw i dodatkowo zmniejszyliśmy emisję spalin, ponieważ nasi przedstawiciele i szkoleniowcy nie używają obecnie samochodów.

Spotkaliśmy się również z początkowym oporem przed inwestycjami, które nie są konieczne do przetrwania biznesu w niepewnych czasach. Jednak bardzo szybko rolnicy zdali sobie sprawę, że podczas panujących ograniczeń oprogramowanie do komunikacji z pracownikami i maksymalny przegląd sytuacji, który zapewnia eAgronom są jeszcze ważniejsze by przetrwać kryzys.

Dodatkowo, dostarczamy eAgronom do szkół rolniczych, by wspomóc proces zdalnego nauczania., Chcemy przyzwyczajać uczniów do korzystania z narzędzi cyfrowych w procesie prowadzenia gospodarstwa.

Doskwiera nam też brak targów i konferencji, które byłby świetną okazją do nawiązania nowych kontaktów, ale również spotkania z naszymi klientami i pozyskania feedbacku na temat zmian i kierunków rozwoju. Dlatego naszym ostatnim wydarzeniem przed Bożym Narodzeniem będą wirtualne targi wiedzy eAgronom.

Zrealizowaliśmy nasze plany

Pomimo wielu zawirowań i zwrotów akcji udało nam się osiągnąć zamierzone cele i z optymizmem spoglądamy w przyszłość. Cały czas jesteśmy na zakładanej wcześniej trajektorii wzrostu, ale poza tym wśród najważniejszych zdarzeń wymieniłbym:

Wprowadzenie na rynek eAgronom Consulting, pozyskanie zakładanej liczby klientów oraz szereg zmian mający na celu dostosowanie usługi do rynku polskiego i wiele ulepszeń algorytmów, między innymi automatycznego planowania zrównoważonego płodozmianu oraz dane z satelit NDVI,

Wprowadzenie do obrotu sensorów doglebowych działających w oparciu o technologię IoT narrow band. Tutaj jako pierwsza firma z sektora agri w Polsce rozpoczęliśmy współpracę z T-mobile,

Zdobycie nagrody „Izydory 2020” w kategorii Smart Rolnictwo. Izydory to plebiscyt dla najbardziej przyjaznych rolnikom firm organizowany przez PWR (Polskie Wydawnictwo Rolnicze), więc pokazuje on, że klienci docenili nasze działania i rozwiązania w 2020 roku.

Plany na 2021 rok

Mamy nadzieję, że rok 2021 będzie obfitował w jeszcze lepsze wyniki niż 2020. Mamy zamiar w dalszym ciągu rozwijać eAgronom Consulting, cały czas rozszerzamy usługę i rozbudowujemy zarówno algorytmy jak i zespół konsultantów, ponadto pracujemy już nad nowym modelem sensorów posiadającym mierniki optyczne pozwalające na gromadzenie jeszcze większych ilości danych z pola. Zamierzamy też poszerzyć możliwość integracji eAgronom ERP z innymi rozwiązaniami tak, aby rolnik mógł gromadzić jeszcze więcej informacji w jednym miejscu a poprzez ich analizę podejmować lepsze decyzje biznesowe.

Jednak najbardziej ekscytującym projektem na 2021 rok jest projekt kredytów węglowych. W przyszłym roku w Polsce i Estonii jako eAgronom chcemy uruchomić pilotażowy program pomiaru akumulacji węgla w glebie i ułatwić wypłaty premii za emisję dwutlenku węgla od firm, które chcą zrównoważyć własne emisje dwutlenku węgla. Plan polega na wspieraniu rolników w przyjmowaniu praktyk, które są dobre dla ich gospodarstwa, i pomocy w uzyskaniu zapłaty za kredyty węglowe, które wygenerują.

Ponadto eAgronom planuje również kontynuację rozwoju nowych rynków. Rozpoczęliśmy już działalność w Australii i widzimy, że również rolnicy w krajach o połaciach nieporównywalnie większych od europejskich mogą czerpać wiele korzyści z naszych rozwiązań.

Ostatnim już bardzo ważny wydarzeniem zaplanowanym na 2021 będzie runda inwestycyjna serii A, którą planujemy w połowie roku.

Autor: Adam Mikołajczak, CEO eAgronom Polska