W ramach pierwszego etapu projektu EKO-LOG całkowicie elektryczne Volvo FE przejechało łącznie 5056 km. W trakcie badania elektryczna ciężarówka pozwoliła zredukować emisje CO2 o 2 tony względem pojazdu z silnikiem spalinowym. Aby wytworzyć wartość oszczędzonego dwutlenku węgla przeciętny samochód osobowy musiałby przejechać niemal 20 tysięcy kilometrów. PSPA poddało pojazd ocenie w 5 różnych aspektach, mających kluczowe znaczenie z perspektywy przedsiębiorstw branży TSL: wydajności, użyteczności, społeczno-środowiskowym, kosztów eksploatacji oraz flotowym.
– Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych generowanych przez transport ciężki jest jednym z kluczowych elementów w dążeniu do poprawy jakości powietrza. To właśnie samochody ciężarowe są jednymi z najbardziej inwazyjnych dla klimatu i środowiska. Stanowią one 5% ogólnego parku pojazdów poruszających się po Europie, jednocześnie odpowiadając za niemal 20% dwutlenku węgla emitowanego przez cały sektor transport drogowego – mówi Albert Kania z PSPA, Koordynator projektu EKO-LOG.
Inauguracja projektu EKO-LOG odbyła się 27 maja w Warszawie podczas konferencji Volvo Trucks. Etap badawczy, w czasie którego zbierane były dane, trwał 2 miesiące. Ciężarówka w ramach pilotażu została włączona do floty firmy No Limit, odpowiedzialnej za procesy logistyczne, obsługi dostawy dla pozostałych partnerów badania – IKEA oraz H&M Logistics na trasie z magazynów zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim, oraz Pruszkowie do punktów odbioru na terenie Warszawy. Badanie obejmowało również sprawdzenie pojazdu poza aglomeracjami miejskimi podczas przejazdu na trasie Grodzisk Maz. – Stryków – Grodzisk Maz. Celem było ustalenie użyteczności elektrycznych pojazdów ciężarowych na dłuższych trasach pozamiejskich.
– To, co do tej pory udało się zrealizować w ramach projektu EKO-LOG potwierdziło nasze oczekiwania co do wykorzystania pojazdów elektrycznych Volvo Trucks w warunkach miejskich. Pierwsza elektryczna ciężarówka Volvo FE Electric nie dość, że zapewnia oczekiwane zasięgi to gwarantuje kierowcy lepszy komfort pracy, ale też wpływa znacząco na czas realizowanych dostaw – Piotr Werner, Product Digital Marketing Manager Volvo Trucks Polska.
– Testy EKO-LOG dobiegły końca i pora na podsumowania. W trakcie tych dwóch miesięcy auto sprawdziliśmy w różnych konfiguracjach operacyjnych, na krótkich i dłuższych trasach. Ponad 5000 przejechanych kilometrów pozwoliło zebrać ciekawe obserwacje i wnioski nie tylko dot. samego pojazdu i jego zasięgów, ale również dotyczące infrastruktury ładowania. Więcej szczegółów, z pewnością ukaże się w raporcie podsumowującym – mówi Maciej Rybak, Dyrektor Service Line Home Delivery z No Limit.
Podczas testu, układ napędowy zeroemisyjnego Volvo zużył łącznie 6075 kWh energii przy średnim zużyciu na poziomie 120,15 kWh/100km. Technologia hamowania rekuperacyjnego pozwoliła na odzyskanie 1024 kWh energii co umożliwiło przejechanie dodatkowych ponad 850 km. Za monitoring i zarządzanie procesami ładowania oraz wsparcie technologiczne projektu odpowiedzialna była firma Nexity. EKO-LOG pozwolił na ustalenie szeregu parametrów użytkowych pojazdu w celu dokonania analizy porównawczej kosztów eksploatacji. Przeprowadzone zostały również 3 badania ankietowe oraz porównanie emisji hałasu ciężarówki elektrycznej i spalinowej na drodze publicznej, które wykazało, że pojazd z napędem elektrycznym potrafi zredukować emisję hałasu niemal 10 krotnie (o 9 db) dla przedziału prędkości 0 – 30 km/h. Ma to szczególne znaczenie podczas dostaw w przestrzeni miejskiej. Badania ankietowe obejmowały m.in. ocenę świadomości społecznej na temat zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, określenie ich potencjału rynkowego, czy też zebranie opinii kierowców na temat aspektów użytkowych zeroemisyjnych ciężarówek.
W testach uczestniczyła w pełni elektryczna ciężarówka Volvo FE Electric. Pojazd cechuje dopuszczalna masa całkowita 27 ton. Samochód został wyposażony w trzyosiowe podwozie z zabudową GT Trailers oraz skrzynię z windą o ładowności ok. 13 000 kg, zdolną pomieścić do 19 europalet. Volvo dysponuje akumulatorem o pojemności 265 kWh, a na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać około 200 km, w zależności od konfiguracji. Ładowanie pojazdu prądem stałym (DC) zajmuje ok. 2 godzin, natomiast uzupełnienie energii prądem przemiennym (AC) trwa ok. 11 godzin.
– Nexity Global aktywnie uczestniczy we wszelkich inicjatywach przyczyniających się do rozwoju elektromobilności. To przyszłość nie tylko pojazdów osobowych, ale i transportu ciężkiego, dlatego chętnie zostaliśmy partnerem projektu EKO-LOG. Chcemy się podzielić naszą unikalną technologią oraz wiedzą w zakresie monitorowania i rozliczania procesów związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych. Według badań Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, 73,1% emisji transportowych w Unii Europejskiej pochodzi z transportu drogowego. Wierzymy, że uczestnictwo Nexity Global w projekcie EKO-LOG i zapewnienie odpowiedniej wiedzy technicznej pomoże przyczynić się do realnych zmian i odwrócenia tego trendu – twierdzi Jagoda Bugaj, Dyrektor Marketingu Nexity Global.
Etap badawczy projektu EKO-LOG zakończył się 31 lipca 2021 roku. Obecnie pozyskane dane są szczegółowo opracowywane i zostaną przedstawione w raporcie końcowym podsumowującym efekty badań. Oficjalna premiera raportu odbędzie się 9 września 2021 roku podczas konferencji prasowej 4POLAND organizowanej przez Volvo Trucks na torze Jastrząb pod Radomiem.
– Redukcja emisji związanej z transportem ciężkim jest dużym wyzwaniem. Projekt EKO-LOG był dobrą okazją do zbadania możliwości wdrożenia elektrycznych pojazdów ciężarowych jako alternatywy dla konwencjonalnej floty logistycznej. Wierzymy, że postęp można osiągnąć jedynie poprzez współpracę. Dzięki partnerstwu i uczestnictwu w tym projekcie mogliśmy dzielić się wiedzą i doświadczeniem oraz zachęcać do szukania bardziej zrównoważonych rozwiązań. Takie inicjatywy są dla nas kluczowe i pomagają nam realizować nasze cele związane z redukcją emisji CO2. Z niecierpliwością czekamy na raport podsumowujący projekt EKO-LOG Michael Schulz, Logistics Regional Manager Region East Europe H&M.