Z polskiej piwnicy na globalny rynek. Historia powstania BoxOfAds

Dodane:

Karolina Halik Karolina Halik

Udostępnij:

Powiedzenie „potrzeba matką wynalazku” dobrze opisuje historię powstania BoxOfAds, narzędzia analizującego zachowania konkurencji na rynku reklam online. Łukasz Jasiak i Bartosz Poźniak stworzyli je, ponieważ brakowało im rozwiązania wspierającego codzienną pracę twórców kampanii reklamowych.

Na zdjęciu Łukasz Jasiak, współtwórca BoxOfAds

Przedsiębiorcy wspominają początki pracy, kiedy każdy dzień zaczynali od przeglądania stron internetowych w poszukiwaniu kreacji reklamowych i analizy działań konkurencji. – Nie były to działania najskuteczniejsze. Traciliśmy wiele czasu i energii. Zaczęliśmy się więc poważnie zastanawiać nad uproszczeniem i zautomatyzowaniem tego procesu – dodaje Łukasz Jasiak.

Romantyczna historia startupu 

Pomysł na rozwiązanie problemu pojawił się w 2010 roku, kiedy Poźniak i Jasiak poznali się podczas studiów. Wspólna wizja sprawiła, że po dwóch miesiącach pracy zaczęły pojawiać się pierwsze rezultaty, a po roku poszukiwań i prób projekt został dokładnie naszkicowany. – Chcieliśmy stworzyć narzędzie monitorujące konkurencję na rynku Display i PPV advertisingu – mówi Łukasz Jasiak. – Wszystko odbywało się metodami chałupniczymi, niekiedy wręcz prowizorycznymi. Z perspektywy tak zwanej „piwnicy” nie było to takie proste i oczywiste – dodaje. Kiedy projekt nabierał rozpędu, do duetu dołączyło dwóch programistów. Wtedy rozpoczęli pierwsze testy i walidacje.

Czteroosobowy trzon BoxOfAds długo spotykał się w mieszkaniu jednego z przedsiębiorców. Intensywny rozwój sprawił, że zespół postanowił przenieść swoje działania do biura i zatrudnić kolejne osoby. To jednak nie był koniec przygody z rozwijaniem produktu i powiększaniem bazy klientów. – Po pewnym czasie postanowiliśmy wypełnić lukę na rynku i udostępnić osobom zajmującym się marketingiem, efekt naszych prac finalny produkt, powstały początkowo na użytek własny – mówi. Ta decyzja przyniosła zespołowi znaczący sukces, czyli zaproszenie na Agora Startup Fest, gdzie poznali swojego pierwszego inwestora – Xevin Investments.

fot. Ryan McGuire

Współpraca z doświadczonymi przedsiębiorcami sprawiła, że zespół BoxOfAds postawił przed sobą kolejne cele, które stały się możliwe również dzięki zastrzykowi gotówki. Ulepszenie technologii oraz dodanie kolejnych funkcji ułatwiły wejście serwisu na rynki afiliantów, zagranicznych sieci CPA, branży e-commerce oraz agencji performance marketingu. 

Polski produkt, światowy rynek 

Wsparcie finansowe oraz zapewnienie merytorycznego tła działań przez inwestora pozwoliło zespołowi BoxOfAds nie tylko na rozwinięcie i usprawnienie technologii, a także zatrudnienie kolejnych osób. We wrocławskim biurze pracuje dziś 13 osób, a w Stanach Zjednoczonych nad klientami czuwa nieoceniona Michelle. Ameryka Północna jest jednym z rejonów, na których obecnie działa BoxOfAds. – Analizujemy reklamy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanady, Australii i Niemiec – komentuje Łukasz Jasiak i dodaje, że w niedalekiej przyszłości planują poszerzyć działalność o kolejne kraje europejskie (w tym Polskę), Indie i Amerykę Południową.

Oprócz ekspansji na kolejne rynki, zespół chce systematycznie włączać nowe źródła analizowanych reklam. Mowa tutaj m.in. o reklamie mobilnej i na portalach społecznościowych. Ich celem jest stworzenie rozwiązania, dzięki któremu odbiorca będzie mógł dokładnie przeanalizować cała strategię marketingową danej firmy. Obecny zakres działania BoxOfAds to dostarczanie informacji o kreacjach reklamowych i landing page’ach. Serwis analizuje dwa źródła ruchu: Display Advertising, czyli reklamy bannerowe i tekstowe oraz Pay-Per-View Advertising, czyli reklamy typu pop up i pop under.

BoxOfAds badając klientów dostrzegło potrzebę, której nie spełniają konkurenci i zaimplementowało możliwość analizy reklam Pay-Per-View. Czy ten wyróżnik wystarczy, aby polski projekt podbił światowy rynek?