Po raz kolejny polskie Bizneswoman zaprezentowały swoje osiągnięcia, ale po raz pierwszy w tak trudnych czasach gospodarczych, jakim jest pandemia covid19. To właśnie te mocno poszkodowane branże, zostały docenione przez loże ekspertów, które zakwalifikowały do konkursu odważne biznesowo i społecznie inicjatywy, podejście przyjazne środowisku wraz z innowacyjnością zastosowanych rozwiązań.
Podczas tegorocznych obrad wybrano 25 finalistek, wśród nich są również znane ogólnopolskie marki. Największy odsetek nominowanych – prawie 30% stanowią przedstawicielki firm, fundacji i startupów związanych z nowymi technologiami. Wśród nich znalazła się na przykład firma inSTREAMLY, rewolucjonizująca obszar livestreamingu, czy ZOWIE – rozwiązanie usprawniające obsługę klienta. Na kolejnym miejscu, jeżeli chodzi o liczebność, uplasowały się firmy z branży gastronomicznej oraz żywieniowej – stanowią 12% całej listy. Doceniony został na przykład catering dietetyczny Pomelo oraz dwie firmy z produktami roślinnymi – WEGE SIOSTRY oraz Planteris. Taki sam odsetek finalistek stanowią te związane z branżą kosmetyczną. Wśród nich znalazła się firma Anwen, produkująca kosmetyki do pielęgnacji włosów oraz MOKOSH – producent kosmetyków naturalnych. Przez ten rok mocno rozwinęły się również organizacje przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu oraz organizacje przyjazne rodzicom, co jest na pewno dużym ukłonem dla pracowników z dziećmi w czasach pracy zdalnej.
Na co stawiają polskie bizneswoman?
Wśród finalistek tegorocznej edycji konkursu Bizneswoman Roku pojawiły się kobiety, których biznesy są odpowiedzialnie społecznie, ekologiczne i wspierają rozwój lokalnych społeczności – od ekologicznej odzieży z upcyklingu po roślinne alternatywy dla mięsa i nabiału czy naturalne kosmetyki. Docenione zostały także projekty poruszające ważne kwestie ogólnospołeczne takie jak: walka o prawa zwierząt, przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu czy budowanie lokalnych kobiecych społeczności.
–Tegoroczne zgłoszenia pokazują, że idea przedsiębiorstw odpowiedzialnych społecznie i działających zgodnie z wizją zrównoważonego rozwoju nie jest tylko pustą mrzonką, ale realnie widoczną zmianą – podsumowała Dorota Strosznajder, Dyrektor komunikacji korporacyjnej Henkel Polska i laureatka poprzedniej edycji konkursu Bizneswoman Roku.
Nie tylko odpowiedzialność za środowisko, ale także nowe technologie
Oprócz projektów stawiających na ekologię wyraźnie widać, że polskie przedsiębiorczynie stawiają na nowe technologie. Tegoroczne finalistki wprowadzają na rynek innowacyjne rozwiązania w obszarach takich jak: livestreaming, nanotechnologia czy e-commerce.
– Bardzo się cieszę, że po raz kolejny mogę uczestniczyć w pracach Loży Ekspertów i Jury. Kiedy postanowiliśmy wesprzeć konkurs Bizneswoman Roku, nie miałem nawet przez chwilę wątpliwości, że przyciągnie on najlepsze z najlepszych przedsiębiorczynie. Finalistki tegorocznej edycji tworzą rozwiązania, które mają faktyczny wpływ na nasze codzienne życie i na rozwój biznesu. Jest to szczególnie ważne w czasach pandemii. To kobiety, które mogą stać się prawdziwymi „role models” i zainspirować kolejne pokolenia młodych Polek – podkreśla Jarosław Dąbrowski, Dyrektor ds. technologii IGT Poland.
Covid kontra kobiece biznesy
Pomimo kryzysu wywołanego przez pandemię do konkursu wpłynęła rekordowa liczba nominacji – 912, czyli o 202 nominacje więcej niż w XI edycji. To cieszy i pokazuje, że Polkom determinacji nie brakuje. Pomimo tego, że coraz więcej firm ma problemy i często zmuszonych jest do pożegnania się z rynkiem, przedsiębiorcze kobiety nie zamierzają spocząć na laurach. Adaptują swoje pomysły biznesowe do nowej sytuacji na rynku albo tworzą zupełnie nowe rozwiązania.
– Finalistki tegorocznej edycji wyróżniają się odwagą i niebywałą umiejętnością strategicznego myślenia oraz planowania. Wszystkie przeprowadziły swoje biznesy przez trudny czas pandemii. Myślę, że ich upór i wytrwałość mogą być inspiracją nie tylko dla małych i średnich przedsiębiorstw, ale także dla dużych korporacji i każdego z nas – powiedział Łukasz Zembowicz, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Członek Zarządu DPD Polska.
Poznaj finalistki XII edycji konkursu Bizneswoman Roku
Biznes Roku: Firma Poniżej 10 milionów zł
- Anna Rutkowska – Didiuk i Anna Didiuk – MOKOSH
- Joanna Zubik-Borucka – KatalogMarzeń.pl
- Anna Foszer – Pomelo
Biznes Roku: Firma Powyżej 10 milionów zł
- Anna Kołomycew – Anwen
- Katarzyna Trawińska – Prouvé
- Beata Drzazga – BetaMed
- Zuzanna Wachowiak – BIZUU
Działalność Społeczna
- Alina Jeleń – Stowarzyszenie Kobiet Kwiaty Kociewia
- Agnieszka Sikora – Fundacja po DRUGIE
- Magdalena Szadkowska – Fundacja Compassion in World Farming Polska
Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu
- Magdalena Janczewska – Fundacja Pro Cultura
- Iwona Duda – Fundacja Sarigato
- Aleksandra Gościniak – Imagospot
Organizacja przyjazna rodzicom
- Philip Morris Polska Distribution
- Shell Polska
- A4BEE Architects for Business
Pomysł na Start/Biznes lokalny
- Paulina Sołtyk – Osnowa
- Anna Szynal – Smart Kids Media
- Weronika Matyka – WMS x KOREPETYCJE
Startup Roku
- Magdalena Rzymanek-Paczkowska i Zuzanna Rzymanek – WEGE Siostry
- Iga Czubak – Planteris
- Maja Schaefer – ZOWIE
Liderka w Nowych Technologiach
- Anna Krzyżanowska – Duński Instytut Technologiczny
- Aleksandra Wolska – LSP Life
- Wiktoria Wójcik – inSTREAMLY
Kiedy dowiemy się kto zdobędzie statuetkę?
Jak co roku finalistki zostały wyłonione przez Loże Ekspertów, w których skład wchodzą polscy startuperzy, inwestorzy, przedsiębiorcy społeczni, innowatorzy oraz eksperci i ekspertki z różnych obszarów – od sprzedaży i strategii cenowych, po zarządzanie strategiczne, modele biznesowe, marketing czy wykorzystanie nowych technologii. Ostatecznego wyboru laureatek dokona Jury Główne pod przewodnictwem Dr Ireny Eris. W konkursie Bizneswoman Roku rozdano już ponad 100 statuetek. Kto zdobędzie kolejne, dowiemy się podczas transmisji z gali finałowej już wkrótce.