Z internauty w użytkownika – case study Pogryw.pl

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Coraz wyraźniej widać, że twórcy serwisów internetowych dokładają wszelkich starań, by zapewnić jak najlepszą użyteczność swoich portali już od startu. Dbają, aby zarówno architektura informacji jak i ergonomia poruszania się po serwisie była jak najbardziej przejrzysta dla użytkowników.

Coraz wyraźniej widać, że twórcy serwisów internetowych dokładają wszelkich starań, by zapewnić jak najlepszą użyteczność swoich portali już od startu. Dbają, aby zarówno architektura informacji jak i ergonomia poruszania się po serwisie była jak najbardziej przejrzysta dla użytkowników.

Szczególnie dla debiutujących portali usability może decydować o ich być albo nie być. Użyteczność serwisu dla jego przyszłych użytkowników jest jedną z najważniejszych cech przyjaznego portalu. Im bardziej intuicyjny i przewidywalny serwis, tym zdobędzie większą przychylność przyszłych użytkowników.

Do portali konkursowych zastosowanie ma kilka prostych reguł.

Strona startowa w przypadku serwisów konkursowych powinna zawierać wszystkie najważniejsze informacje. Formularz rejestracji powinien być przede wszystkim uproszczony na tyle, żeby samo jego wypełnienie nie odstraszało internauty od strony. Należy go umieszczać w widocznym miejscu. Proces rejestracji nie powinien składać się ze zbyt wielu kroków. Istotną rzeczą jest również zapewnienie internaucie świadomości, na jakim etapie rejestracji się znajduje w danym momencie.

Pogryw.pl to serwis skierowany do młodych osób, które lubią spędzać wolny czas w Internecie i grać w proste gry internetowe. Serwis modelowo przygotował się na przyjęcie użytkowników, od początku upraszczając nawigację po stronie.

Twórcy serwisu przed jego startem postanowili przeprowadzić badania z wykorzystaniem beta testerów rekrutowanych wśród ekspertów agencji marketingu rekomendacji Streetcom, które miały za zadanie ocenić m.in. usability portalu.

Ogólne wrażenie

Pogryw.pl wśród testerów jest odbierany jako atrakcyjny i przejrzysty serwis. To bardzo istotne cechy tego typu portali. Ich zadaniem jest przecież dostarczanie przyjemności z użytkowania.

75% testerów uważa, że Pogryw.pl jest serwisem atrakcyjnym. Wpływ ma na to zapewne przyjazny layout całego portalu oraz przejrzystość informacji na stronie. Jeszcze przed rejestracją, internauta może zobaczyć, jakie nagrody są dostępne danego dnia. Internauci nie należą do osób cierpliwych. Strona startowa nie powinna być więc przepełniona informacjami. Powinny się tam znaleźć tylko najważniejsze elementy: możliwość rejestracji, zalogowania, opis bieżących konkursów, wyniki oraz dane kontaktowe firmy prowadzącej portal. To wszystko znajdziemy na stronie Pogryw.pl

Duży wpływ na powodzenie strony ma niewątpliwie to, jakie wrażenie robi od wejścia na użytkownikach. Chodzi m.in. o jej kolorystykę, czytelne elementy graficzne, przyjazne dla użytkownika menu. Mile widziane są wtyczki społecznościowe, które pozwalają dodać stronę do ulubionych w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook.

Przejrzystość informacji na stronie Pogryw.pl

Strona użyteczna to taka, której interfejs od początku jest oczywisty, a co najmniej łatwy do nauczenia się. Nowy użytkownik jest w stanie go szybko opanować, a powracający pamięta podstawowe zasady jego używania i nie musi się ich uczyć od nowa. Internauta, korzystając z układu nawigacyjnego, który spełnia kryteria usability, nie popełnia błędów lub robi je bardzo rzadko.

Jak wynika z powyższych wykresów, 95% testerów portalu nie miało problemu z odnalezieniem interesujących ich zagadnień oraz odszukaniem formularza rejestracyjnego. 89% badanych bez trudu zorientowało się co należy zrobić, aby wziąć udział w konkursach.

Proces rejestracji

Formularz rejestracyjny jest podstawowym elementem każdego serwisu konkursowego, pozwalającego użytkownikom na zakładanie kont. Łatwy w obsłudze, zlokalizowany we właściwym punkcie serwisu i posiadający wszystkie niezbędne opcje formularz rejestracyjny ma więc znaczący wpływ na konwersję użytkowników. Alternatywą dla tradycyjnej rejestracji może być logowanie poprzez system identyfikacji dostarczany przez zewnętrzny serwis, np. Facebook.

W przypadku takich serwisów jak Pogryw.pl bardzo ważną rzeczą jest prosta rejestracja, dostępna z poziomu strony startowej, zawierająca maksymalnie dwa ekrany do wypełnienia oraz link aktywacyjny. Proces rejestracji nie powinien zajmować też dużo czasu, by nie „zgubić” niecierpliwych internautów, dlatego formularz należy przygotować tak, aby zawierał jak najmniej pól do wypełnienia. Ważne jest też, by nie wymagać od internautów podawania zbyt wielu danych o sobie.

Spośród 573 testerów, na stronę Pogryw.pl zarejestrowało się aż 94% badanych. Czas jaką internauta poświęca na rejestrację w serwisie Pogryw.pl, to niecała minuta dzięki ograniczeniu formularza do jednej strony i linka potwierdzającego cały proces. Dlatego też, aż 98% testerów uznało, że rejestracja na stronie jest łatwa.

Pogryw.pl jest nowym serwisem konkursowym, a mimo to 67% testerów uważa, że pod kątem atrakcyjności można go odwiedzać codziennie, 97% badanych śledziło, jakie nagrody można na nim wygrać danego dnia. To modelowe wyniki, szczególnie, że serwis wciąż podlega procesom optymalizacji dostępnej obecnie wersji beta.

Badanie Streetcomu pokazało, że Pogryw.pl jest portalem przygotowanym z myślą o przyszłych użytkownikach. Posiada przyjazną stronę startową, atrakcyjny layout oraz prosty formularz rejestracyjny. Troska o usability Pogryw.pl wróży mu sukces wśród internautów z grupy docelowej.

źródło: informacja prasowa