Na zdjęciu: Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO BP | fot. materiały prasowe
Odrębna marka
Obie strony transakcji nie zdradzają jej wartości. Wiadomo tylko, że po przejęciu warszawskiej spółki przez PKO BP jej założyciele i pracownicy dołączą do zespołu nowego właściciela. Zachowają także swoją markę i nadal będą działać, jak odrębna firma. Pomogą także dużej instytucji finansowej w zaoferowaniu jej klientom usług, których nie znajdą u konkurencji. Szczegóły tej oferty nie są jednak znane.
Szef strategii w PKO BP Szymon Wałach powiedział w rozmowie z Pulsem Biznesu, że Zencard ma interesujący pomysł technologiczny, ale nie potrafił osiągnąć skali. Dzięki partnerstwu z bakiem powinno być to łatwiejsze, ponieważ ten obsługuje pół miliona przedsiębiorstw i siedem milionów klientów indywidualnych. Wspólnie mają wiec szansę zbudować międzynarodową spółkę na rynku programów lojalnościowych.
Współpraca albo własne rozwiązania
Puls Biznesu pisze, że zdaniem Wałacha transakcja ta jest istotna na kilku płaszczyznach, ponieważ dzięki niej bank może realizować swoją strategię, wyjść poza tradycyjny sektor bankowy oraz stanowi dobry trening dla zespołu odpowiedzialnego za akwizycje przed kolejnymi przejęciami. Można się spodziewać więc, że PKO PB włączy w swoje struktury kolejne startupy.
To właśnie fintechy tworzą nowe koncepcje rozwiązań finansowych, które albo rozszerzają funkcjonalność dotychczasowych, albo całkowicie je zastępują. Według dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe Aleksandra Naganowskiego, instytucje finansowe muszą więc podejmować współpracę ze startupami albo samodzielnie tworzy własne rozwiązania.
Pierwsi klienci
Zencard opracował platformę do zarządzania programami lojalnościowymi. Gromadzi ona dane dotyczące transakcji dokonywanych kartami panicznymi, a następnie je analizuje. Dzięki temu klienci punktów handlowych są automatycznie rozpoznawani przez system, który na podstawie numeru karty płatniczej przyznaje im promocje do wykorzystania podczas zakupów.
Sprzedawcy zaś uzyskują informacje o swoich konsumentach, co pozwala im na samodzielne tworzenie dopasowanych programów lojalnościowych oraz warunków promocji. W czerwcu 2015 roku Zencard pochwalił się, że pozyskał pierwszy partnerów biznesowych. Wspominał wówczas o współpracy ze sklepem Sport Guru i restauracją Varso Via. Dzięki przejęciu przez PKO BP powinien zdobyć kolejnych klientów.