Kolejny etap czwartej edycji prestiżowego konkursu dla startupów zaangażowanych społecznie za nami. Znamy już pięciu finalistów konkursu Chivas Venture, którzy już 17 stycznia 2019 r. w Warszawie spotkają się w wielkim finale.

To właśnie podczas tego wydarzenia zostanie wyłoniona jedna firma, która będzie reprezentowała nasz kraj na arenie międzynarodowej w globalnym, końcowym etapie projektu.

Przed światem stoi szereg wyzwań – od zmian społecznych, poprzez klimatyczne i związane z zanieczyszczeniem środowiska, aż po rozwój technologiczny. Dotyczą one każdego z nas. Możemy działać wokół siebie, lecz możemy też zrobić więcej – z takiego założenia wychodzą przedsiębiorcy, którzy zgłosili się do czwartej już edycji konkursu dla startupów zaangażowanych społecznie, Chivas Venture. To ich inicjatywy są wzorem do naśladowania –wykorzystują nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, aby mieć pozytywny wpływ na społeczeństwo i planetę.

Spośród ponad 100 zgłoszeń zostało wyłonionych jedenaście, których przedstawiciele w miniony weekend wzięli udział w szkoleniach i warsztatach, prowadzonych przez Piotra Buckiego i Kamila Kozieła, ekspertów z zakresu efektywnej komunikacji i motywacji. „Świetny, kompleksowy warsztat, łączący w sobie uczciwą wiedzę z zakresu komunikacji, konstruowania prezentacji i storytellingu. Metodologia jest wypadkową nauki, badań i doświadczenia, podparta najlepszymi przykładami. Feedback, który dali prowadzący, był w punkt – wszystkie ich uwagi są do wdrożenia” – podsumowuje zajęcia jedna z uczestniczek, Martyna Sztaba, reprezentująca firmę Syntoil. „Dla mnie najbardziej znaczącym elementem szkolenia była możliwość spotkania się z innymi startupami, których technologia ma wymiar społeczny. Była to świetna okazja do networkingu oraz wymiany spostrzeżeń" – dodaje Wojciech Giżowski ze startupu Biolumo.

Recykling i upcycling na czele

Po dwóch dniach warsztatów została wyłoniona topowa piątka. „Nie było to proste, gdyż uczestniczy oferują w swoich działaniach szerokie spektrum tematyczne, a to co ich łączy, to nie tylko innowacyjność pomysłów, które wdrażają, ale także ogromna pasja, niesłabnące zaangażowanie oraz umiejętność udowodnienia, iż biznes i adresowanie problemów społecznych mogą iść ze sobą w parze” – komentuje Artur Kurasiński, członek Jury i współtwórca cyklu spotkań dla przedsiębiorców Aula Polska oraz konkursu Aulery, najważniejszej nagrody startupowej w Polsce. Wyraźnie widać, że finałowe projekty, łączy idea troski – w tym roku przede wszystkim o obszary, na które jako ludzie mamy ogromny wpływ: naturę, czyli środowisko i zwierzęta.

W prestiżowej czołówce uczestników konkursu znalazły się takie firmy jak Deko Eko oraz Syntoil, które zmienią postrzeganie problemów środowiskowych i zainspirują ludzi do bardziej świadomego korzystania z zasobów naturalnych. Pierwsza z nich to innowacyjna platforma upcyklinowa, która dzięki współpracy z projektantami, tworzy estetyczne i funkcjonalne produkty z materiałów odpadowych największych firm i korporacji. Z kolei celem firmy Syntoil jest efektywne rozwiązanie problemu zużytych opon i odpadów gumowych. Firma działa w oparciu o system obiegu zamkniętego – z odpadów gumowych otrzymują trzy grupy produktów: karbonizat (sadza, węgiel), oleje i gaz, które następnie są ponownie wykorzystywane do produkcji gumy. Wśród finalistów znalazła się także firma Ubrania do oddania – startup założony z myślą o efektywnym i wiarygodnym rozwiązaniu na pozbywanie się niezagospodarowanych odpadów tekstylnych. Dzięki założycielom, niewykorzystane ubrania mogą zostać zamienione w realną pomoc finansową, która w całości przekazywana jest przez darczyńcę wybranej organizacji charytatywnej. Projekt nie tylko eliminuje problem wyrzucania ubrań do śmieci, ale również gwarantuje transparentność rozliczeń z organizacjami charytatywnymi, które są w niego zaangażowane. Ideę troski i odpowiedzialności rozwija również firma Bioceltix, startup zajmujący się rozwijaniem weterynaryjnych leków biologicznych na bazie komórek macierzystych, po to, by zwierzęta otoczyć jeszcze bezpieczniejszą i skuteczniejszą opieką. Z myślą o bezpieczeństwie działa także kolejny finalista – Insignes Labs, czyli młoda firma technologiczna, która w innowacyjny sposób pozwala na trwałe i skuteczne zabezpieczenie produktów przed szkodliwym działaniem mikroorganizmów (bakterii i grzybów). Dzięki bakteriobójczym i grzybobójczym dodatkom, niebezpieczne mikroby są aktywnie usuwane z powierzchni produktów, zapewniając czystość i higienę podczas ich użytkowania, a produkty dłużej zachowują swoje walory estetyczne.

Co dalej?

Kolejnym krokiem będzie wyłonienie finalisty, który zdobędzie szansę na dalszy rozwój – merytoryczny oraz finansowy. Rozstrzygnięcie lokalnego etapu konkursu Chivas Venture zbliża się wielkimi krokami – firmę, która reprezentować będzie nasz kraj na arenie międzynarodowej, Jury wybierze już 17 stycznia 2019 roku w Warszawie. W marcu 20 finalistów z różnych krajów poleci do Londynu, aby wziąć udział w programie Accelerator – intensywnym szkoleniu, które pozwoli im udoskonalić umiejętności w zakresie prowadzenia firmy, a także dostarczy wiedzy, w jaki sposób efektywnie ją promować.

Kolejnym etapem konkursu będzie trzytygodniowy plebiscyt internetowy, podczas którego to publiczność zadecyduje, które przedsiębiorstwo otrzyma pierwsze 100 tysięcy dolarów z funduszu. Konkurs Chivas Venture 2019 zakończy się w maju serią prezentacji na globalnym finale, gdzie uczestnicy zawalczą o pozostałą część z puli 1 mln dolarów.

Warto jednak podkreślić, że dofinansowanie to nie wszystko. Istnieje jeszcze jeden, ogromny atut udziału w konkursie Chivas Venture, niezależny od finalnych wyników: zdobywanie wiedzy, doświadczenia oraz znajomości na każdym etapie projektu. Są to elementy niezbędne do dalszego rozwoju każdej firmy. Efekty widać m.in. po czołówce poprzednich edycji – każdy z wyróżnionych startupów rośnie w siłę, a nawet osiąga zyski. I nie potrzebował do tego pierwszego miejsca. Mentoring i networking mają moc podobną do pieniędzy.

 

 Finałowa piątka Chivas Venture 2019 to:

Bioceltix

Startup biotechnologiczny z branży weterynaryjnej, zajmujący się rozwijaniem weterynaryjnych leków biologicznych na bazie komórek macierzystych. Jego celem jest stworzenie przeciwbólowych i przeciwzapalnych leków biologicznych, które umożliwią skuteczniejsze i bezpieczniejsze leczenie zwierząt. Powstające leki biologiczne będą nie tylko skuteczniejsze, ale również bezpieczniejsze od obecnie wykorzystywanych leków syntetycznych w leczeniu zwierząt domowych i mają szansę stać się korzystną alternatywą dla tradycyjnej farmakologii.

Deko Eko

Platforma upcyklingowa, która kompletnie zmienia sposób myślenia o odpadach wśród designerów, konsumentów i dużych korporacji. Deko Eko współpracuje z najlepszymi projektantami, startupami i producentami działającymi w nurcie upcyklingu, aby przetwarzać odpady pozyskiwane od dużych firm w estetyczne, pełni funkcjonalne produkty konsumenckie.

Syntoil

Celem przedsiębiorstwa jest rozwiązywanie globalnego problemu nadmiaru zużytych opon i odpadów gumowych. Ten clean-techowy startup, działający w ramach gospodarki obiegu zamkniętego, przerabia odpady gumowe, otrzymując trzy grupy produktów: karbonizat (sadza, węgiel), oleje i gaz, które ponownie wykorzystywane są do produkcji gumy.

Insignes Labs

Ta młoda firma technologiczna zajmuje się opracowywaniem innowacyjnych komponentów z zakresu chemii specjalistycznej, pozwalających na trwałe i skuteczne zabezpieczenie produktów przed szkodliwym działaniem mikroorganizmów (bakterii i grzybów). Dzięki stworzonej technologii, niebezpieczne zarazki są aktywnie usuwane z powierzchni produktów, zapewniając czystość i higienę podczas ich użytkowania, a produkty dłużej zachowują swoje walory estetyczne. Technologia może być wykorzystana do szerokiej gamy materiałów takich jak plastiki, farby, powłoki, silikony, lateksy oraz nitryle.

Ubrania do oddania

Celem startupu jest stworzenie charytatywnego, ekologicznego i wiarygodnego rozwiązania na pozbywanie się – dotychczas niezagospodarowanej – grupy odpadów tekstylnych. Projekt eliminuje problem wyrzucania ubrań do śmieci, reguluje kwestię zbiórek odzieży w Polsce i gwarantuje transparentność rozliczeń z organizacjami charytatywnymi, które są w niego zaangażowane. Portal pozwala użytkownikom wspierać finansowo konkretne cele organizacji charytatywnych – bez wydania pieniędzy, a poprzez oddawanie niepotrzebnych ubrań.

 

Dotychczasowymi polskimi laureatami Chivas Venture były Neuro Device, NEXBIO i Migam. W zeszłym roku Neuro Device było trzecie w głosowaniu internautów, przegrywając tylko z Chinami i Brazylią. Niestety, ciągle nie mamy jeszcze reprezentanta na globalnym podium. Czy w tym roku się uda?

Polecamy nasz wywiad z kierownikiem marki Chivas Regal, Agnieszką Radziszewską o samym konkursie oraz o tym, jakie jeszcze plany odnośnie startupów ma marka.

Komentarze (0)