m-Kupowane kategorie
Jak podaje raport Izby Gospodarki Elektronicznej “M-commerce. Kupuję mobilnie”, za pośrednictwem urządzeń mobilnych najczęściej kupujemy elektronikę, którą wskazało 42% respondentów, produkty z kategorii moda, odzież i obuwie – 39% wskazań, a także artykuły z kategorii kosmetyki i uroda – 29% badanych. Po smartfon czy tablet sięgamy również, by zakupić produkty dla dzieci, a także leki i suplemety – po 21% wskazań. Jak zauważa Patrycja Sass-Staniszewska, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej, inicjator kampanii Kupuję w Internecie, zakupów online często dokonujemy na serwisach aukcyjnych, ogłoszeniowych oraz platformach sprzedażowych. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas zakupów warto pamiętać o dokładnym przeczytaniu treści oferty i stronie “o mnie” danego sprzedawcy. Osoby prywatne często umieszczają w tych opisach własne, szczegółowe zasady sprzedaży jak np. czas dostawy, który może być liczony dopiero od momentu zaksięgowania wpłaty na koncie sprzedawcy, a nie na koncie systemu płatności.
Top metody płatności
Polacy kupujący mobilnie najczęściej płacą przelewem bankowym, który wybiera aż 64% konsumentów. Dużą popularnością cieszą się również szybkie przelewy internetowe, które wskazało 59% respondentów. Płatność kartą płatniczą i płatność przelewem to kolejne najpopularniejsze metody płatności. – Bez względu na to czy zakupy robimy mobilnie, czy też nie, cały czas obowiązują nas te same zasady, które pozwalają na zachowanie bezpieczeństwa w sieci – podkreśla Sass – Staniszewska – w przypadku zakupów w internecie pamiętajmy o sprawdzeniu wyboru różnych metod płatności. Jeśli ktoś żąda zapłaty z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności. Operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących – dodaje Sass – Staniszewska.
Źródła informacji zakupowej
Zgodnie z raportem “M-commerce. Kupuję mobilnie” porównywarki cenowe – 44% wskazań, opinie znajomych – 39%, a także wyszukiwarki – 37%, to najbardziej cenione źródła informacji zakupowej. Polscy konsumenci coraz częściej robią zakupy świadomie, sprawdzając nie tylko informacje o produkcie i sprzedawcy ale też o konkurencyjnej ofercie. Konsumenci konsultują zakup z najbliższymi, szukają informacji o promocjach i specjalnych ofertach.
W ramach kampanii Kupuję w Internecie Izba Gospodarki Elektronicznej edukuje konsumentów na temat bezpiecznych zakupów w Internecie. Więcej w raporcie “M-commerce. Kupuję mobilnie” oraz na stronie kampani www.kupujewinternecie.info.pl
fot. pixabay.com