Wymyśliliśmy sposób oczyszczania powietrza, żeby chronić ludzi przed chorobami przenoszonymi w powietrzu – Adam Kądziela (Nanosci)

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

zespół nanosi

Udostępnij:

– Stworzyliśmy innowacyjną technologię fotokatalitycznego oczyszczania i dezynfekcji powietrza. Produkujemy warstwy fotokatalityczne i dostarczamy je firmom tworzącym na ich bazie urządzenia oczyszczające powietrze – mówi Adam Kądziela, CEO Nanosci, który opowiadam nam o swoim projekcie.

– Technologia jest wyjątkowa, bo zużywa bardzo mało energii, jest ekologiczna w produkcji i nie potrzebuje wymiany filtrów mając bardzo długi czas pracy. Mówiąc krótko wymyśliliśmy sposób, w jaki można na dużą skalę stosować oczyszczacze powietrza w biurach czy szkołach, żeby chronić ludzi przed smogiem i chorobami przenoszonymi w powietrzu. Jednak na tym możliwości technologii się nie kończą, bo znajdzie ona zastosowanie w uprawie roślin i zwierząt zabezpieczając je przed rozwojem chorób a także przy na salach operacyjnych, w środkach transportu masowego czy nawet w produkcji żywności – dodaje Adam Kądziela.

Kto jest w Waszym zespole i jakie macie doświadczenia?

Nasz startup założyło 5 founderów. Prof. Adriana i dr Paweł pochodzą ze świata nauki. Poświęcili swoje kariery na badania związane z fotokatalizą i oczyszczaniem powietrza. Adam i Bartosz to inżynierzy i doświadczeni menadżerowie, którzy odnieśli już wcześniej sukcesy ze swoimi lub pracując na rzecz innych startupów. Radek ma bogate doświadczenie marketingu i zarządzaniu firmami.

Skąd pomysł na startup? Jak wyglądały początki Waszej działalności?

Pomysł zrodził się podczas covidowego lockdownu. Chcieliśmy coś zrobić, jakoś pomóc. Jestem optoelektronikiem, trafiłem na zjawisko fotokatalizy w literaturze. Odnalazłem kilka zespołów naukowych na świecie zajmujących się tym tematem. Zespół z Uniwersytetu Gdańskiego prowadzony przez Prof. Adrianę Zalesą-Medynską miał jedne z najlepszych wyników, jeśli chodzi o kwestię oczyszczania powietrza. Zadzwoniłem do Adriany zgodziła się od razu na założenie firmy. W kolejnym kroku dostaliśmy się do programu pilotażowego, gdzie zbudowaliśmy urządzenie chroniące przed smogiem kierowcę autobusu. Wyniki zestawienia ze sobą zespołu naukowego i inżynierów ze zwinnym podejściem spotykanym w startupach dało bardzo szybkie efekty w postaci wysokiej wydajności naszej technologii.

Na jakim etapie rozwoju biznesu jesteście?

Jesteśmy na etapie MVP, mamy pierwszych klientów, dla których niebawem rozpoczynamy produkcję naszego fotokatalitycznego nano-materiału. Aktywnie szukamy na rynku partnerów biznesowych równocześnie pozyskując rundę seed na rozwinięcie sprzedaży.

Co jest unikatowego w tym, co oferujecie? Czym różnicie się od konkurencji?

Sama technologia fotokatalizy deklasuje dzisiejsze sposoby oczyszczania powietrza. Zastanawialiście się, dlaczego nie oczyszcza się dzisiaj powietrza nawet w takich miejscach jak przychodnie czy szpitale? Nasze rozwiązanie zużywa kilkakrotnie mniej energii i nie potrzebuje wymiany filtrów, przez co nadaje się do stosowania na szeroką skalę. Dzięki nam możliwe jest wyeliminowanie smogu z powietrza i obniżenie transmisji chorób przenoszonych w powietrzu o ponad 90%. Mi jest ciężko zrozumieć, jak mogliśmy się przyzwyczaić do sezonu grypowego czy ciągłych infekcji u dzieci. Nie musimy się na to zgadzać mamy technologię, żeby praktycznie wyeliminować ten problem, zwiększyć efektywność pracy i odciążyć system ochrony zdrowia.

Kto jest Waszą potencjalną konkurencją?

Jeśli chodzi o konkurencję bezpośrednią, zajmującą się fotokatalitycznym oczyszczaniem powietrza to są to takie firmy jak Airocide (USA), Aktivetek (UAE) i Airodoktor (Korea). Podstawowa różnica między nami a konkurencją to model biznesowy. Nanosci dostarcza technologię, konkurenci urządzenia końcowe. Niedobrze jest mówić źle o konkurencji, szczególnie jeśli jest ona potencjalnym klientem dla Nanosci. Jeśli chodzi o samą wydajność oczyszczania powietrza, czas życia i inne parametry nasze przewagi są naprawdę mocne.

Jaki jest Wasz model biznesowy i kto jest Waszym głównym klientem? Czy macie już płacących klientów?

Oferujemy technologię fotokatalitycznego oczyszczania powietrza firmom, które chcą stworzyć oparte o nią produkty. Są to firmy z branży wentylacyjnej i medycznej, ale także nie oczywistych branż jak producenci oświetlenia do biur i upraw w szklarniach. Nasza technologia pozwala tworzyć zupełnie nowego rodzaju produkty na przykład biurowe oprawy oświetleniowe które będą oczyszczać powietrze. Mamy już pierwszych klientów w maju startujemy z produkcją.

Skąd wzięliście fundusze na start?

Pierwsze fundusze pochodziły z programu Scale-up, a kolejne od funduszu inwestycyjnego Infini.

W jaki sposób planujecie dalej finansować projekt?

Będziemy finansować rozwój firmy ze sprzedaży. Żeby skalować się szybciej będziemy także pozyskiwać fundusze od funduszy inwestycyjnych.

Chcecie działać na rynku lokalnym, czy może od razu celujecie w rynek globalny?

Od razu celujemy w rynek europejski, jednak nasza technologia pasuje świetnie do branż, które maja silną reprezentację w Polsce.

Czy możecie się pochwalić już jakimiś ciekawymi liczbami?

W tym roku powinniśmy dostarczyć około 30 tysięcy warstw fotokatalitycznych.

Jakie są Wasze plany na rozwój? Czego w tym momencie najbardziej potrzebujecie?

Prowadzimy aktywna sprzedaż, szukamy kontaktów z firmami zainteresowanymi wykorzystaniem naszej technologii.

Czy dostrzegacie jakieś czynniki, w wyniku których Wasz biznes mógłby ponieść porażkę?

Gwałtowny kryzys, który oznaczałby spadek popytu może być groźny dla Nanosci, podobnie jak dla każdej innej firmy. Jest wiele czynników, które mogą wynieść Nanosci na sam szczyt w bardzo krótkim czasie. Kolejna pandemia SARS wśród ludzi, pojawienie się ognisk ptasiej grypy, degradacja jakości powietrza to tylko kilka z możliwych scenariuszy.

Czy macie na swoim koncie inne wyróżnienia, czy półfinał Infoshare Startup Contest to dopiero początek?

Tak oczywiście, bierzemy udział w wielu konkursach – czasem wygrywamy. Jest to sposób, który zapewnia nam PR. Zapraszam do obserwowania profilu „Nanosci – photocatalytic materials” gdzie publikujemy informacje na temat wszystkich sukcesów.

Konferencja Infoshare 2023 – festiwal społeczności napędzanej technologią!

Infoshare 2023 – największa konferencja technologiczna w CEE, łącząca najnowsze rozwiązania technologiczne z biznesem. Wydarzenie odbędzie się w dniach 24-25 maja w Gdańsku. Co roku biorą w nim udział tysiące uczestników, w tym startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to aż 9 scen tematycznych, blisko 200 czołowych prelegentów z całego świata, innowacyjne firmy i rozwiązania prezentowane w strefie Expo, a także aż 6 imprez towarzyszących, będących okazją do biznesowego networkingu. Podczas Infoshare 2023 poznamy również zwycięzców Startup Contest, na których czeka 30 tys. euro w gotówce i udział w InCredibles – programie akceleracyjnym Sebastiana Kulczyka.

Kup bilet już dziś!

 

MamStartup jest patronem medialnym Infoshare