Zwiększyliśmy liczbę klientów do ponad 300, co przełożyło się na sześciokrotny wzrost MRR. Podsumowanie roku Pergamin

Dodane: 21.12.2021

Antoni Wędzikowski

Udostępnij:

Rok 2020 bardzo nas umocnił. Po wielu burzliwych miesiącach spędzonych w izolacji byliśmy gotowi na różne scenariusze. Na szczęście rok 2021 był pod wieloma względami przełomowy.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok.

Działamy na dużym (według naszych estymacji 180 miliardów złotych w UE i USA) i coraz mocniej konkurencyjnym rynku. Dlatego poza pracą nad bieżącym rozwojem biznesu skupiliśmy się na budowaniu przewag konkurencyjnych, m.in. rozwoju naszego modelu NLP służącego do analizy danych. W tym roku zależało nam także na odpięciu łatki „podpisywarki PDF” i pozycjonowaniu się jako platforma do automatyzacji pracy – szczególnie na etapie tworzenia i współpracy nad umową.

Początek roku i runda inwestycyjna z JR Holding i Nunatak Capital

Styczeń zaczęliśmy od bardzo pozytywnej informacji – podpisania umowy inwestycyjnej z JR Holding (inwestor m.in. Columbus Energy czy Ekipa Holding) oraz Nunatak Capital. Pozyskane w ten sposób 3 miliony złotych miały pozwolić rozwinąć nasz produkt i przygotować go do potrzeb rynku enterprise. Nasz cel był prosty: rozwinąć platformę o nowe funkcje ułatwiające współpracę z dokumentem i integrować się z kolejnymi źródłami danych (np. SAP).

Nasza platforma pozwala na zautomatyzowane tworzenie, negocjowanie, elektroniczne podpisywanie i przechowywanie umów, a także wymianę danych i integrację z innymi narzędziami. Z branżowych raportów wiedzieliśmy, że 9/10 dużych firm zmaga się z powolnymi i manualnymi procesami zamiany danych w dokumenty. Dane biznesowe są gromadzone w różnych systemach (CRM, ERP) i potem manualnie przeklejane do edytora tekstu, by na bazie różnych szablonów stworzyć dokument, na końcu negocjować go mailowo w kilku wersjach, wydrukować i wysłać kurierem do podpisu.

Sam podpis to tylko mały wycinek pracy z umową. Mieliśmy pomysł, że zintegrujemy ten cały proces, zepniemy dane ze wszystkich systemów klienta w jeden spójny flow, którego końcem będzie podpisana umowa. Dzięki zrealizowanym w tym roku wdrożeniom udało nam się pokazać, że tak może wyglądać przyszłość pracy z umowami. Już dzisiaj udaje nam się tworzyć umowy bez udziału człowieka. Jedynym zadaniem kontrahentów jest często kliknięcie w bezpieczny link i podpisanie umowy hasłem SMS lub wybranym podpisem kwalifikowanym, z którym integrujemy się w ramach naszego Signature Wall.

Co jeszcze udało nam się zrealizować?

Ponad 50% firm ma w planach usprawnienia w firmie polegające na automatyzacji manualnych procesów albo ich całkowitą cyfrową automatyzację. Widzimy, że ten trend jest po naszej stronie, tym bardziej, że software stanowi idealne rozwiązanie na czasy rosnącej inflacji. Możesz zastąpić kosztowną, powtarzalną pracę automatyzacją procesów.

W tym roku udało nam się zrealizować wiele wdrożeń dla firm z sektora enterprise. Zwiększyliśmy łączną liczbę klientów do ponad 300, co przełożyło się na sześciokrotny wzrost naszego MRR. Widzimy, że duże firmy są coraz bardziej otwarte na automatyzację i chętniej testują rozwiązania, które pomagają zachować wiele godzin powtarzalnej pracy na bardziej twórcze działania.

Kolejnym bardzo ważnym zadaniem było zbudowanie zespołu talentów. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyliśmy zatrudnienie z kilku do 25 osób. Dzięki temu nasz dział sprzedaży może obsługiwać coraz więcej leadów, a dział marketingu tworzyć coraz więcej ciekawych form kontentu (od webinarów, e-booków po TikToki dla prawników, które cieszą się dużą popularnością:). Dział Customer Success codziennie dba, by nasi klienci mieli jak najlepsze doświadczenie z naszą platformą. W tym roku udało nam się również pozyskać doświadczonego CTO, który pilnuje, żeby nasz kod był nie tylko mądrze napisany, ale by platforma spełniała najwyższe standardy bezpieczeństwa danych.

Co nam nie wyszło?

Na pewno przeliczyliśmy się w jednym założeniu – masowym pozyskiwaniu klientów z rynku SME. Ten rynek jest dobrym odbiorcą dla podpisu elektronicznego, bo w trakcie pandemii zaczął się z nim oswajać. Myślę, że automatyzacja procesów będzie dla niego następnym krokiem. Na pewno widzę tutaj duży potencjał do zbudowania skali w przyszłości, dlatego skupiamy się na edukacji i tworzeniu treści również dla firm z tego sektora, jednak nasze główne zainteresowanie to duże organizacje.

Plany na 2022: kolejna runda i ekspansja zagraniczna

W tym momencie jesteśmy na półmetku zbierania kolejnej rundy inwestycyjnej, dzięki której będziemy chcieli stworzyć prawdziwie międzynarodowy produkt. Ekspansja zagraniczna to nasze hasło na następny rok. Chcemy dostosować nasz produkt do wymagań klientów zagranicznych, głównie po to, żeby Pergamin mógł konkurować z największymi na międzynarodowych wodach. Już pozyskujemy pierwszych zagranicznych klientów, ale planujemy przyspieszyć na tym polu. Oczywiście nie zapominając o naszym polskim rodowodzie i wszystkich firmach, które do tej pory nam zaufały 🙂

Po drugie – poszukujemy utalentowanych Product Managerów. Po wielu godzinach spotkań i rekrutacji odnoszę wrażenie, że w Polsce jest deficyt doświadczonych osób na tym polu. Zależy nam na znalezieniu osoby, która będzie w stanie porozumieć się jednocześnie z biznesem i technologią, a potem przekuć to na sensowną roadmapę. Być może właśnie to czytasz i jesteś tą osobą? Jeśli tak, odezwij się na moim LinkedIn, jednorożcu!

Autor: Antoni Wędzikowski

Jestem współzałożycielem i szefem marketingu polskiego startupu Pergamin, wspieranego przez JR Holding i Nunatak Capital. Tworzymy platformę do zarządzania umowami, która pozwala automatyzować pracę na każdym etapie życia dokumentu. Dbam o to, aby nasz biznes wspierał zrównoważony rozwój i pomógł ograniczyć zużycie papieru w polskich firmach. Jestem pomysłodawcą akcji #paperlas – za każde 100 umów wygenerowanych w Pergaminie sadzimy 1 drzewo.