Zacznij działać w zgodzie ze środowiskiem. Inaczej przepadniesz. Podsumowanie Firmamentu

Dodane: 23.02.2022

Adam Sawicki

Udostępnij:

Dlaczego wdrażanie w firmach działań odpowiedzialnych społecznie jest tak ważne? Czy klienci i pracownicy faktycznie tego oczekują? Oraz co dziś możesz zrobić, aby wprowadzić ESG we własnym biznesie? Na te pytania odpowiedzieli goście ostatniego Firmamentu. Oto najlepsze fragmenty.

Gośćmi ostatniej audycji programu Firmament byli między innymi: Paweł Jakubik (Microsoft Polska) i Jacek Siadkowski (TechToTheRescue). Audycję poprowadził Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments i koordynator programu InCredibles.

Brak działań ESG = wypad z rynku

– Jeśli firmy nie wprowadzą działań odpowiedzialnych społecznie do DNA swoich produktów lub usług, to nie przetrwają. Współczesny świat tego nie robi, ale w przyszłości firmy, które nie zaczną prowadzić działań ESG, będą dyskryminowane – uważa Paweł Jakubik, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w chmurze w Microsoft Polska.

Jego zdaniem jest też spora różnica między powszechnie znanym CSR a ESG. Pierwsze pojęcie odnosi się do wyłącznie społecznej odpowiedzialności biznesu. Drugie jest pojemniejsze. Zawiera w sobie pierwiastek środowiskowy, społeczny i ład korporacyjny. A zatem bardziej kompleksowo obejmuje kwestie, za które biznes powinien wziąć odpowiedzialność. Mówi się między innymi o równouprawnieniu, emisji gazów cieplarnianych, a także o edukacji i wsparciu najbardziej potrzebujących.

Naciski z rynku

Ale czy biznes faktycznie powinien być odpowiedzialny za te wszystkie aspekty?

Zdaniem Rafała Mrówki z SGH, tak, chociaż nie jest to na pierwszy rzut oka oczywiste. Bo gdy zapytamy np. inwestorów danej spółki, co się liczy w biznesie – filantropia czy zyski, odpowiedzą bez wahania zyski. Koniec końców firma to maszyna do robienia pieniędzy. Tyle że firma nie działa w próżni. Otoczenie ma znaczenie.

– Widzimy narastającą presję otoczenia na biznes. Otoczenie chce, aby ten uwzględniał w swoich działaniach kwestie społeczne i środowiskowe. Klienci warunkują decyzje zakupowe działaniami ESG. Pracownicy godzą się na niższe wynagrodzenia, gdy ich pracodawcy są odpowiedzialni społecznie – mówi Rafał Mrówka.

Z tego powodu uważa, że nie ma sensu iść pod prąd. Lepiej uwzględnić oczekiwania rynku i pogodzić różne aspekty prowadzenia biznesu, czyli tworzyć firmy, które z jednej strony zarabiają, a z drugiej uwzględniają potrzeby klientów, pracowników i partnerów biznesowych dotyczące społecznej odpowiedzialności.

ESG. Zacznij tutaj

Jak zabrać się za wdrażanie działań ESG we własnej firmie? Jacek Siadkowski z TechToTheRescue radzi, aby w pierwszej kolejności zastanowić się, jaką firmę chce się stworzyć. Następnie sugeruje wziąć kartkę papieru i długopis i zapisać obecny wpływ firmy na środowisko i społeczeństwo. Póki co ma być to tylko „szkic”.

– Czy korzystam z produktów, które wpływają na emisję gazów cieplarnianych? Czy magazynujemy dane w taki sposób, który jest bezpieczny dla naturalnego ekosystemu? Na tym etapie nie chodzi o to, żeby co do tony wyliczyć emisję CO2, ale żeby zbudować świadomość, jak wpływamy na środowisko, a następnie zadać sobie pytanie: co mogę z tym zrobić – mówi Jacek Siadkowski.

Skrót audycji

Audycję możesz odsłuchać za pośrednictwem YouTube oraz platform: Anchor.fm, Spotify, Radio Public, Google Podcasts.

O InCredibles

InCredibles to trwający od czterech lat program mentoringowy dla startupów, którego inicjatorem jest Sebastian Kulczyk. Podczas pierwszej edycji InCredibles do konkursu zgłosiło się 426 startupów. Spośród nich jury wyłoniło pięciu zwycięzców: Archdesk, Hotailors, Radionet, Tidio, UserEngage. W drugiej edycji, która odbyła się w 2018 roku, do rywalizacji przystąpiły 302 startupy z regionu CEE. Spośród nich wyłoniono pięciu zwycięzców: czeskie firmy Avocade i Neuron Soundware oraz trzy polskie firmy: Genomtec, Infermedica i Nuadu.

W 2019 roku InCredibles zmieniło formułę i zwiększyło zasięg. W odpowiedzi na sugestie spółek organizatorzy położyli większy nacisk na mentoring i networking oraz zamiast osobnego konkursu dla startupów, program przyjął formę wsparcia dla firm wyłonionych w innych konkursach wspieranych przez Sebastiana Kulczyka, m.in. European Start-up Challenge, SingularityU Poland Global Impact Challenge. Dotychczas w ramach InCredibles odbyło się 270 godzin warsztatów z udziałem mentorów.

W czwartej odsłonie finalistami programu InCredibles zostało 10 startupów: Handerek Technologies, Molecule.One, Therapify, Skriware, Progresja Space, KPMP, Biotts, NataLab, ICsec i Gamehag.