Doświadczenie agencji i portfolio wykonanych projektów
Poszukiwania odpowiedniej agencji, która zajmie się reklamą naszej marki, zarówno w internecie, jak i stacjonarnie nigdy nie było łatwo. Tym bardziej, teraz gdy powszechne stosowanie internetu w celach marketingowych niejako wywołało lawinę agencji SEO, które bazując na trendzie, starają się znaleźć nowych klientów chętnych zostawić całkiem sporo pieniędzy w zamian za prowadzenie kampanii Google.
My jednak nie chcemy przecież trafić na przeciętnego dostawcę usług, prawda? Agencja reklamowa powinna móc pochwalić się więc przede wszystkim odpowiednim doświadczeniem na rynku, popartym portfolio. To pierwszy, a w wielu przypadkach najważniejszy znak, który przybliży nas do wyboru TEJ JEDYNEJ agencji marketingowej.
Firma, która działa na rynku od kilku lub kilkunastu lat i z powodzeniem realizuje kolejne zlecenia i projekty, musi znać się na rzeczy. W końcu wszystko zależy od specjalistów SEO i wykorzystywanych narzędzi, a te w agencji z odpowiednim stażem bez wątpienia są na wysokim poziomie. Szukasz agencji? Skup się tylko na tych, które przedstawiają konkretne portfolio współpracy z licznymi klientami.
Opinie dotychczasowych klientów, ale także znajomych
Każdy z nas przywykł już do wychwalania usług lub produktów oferowanych w sklepach internetowych, lub stronach przedstawiających usługodawcę. To powszechny zabieg, który wykorzystuje praktycznie każda agencja reklamowa seo. My jednak nie będziemy polegać tylko na jednostronnej „samochwałce”, a raczej wyjdziemy trochę ze schematu, i zagłębimy się w rzetelne oceny dotychczasowych klientów.
Bogate portfolio to jedno, ale czy Ci klienci byli bezwarunkowo zachwyceni współpracą z agencją marketingową? Warto poświęcić nieco czasu na wyszukanie takich informacji, ale także popytać znajomych, szczególnie gdy agencji szukamy lokalnie. Nic nie stworzy nam pełniejszego obrazu agencji, niż kompilacja ocen, recenzji, opinii i oferty, którą otrzymamy bezpośrednio od agencji.
Specjalizacja agencji w zakresie współpracy z konkretną branżą
W jaki sposób znaleźć agencję marketingową, która sprawdzi się także w wypromowaniu marki znajdującej się w bardzo wąskiej, niszowej branży? Wprawdzie to nic trudnego – wystarczy odwiedzić https://www.ministerstworeklamy.pl i już mamy pewność, że nasza strona będzie rosnąć w popularność. Czasem jednak z pewnością będziemy chcieli upewnić się, że agencja faktycznie ma odpowiednie doświadczenie w pracy z innymi firmami z tej samej branży.
Dlaczego warto wiedzieć, w czym specjalizuje się dana agencja? To proste – inaczej zaplanujemy i przeprowadzimy strategię marketingową dla sklepu online sprzedającego rękodzieło artystyczne, a inaczej wyglądać będzie promowanie producenta tworzyw sztucznych lub firmy zajmującej się produkcją śrub i profili stalowych. Wprawdzie dobra agencja poradzi sobie z każdym zadaniem, ale dużym plusem będzie doświadczenie w pracy z klientem z naszej branży, szczególnie gdy jest to branża bardzo specyficzna.
Zakres działania agencji
Szukając odpowiedniej agencji, możemy natrafić na bardzo dużo różnych nowych typów świadczonych usług. Czy agencja reklamowa SEM to to samo, co agencja SEO? Czym różnią się one od agencji digital i agencji social media? Prawda jest taka, że nie musimy znać się na tej nomenklaturze, ale powinniśmy wiedzieć, czego od takiej agencji oczekujemy.
Najlepsza współpraca z agencją reklamową będzie wtedy, gdy jeszcze na etapie rozmów i negocjacji w sprawie współpracy w jasny sposób zdefiniujemy nasze potrzeby. Czy chcemy zwiększyć sprzedaż realizowaną za pośrednictwem alternatywnych kanałów? Chcemy zwiększyć widoczność w sieci? A może zależy nam na polepszeniu wizerunku i zbudowaniu zaufania wśród użytkowników? Różne cele wymagają różnych sposobów prowadzenia strategii marketingowej, a te z kolei powinny być prowadzone przez agencje, które na swoim zadaniu znają się najlepiej.
Jeśli jednak nasze potrzeby nie wskazują na konkretny sposób prowadzenia marketingu, warto zwrócić się o pomoc do agencji 360 – specjalistów, którzy mają doświadczenie w wielu obszarach i oferują pełen zakres usług. Ministerstwo reklamy to doskonały przykład agencji, który pomoże nam zarówno w wypozycjonowaniu strony, poprowadzeniu strony internetowej, jak i intensyfikacji działań w mediach społecznościowych.
Sposób komunikacji na liniii klient – agencja
Kolejne istotne pytanie, na które warto sobie odpowiedzieć na etapie poszukiwania idealnej agencji reklamowej to sposób, w jaki specjaliści będą się z nami kontaktować i w jakiej formie będą prezentować wyniki swoich działań. Czy kontakt z agencją będzie odbywał się zgodnie z naszymi potrzebami? Jeden klient woli szybką akcję-reakcję za pomocą komunikatora, inny kontakt telefoniczny, jeszcze inny z kolei zechce spotkać się twarzą w twarz z osobą odpowiedzialną za marketing. O tym powinien decydować klient, bo to w końcu my mamy się czuć w takiej współpracy komfortowo. Pozostając w tym samym temacie – czy będziemy mieli kontakt z jedną osobą, będącą opiekunem projektu, czy każdorazowo zostaniemy przekierowani do innego specjalisty? Takie drobiazgi mają spore znaczenie, bo dużo mówią o tym, jak agencja SEO jest w ogóle zorganizowana.
Współpraca z agencją to także prezentacja wyników i dotychczasowych efektów współpracy. Dostęp do takich wyników powinniśmy mieć, jako klienci, zawsze i to w czytelnej, łatwej do przeanalizowania formie. Dzięki temu będziemy wiedzieć, czy współpraca owocuje konkretnymi wynikami, co może ułatwić podjęcie decyzji o kontynuowaniu współpracy.
Koszty współpracy z agencją reklamową
Dla wielu przedsiębiorców cena usługi, a zatem koszt współpracy z agencją marketingową to nadrzędny czynnik, który niejednokrotnie decyduje o podejmowanej decyzji. Czy to dobra taktyka? Tylko, jeśli zależy nam na cięciu kosztów, jednak czy idzie to w parze z rozwojem marki w internecie? Sami odpowiedzmy sobie na to pytanie.
Nie sztuką jest jednak wybrać agencję najdroższą, tym bardziej, jeśli z ceną nie idzie w parze jakość i pozytywne opinie o współpracy. Widełki cen usług marketingowych są bardzo szerokie i wahają się w granicach od 2,3 tysięcy złotych, do nawet 20 tysięcy. To zależy od wielkości naszej firmy, zakresu usług, ale także naszych celów. Warto więc przed rozpoczęciem współpracy dowiedzieć się, jaki będzie całkowity koszt usługi. Czy jest to koszt na zasadzie miesięcznej subskrypcji? Czy płacimy tylko za efekty? Czy w grę wchodzą jakieś dodatkowe koszty? Nie tyle cena, ile transparentność agencji w obszarze komunikowania nam cen dużo o niej powie. Wystrzegajmy się miejsc, w których cennik jest niejasny. To pozwoli nam uniknąć nieporozumień.
Wybór agencji reklamowej nigdy nie był łatwym zadaniem, jednak z tymi wskazówkami będziemy wiedzieć, na co w ogóle zwracać uwagę podczas poszukiwań. Jeśli poświęcimy odpowiednio dużo czasu i nieco głębiej wejdziemy w proces analizy poszczególnych agencji, będziemy mieli pewność, że współpraca pozwoli na dynamiczny rozwój naszej marki w internecie, a przecież o to nam właśnie chodzi.
Artykuł sponsorowany, opublikowany na zlecenie ministerstworeklamy.pl
Źródło zdjęć: Adobe Stock