Zorganizowaliśmy teleturniej dla branży IT i utrzymaliśmy startupową kulturę pomimo wzrostu. Podsumowanie roku Just Join IT

Dodane: 09.12.2021

Piotr Nowosielski

Udostępnij:

Jak 2020 wykorzystaliśmy na to, aby odnaleźć się w covidowej rzeczywistości, tak 2021 – wciąż mimo pandemii – był dla nas inny. Polskie firmy tech bardzo dobrze wykorzystały poprzedni rok, a skoro one zaczęły się jeszcze mocniej rozwijać, to zwiększyły również popyt na nowych programistów, z czego korzysta cała branża HRtech – od agencji, po portale pracy.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok

Just Join IT jest graczem #1 branżowych portali pracy w Polsce (jego historię znajdziesz tutaj – Położył kilka biznesów, poszedł na bezrobocie i uruchomił Just Join IT. Wywiad z Piotrem Nowosielskim) i to dla nas również wielka odpowiedzialność. Będąc coraz istotniejszym job boardem na rynku w regionie CEE, możemy animować go w różny sposób. Naszym długofalowym celem jest to, abyśmy stali się realnym pomostem między wschodem i zachodem. Pandemia wpłynęła na to, że polski programista zaczął mocniej rozglądać się za pracą na zachodzie, a do nas również puka coraz więcej zagranicznych firm.

Jeśli chce on mieć globalne możliwości, to w tym roku udowodniliśmy, że może to robić u nas, a nie na zagranicznych portalach. W ciągu całego roku na Just Join IT pojawiło się ponad 5 tysięcy ofert pracy zdalnej z całego świata.

Aktywnie otworzyliśmy się również na rynek wschodni, gdzie budujemy świadomość marki na Ukrainie i Białorusi, co przełożyło się na ponad 10-krotny wzrost unikalnych użytkowników z tego kraju, w porównaniu do poprzedniego roku.

Jednak Just Join IT to przede wszystkim społeczność, której w tym roku daliśmy wyjątkowo wiele. Wymienię pięć naszych największych aktywności, które akurat przypadły na drugą połowę tego roku:

  1. Przeprowadziliśmy już około 100 livestreamów, co oznacza średnią 2 live’ów tygodniowo. Pomogliśmy tym samym tysiącom ludzi w Polsce odkryć, jak wyglądają polskie firmy tech „od środka”, a dziesiątki marek miało okazję do tego, aby skrócić swój dystans i pokazać się z ludzkiej strony.
  2. W sierpniu uruchomiliśmy portal społecznościowy dla polskiej branży IT – OH MY DEV. To nasz eksperyment, aby dać jeszcze więcej wartości od siebie. Portal, który jest wypadkową inspiracji Reddita, Wykopu i grup na FB, a dzięki któremu każdy w branży ma być na bieżąco. Wersja MVP wykorzystywana jest miesięcznie przez około 30 tys. osób.
  3. We wrześniu zorganizowaliśmy kolejne Just Join Olympics, czyli igrzyska dla polskiej branży IT, w których wzięło udział niemal pół tysiąca osób. Ponownie wciągnęliśmy ludzi do podjęcia się wyzwań w ramach absurdalnych konkurencji w stylu rzucania dyskiem (ale tym twardym), składania klawiatury na czas, biegu na 1024 metry, czy składania klawiatury na czas. Poprzeczkę postawiliśmy sobie jeszcze wyżej, bowiem prowadziliśmy transmisję live na 4 kamery, z profesjonalnym komentarzem. Niemierzalna wartość wydarzenia, kolejne działanie wprost wpisane w DNA Just Join IT – animować polskie community IT.
  4. W październiku objęliśmy patronatem największą konferencję technologiczną w Polsce, czyli InfoShare. Wyszliśmy z dwiema prezentacjami, gdzie pokazaliśmy najpierw kulisy budowania Just Join IT od środka, a Tomasz Gański opowiadał o swojej drodze „One Man Army CTO”, aby po 20 minutach pokazać, jak wyglądały kulisy skokowego wzrostu marki w kilkunastu case’ach od strony marketingowej.
  5. W listopadzie wzięliśmy się za szalony pomysł i podjęliśmy produkcji pierwszego w historii teleturnieju opartego na wiedzy dla polskiej branży IT – Programista 100K, w którym to za wygranie dajemy 100 tys. PLN. Niebywała przygoda, a pierwszy sezon nakręciliśmy w listopadzie. Czy znaleźliśmy pierwszego polskiego Programistę 100K? Tego jeszcze nie mogę zdradzić. Za to zapraszam od połowy grudnia na nasz show na YouTube.

Ponownie udowodniliśmy sobie, że jesteśmy czymś więcej, niż samym portalem pracy. Just Join IT to największa społeczność, skupiająca polską branżę IT i to właśnie dzięki takiemu podejściu jesteśmy w tym miejscu.

Jeżeli chodzi o duże liczby, to dla nas wielkim osiągnięciem jest dobicie do 10 tysięcy ofert pracy na wszystkich naszych portalach – Just Join IT dla branży tech, Rocket Jobs dla marketingu, ecommerce i nowoczesnej sprzedaży, a także Hello HR dla branży rekrutacyjnej, tak mocno związanej z internetem.

Dzięki temu pokrywamy cały segment prac digitalowych, opartych o kompetencje przyszłości, co jest też naszym strategicznym celem. Jest to punkt, w którym znaleźliśmy się po niemal 5 latach konsekwentnego budowania każdego z naszych trzech brandów.

Wszystkie nasze portale obsługują przy tym ponad pół miliona użytkowników miesięcznie. Biorąc pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z rynkiem pracownika i najniższym bezrobociem w historii, fakt tak dużego zainteresowania naszymi markami cieszy, szczególnie w segmencie ludzi młodych, do 30. roku życia, co świadczy o tym, że swojej przyszłości zaczynają szukać właśnie u nas.

Powyższe osiągnęliśmy w kolejnym roku, w którym to finansujemy się samodzielnie, bez zewnętrznych środków, z pieniędzy bezpośrednio płynących od naszych klientów. To dla nas powód do dumy, ponieważ pokazujemy, że można, będąc prawdopodobnie najszybciej rozwijającym się polskim startupem, który robi to w 100% przez bootstrap.

To poskutkowało tym, że nasza organizacja rozrosła się do ponad 130 osób. W roku 2021 startowaliśmy z poziomu 65 osób, co oznacza wzrost x2 w 10 miesięcy.

Większa organizacja to często inny mindset. Udało się nam w tym roku zachować swoją tożsamość, bez względu na wzrost i utrzymać to, co w nas najlepsze – co sprawiło, że zaszliśmy w to miejsce w takim tempie.

Przez te ostatnie 4 lata zbudowaliśmy unikalną kulturę, której fundamenty warto przypomnieć właśnie teraz:

  1. Utrzymujemy startupowe podejście – bez rozbudowanej struktury organizacyjnej, aby podejmować szybkie decyzje i skupiać się przede wszystkim na realizacji.
  2. Mamy odwagę podejmować trudne decyzje szybko – bez pełnej wiedzy. Jak było w przypadku portalu ohmydev, czy teleturnieju Programista 100K. Prawdopodobnie gdy będziemy czekać na 100% informacji, będziemy za wolni. Ciągle szukaliśmy szans we wszystkim podejmując przy tym jeszcze większe ryzyko.
  3. Niezależnie od wyników nadal patrzymy z pokorą na rynek – nie siadamy na laurach i za bardzo nie cieszymy się tym, co już nam wyszło, bo z perspektywy czasu wiemy, że zawsze jest pole na to, aby być jeszcze lepszym.
  4. Skupiamy się na naszych ludziach – chcemy być blisko, a w tym roku spędziliśmy tydzień na wspólnych integracjach, z czego dwa wyjazdy były trzydniowe. Przy 100-osobowej firmie jest to spore wyzwanie logistyczne i duży koszt, ale chwile spędzone razem budują niesamowity team spirit, którego zwyczajnie nie da się przeliczyć na żadne pieniądze.

Gdzie jesteśmy, a gdzie chcemy być

Rozumiemy już znacznie więcej na temat rekrutacji w segmencie digital jobs, jednak to dopiero początek naszej drogi. Obecnie jesteśmy obecni tylko w kilku branżach i tylko w Polsce, robiąc tylko portale pracy, a to zaledwie wycinek tego, jak wielki możemy mieć jeszcze wpływ na rozwój kariery. Dlatego już teraz mogę jasno powiedzieć–- Twoja przyszłość jest na Rocket Jobs i Just Join IT.

Autor: Piotr Nowosielski, CEO Just Join IT