A co z przedsiębiorcami? Przedsiębiorcy mogą skorzystać na tę okoliczność z ulg z ZUS w płaceniu składek. Jeśli zaś są chorzy lub objęci kwarantanną, otrzymają zasiłek chorobowy.
Pomoc dla przedsiębiorców
ZUS podaje w komunikacie, że:
- Jeśli przedsiębiorca ma problem z opłaceniem składek, może złożyć wniosek o odroczenie terminu ich płatności. Gdy ZUS zgodzi się na zmianę terminu zapłaty składek i podpisze z przedsiębiorcą umowę o odroczenie terminu płatności składek, przedsiębiorca będzie mógł je uregulować w późniejszym terminie. Przedsiębiorca nie zapłaci odsetek za zwłokę, a jedynie opłatę prolongacyjną.
- Jeśli przedsiębiorca ma zadłużenie z tytułu składek i nie może go spłacić jednorazowo, może złożyć wniosek o rozłożenie spłaty zadłużenia na raty.
W placówkach ZUSu pracują doradcy do spraw ulg i umorzeń. Pomagają skompletować i wypełnić dokumenty niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
Przedsiębiorcy chorzy lub objęci kwarantanną
Przedsiębiorcy, którzy w związku z zagrożeniem wirusem SARS-CoV-2 nie mogą wykonywać działalności gospodarczej, otrzymają od ZUSu zasiłek chorobowy, ale pod warunkiem, że:
- decyzją państwowego inspektora sanitarnego ubezpieczony zostanie poddany kwarantannie lub izolacji (decyzja ta powinna zostać dostarczona oddziałowi ZUS po okresie kwarantanny lub izolacji.
lub
- lekarz leczący uzna, że w trakcie hospitalizacji, izolacji lub kwarantanny ze względu na stan zdrowia ubezpieczonego uzasadnione jest wystawienie zwolnienia lekarskiego.
Gdzie szukać informacji?
ZUS uruchomił w Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (tel. 22 560 16 00) specjalne linie tematyczne dla osób, które potrzebują informacji na temat:
- Zasiłku opiekuńczego i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji – po uzyskaniu połączenia z infolinią ZUS – na klawiaturze numerycznej telefonu należy wybrać 0 – połączenie z konsultantem, a następnie 9 – zasiłek opiekuńczy i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji.
- Ulgi i umorzenia oraz zawieszenia działalności – po uzyskaniu połączenia z infolinią ZUS – na klawiaturze numerycznej telefonu należy wybrać 0 – połączenie z konsultantem, a następnie 7 – ulgi i umorzenia oraz zawieszenie działalności.