Wszystko, co powinieneś wiedzieć o promowaniu firmy w mediach społecznościowych

Dodane:

Agata Chmielewska Agata Chmielewska

Udostępnij:

Popularność mediów społecznościowych w promocji i budowaniu wizerunku firm wzrasta. Swoje fanpage na Facebooku mają już nie tylko popularne marki odzieżowe, ale także mniej lub bardziej znane firmy praktycznie ze wszystkich branż. Jednak czy Twoja marka też powinna tam być?

Zdjęcie główne artykułu by picjumbo.com

Na to pytanie niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od wielu czynników, których dokładne przeanalizowanie pozwoli Ci podjąć odpowiednią decyzję. Często spotykam się ze stwierdzeniem, że w dzisiejszych czasach praktycznie każda firma powinna mieć swój profil w mediach społecznościowych. Z jednej strony to prawda, z drugiej należy odpowiedzieć sobie pytanie czy i Ty musisz być wszędzie. Czy każdy serwis społecznościowy jest odpowiedni dla Twojego brandu?

Dlaczego warto być obecnym w mediach społecznościowych?

Obecnie serwisy społecznościowe to nie tylko miejsca do dzielenia się śmiesznymi lub ciekawymi treściami, a dla marek to nie tylko miejsca do promocji. To także swoiste centra komunikacji firm z klientami, umożliwiające szybką i sprawną wymianę informacji. Poznaj kilka powodów dlaczego Twoja marka powinna mieć konto na portalu społecznościowym.

1. Są tam Twoi klienci

Praktycznie każdy internauta ma swoje konto w jednym z popularniejszych serwisów społecznościowych i chętnie wchodzi tam w interakcje z markami. Serwisy społecznościowe stanowią zatem idealne miejsce do działań marketingowych, a także badania preferencji klientów i potencjalnych klientów.

2. Jest to miejsce bezpośredniej komunikacji

Coraz więcej firm wykorzystuje portale społecznościowe nie tylko do promocji swoich produktów czy usług. Są to często główne miejsca komunikacji z klientami. Klienci często z wygody stworzyli tam centra obsługi klienta. Łatwiej im wysłać prywatną wiadomość czy opublikować post na tablicy marki na Facebooku z pytaniem niż pisać email lub wysyłać zapytanie poprzez formularz kontaktowy na stronie marki. Po prostu korzystają z tych kanałów, na których są najczęściej.

3. Docierasz do szerokiego grona odbiorców

Dzięki możliwości różnego rodzaju promocji treści jakie komunikujesz (np. posty sponsorowane na Facebooku czy reklama wydarzeń) możesz generować nowe leady i docierać do osób, które wcześniej nie słyszały o Twoim produkcie lub usłudze. Jest to stosunkowo tani sposób na zwiększanie zasięgu i pozyskiwanie nowych klientów.

4. Budujesz pozycję eksperta

Dzieląc się wartościowymi treściami, poradami i wskazówkami możesz budować wizerunek eksperta w swojej branży. Serwisy społecznościowe nie tylko pozwolą Ci rozwiać wszelkie wątpliwości i obawy członków Twojej grupy docelowej, ale także stworzyć w nich potrzebę skorzystania z usług lub posiadania produktów, jakie oferujesz.

Jak widzisz, obecność w mediach społecznościowych ma swoje korzyści i może Ci bardzo pomóc już od samego początku. Pomoże nie tylko w budowaniu świadomości marki, ale także w zwiększaniu zasięgu i dotarciu do większej ilości klientów. Kanały te są nieocenione również w zbieraniu feedbacku od klientów i tworzeniu zaangażowanej społeczności, która będzie traktować Cię jako eksperta.

Od czego zacząć?

Nim stworzysz profil, w którymś z serwisów społecznościowych i podejmiesz jakiekolwiek działania powinieneś przeprowadzić mniej lub bardziej szczegółową analizy rynku i swojej obecnej sytuacji. Pozwoli Ci to zdecydować, gdzie warto być obecnym i jaką strategię komunikacji przyjąć.

1. Analiza rynku

Po pierwsze powinieneś dokładnie określić swoją grupę docelową, ale zakładam, że to zrobiłeś przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań marketingowych. Sprawdź, gdzie jest obecna Twoja grupa docelowa, jaki jest język jej komunikacji i jakich informacji poszukuje, co ją interesuje, o czym rozmawia. Spróbuj postawić się na ich miejscu i wyobraź sobie, że sam możesz być zainteresowany tym co oferuje Twoja firma. Zastanów się z jakich serwisów korzystasz, gdzie szukasz informacji? 

Ponadto zorientuj się, w których kanałach social media jest Twoja konkurencja, jakie treści publikuje i jak angażuje swoją społeczność. Pomóc Ci w tym mogą także narzędzia do monitoringu internetu, które wyłapią interesujące Cię słowa kluczowe i frazy.

2. Analiza swojej sytuacji

Kiedyś uważano media społecznościowe za darmowy sposób promocji. Niestety czasy te dawno minęły i oprócz środków finansowych na promocję postów i inne płatne formy reklamy musisz wygospodarować pieniądze także na: pracę grafika, copywritera i moderatora. Oczywiście nie ma potrzeby, by zlecać to na zewnątrz jeśli osoby z Twojego zespołu są w stanie się tym zająć. Pamiętaj tylko, że to także wymaga czasu i żadna społeczność nie może być zarządzana w tzw. międzyczasie. Osoby odpowiedzialne za prowadzenie Twoich profili w mediach społecznościowych powinni mieć na te działania odpowiednią ilość czasu, gdyż tylko wtedy zrobią to dobrze i będą w stanie budować relacje z użytkownikami oraz ich zaangażować.

3. Analiza mediów społecznościowych

Informacje zebrane podczas analizy rynku i Twojej obecnej sytuacji pomogą Ci wybrać serwisy społecznościowe, w których powinieneś być. Nie patrz na trendy, skup się na tym, gdzie rzeczywiście jest Twoja grupa docelowa i gdzie możesz generować ewentualne leady lub pozyskiwać kontakty biznesowe. Jeśli tworzysz produkt dla nastolatków to warto pomyśleć o nowoczesnych platformach typu Snapchat. Jeśli jest to usługa dla firm warto byś pojawił się w serwisie Linkedin. Przemyśl także współpracę z influencerami oraz prowadzenie własnego bloga.

4. Ucz się na błędach innych

Decydując się na obecność Twojej marki na Facebooku czy w innych serwisach społecznościowych powinieneś pamiętać o ciągłej interakcji z użytkownikami, sprawnym odpisywaniu na zapytania oraz o dbaniu o ich zaangażowanie. To bardzo specyficzny teren, na którym nietrudno o tzw. “kryzys” i zdobycie negatywnego rozgłosu. Aktywność tam może nam pomóc nie tylko w zdobyciu popularności, ale także w szybkim upadku. Ucz się na błędach innych i unikaj tych najbardziej popularnych. 

Jakich zatem błędów powinieneś się wystrzegać?

1. Działanie bez strategii

Działanie bez strategii to chyba najbardziej popularny błąd z jakim można się spotkać. Niestety wiele firm zapomina, że tak jak inne działania, tak i obecność w mediach społecznościowych, wymaga spójnej strategii komunikacji i promocji marki. Należy określić cele krótko- i długoterminowe, ustalić mierniki sukcesu oraz metody monitorowania działań.

2. Zabieganie o ilość, a nie o jakość fanów

Duża ilość fanów na Facebooku czy obserwujących na Twitterze nie znaczy tak naprawdę nic, jeśli społeczności te nie angażują się w komunikację z Tobą. Pamiętaj, że to nie ilość a jakość fanów jest istotna. Wiele marek jednak wciąż patrzy na liczby, kupuje fikcyjnych fanów i inwestuje ogromne pieniądze w reklamę do wszystkich, a nie do konkretnej grupy docelowej zainteresowanej ich przekazem.

3. Brak spójności działań w różnych kanałach

Tworząc strategię marketingową Twojej firmy, a potem strategie dla poszczególnych kanałów zadbaj o to, by wszędzie budować spójny obraz marki. Bardzo często fani na Facebooku pokrywają się z obserwującymi na Twitterze czy Linkedinie i pokazując siebie w różny sposób wprowadzasz niejako dysonans zniechęcając tym samym do siebie. 

Jaki serwis wybrać?

W wyborze serwisu społecznościowego, w którym warto byś założył konto i był tam aktywny niezbędne jest przeprowadzenie analiz, o których pisałam powyżej. Nie musisz być wszędzie, bądź tam gdzie są obecni Twoi klienci. Pamiętaj, że każdy serwis ma swój indywidualny charakter, który należy poznać, by móc dostosować się do reguł nim rządzących.  

Najbardziej popularne serwisy społecznościowe w Polsce to Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter, a ostatnio także Snapchat.

1. Facebook znany jest praktycznie każdemu, a większość internautów ma na nim swoje konto. Możesz tu założyć własny fanpage, czyli stronę marki. Możesz stworzyć także grupę tematyczną gromadzącą społeczność zainteresowaną danym tematem. Możesz także stworzyć wydarzenie i promować je za pomocą płatnych form reklamy. Większośc firm tutaj zaczyna swoją przygodę w social media marketingu, gdyż serwis ten oferuje najwięcej możliwości budowania zasięgu i promocji marki.

2. Linkedin ma najbardziej biznesowy charakter. Gromadzi specjalistów i profesjonalistów, którzy chcą dzielić się wiedzą a także zdobywać nowe kontakty biznesowe. Jest to także miejsce idealne do pozyskiwania klientów czy nawet pracowników. Na Linkedin budujesz pozycję eksperta, możesz wypowiadać się w grupach tematycznych, publikować artykuły lub dzielić się znalezionymi w sieci interesującymi treściami. To idealny serwis dla firm B2B.

3. Instagram to serwis typowo obrazkowy, w którym komunikujesz się głównie za pomocą obrazów. Przyciągasz ich do siebie i aby zwiększyć zasięg swoich postów wykorzystujesz tzw. hashtagi, czyli słowa kluczowe poprzedzone znakiem #. Jak wiesz czasem jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów, zatem jeśli potrafisz to zastosować w życiu warto pojawić się także na instagramie. Oczywiście jeśli Twoja grupa docelowa zupełnie nie korzysta z tego serwisu lub są tam jedynie nieliczne jednostki zrezygnuj z promocji na Instagramie, a zaoszczędzony czas wykorzystaj na bardziej odpowiednie dla Ciebie medium.

4. Twitter jest bardzo specyficznym kanałem komunikacji, w Polsce popularnym głównie wśród blogerów, dziennikarzy, celebrytów i polityków. Aby zaistnieć tu jako marka należy mieć ciekawy pomysł na komunikację. Niezbędna jest też umiejętność tworzenia krótkich, a jednocześnie wartościowych i angażujących treści – pojedynczy post, czyli tweet może mieć tylko 140 znaków. Podobnie jak na Instagramie tu także warto stosować hashtagi w celu zwiększania zasięgu komunikatów. Ważna jest też umiejętność wchodzenia w trwającą już rozmowę i wyszukiwanie użytkowników, z którymi można porozmawiać.

Nie zaplanujesz tutaj postów tak jak na Facebooku i powinieneś tu być praktycznie cały czas aktywny. Nie jest to zatem medium odpowiednie dla marek, które nie są w stanie przeznaczyć wystarczająco dużo czasu na tego typu działania.

5. Snapachat to chyba najtrudniejszy kanał promocyjny. Chodzi tu głównie o czas jaki należy mu poświęcić oraz o brak możliwości szczegółowej analizy efektów. Zwykle działają tam marki młodzieżowe, a także sklepy internetowe, które chcą pokazać swój zespół, kulturę organizacyjną czy promować konkretne produkty w ich codziennym użyciu. Jeśli Twoją grupą docelową są inni przedsiębiorcy i zależy ci na budowaniu relacji biznesowych poświęć czas raczej na Linkedin niż na Snapchat.

Tak w skrócie można scharakteryzować najpopularniejsze serwisy społecznościowe. Aby lepiej je zrozumieć poobserwuj sposób komunikacji marek, które odnoszą w poszczególnych serwisach sukcesy. Listę tych marek znajdziesz w comiesięcznych raportach Sotrendera.

Podsumowanie

Trudno ukryć potencjał jaki leży mediów społecznościowych w promowaniu produktów, usług oraz samych brandów. Przedsiębiorcy i marketerzy zdają sobie z tego świetnie sprawę i obecnie coraz więcej budżetów marketingowych przeznacza się na reklamę w serwisach społecznościowych lub na blogach. Jak już wspomniałam wcześniej warto skorzystać z możliwości jakie dają media społecznościowe. Wykorzystaj je do:

  • budowania świadomości marki,

  • generowania leadów i pozyskiwania klientów,

  • budowanie pozycji eksperta

  • tworzenie zaangażowanej społeczności

Pamiętaj tylko, że bez względu na cele Twojej obecności w serwisach społecznościowych nie skupiaj się tylko i wyłącznie na liczbach czy technikach sprzedaży. Bądź aktywny i podtrzymuj konwersacje ze swoimi odbiorcami, odpowiadaj na ich potrzeby i pomagaj rozwiązać aktualne problemy.

Agata Chmielewska

E-commerce & On-line Marketing Specialist

Z branżą internetową związana od 10 lat, podczas których zdobywała doświadczenie zarówno w marketingu internetowym, jak i w działaniach związanych z wdrażaniem, optymalizacją i rozbudową sklepów i serwisów internetowych. Najmocniej związana z e-mail i content marketingiem oraz z marketing automation. Współpracowała z takimi markami jak Praktiker, Willsoor czy SuperKoszyk.pl. Aktualnie doradza i pomaga markom oraz sklepom internetowym zwiększać konwersję swoich działań, m.in. ustalając strategię czy przeprowadzając kampanie marketingowe. Po pracy pisze na www.achmielewska.com oraz gotuje i bloguje na www.eksperymentalnie.com.