Zwiększyliśmy liczbę klientów zagranicznych o 150%. Podsumowanie roku NapoleonCat

Dodane:

Grzegorz Berezowski Grzegorz Berezowski

Zwiększyliśmy liczbę klientów zagranicznych o 150%. Podsumowanie roku NapoleonCat

Udostępnij:

Pandemia w niewielkim stopniu wpłynęła na tempo naszego wzrostu. Było minimalnie niższe niż planowaliśmy, jednak rośliśmy stale, nawet w momencie największej zawieruchy na początku roku. Porównując tegoroczny listopad do ubiegłorocznego, zwiększyliśmy liczbę klientów zagranicznych o 150% i z powodzeniem walczymy na najtrudniejszym rynku – amerykańskim, z którego mamy już ponad 20% przychodów. Grzegorz Berezowski, CEO & Founder NapoleonCat, podsumowuje 2020 rok.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Plany zamknięcia rundy inwestycyjnej

W rok 2020 weszliśmy z planem 80-procentowego wzrostu przychodów abonamentowych (MRR – monthly recurring revenue) zakładając jednocześnie 50-procentowy wzrost kosztów i zatrudnienia.

W czwartym kwartale zamierzaliśmy także zamknąć kolejną rundę inwestycyjną. Na koniec listopada mamy 70-procentowy wzrost przychodów rok do roku, przy 25-procentowym wzroście kosztów i niezmienionej wielkości zespołu. To sprawiło, że wydłużył się nasz “runway”, w związku z czym rundę inwestycyjną przesunęliśmy na drugi kwartał przyszłego roku.

Pandemia a wzrost klientów zagranicznych

Pandemia w niewielkim stopniu wpłynęła na tempo naszego wzrostu. Co prawda było minimalnie niższe niż planowaliśmy, jednak rośliśmy stale, nawet w momencie największej zawieruchy na początku roku. Zmieniła się za to struktura przychodów. Planowaliśmy, że do końca tego roku odsetek klientów zagranicznych nieznacznie przekroczy połowę wszystkich.

Tymczasem mamy ich już ponad 60 procent. Wynika to po części z tego, że w Polsce dużą część naszych klientów stanowiły agencje marketingowe, które zwykle najszybciej odczuwają skutki kryzysów gospodarczych. Tak było i w tym przypadku, a efektem tego – ograniczanie przez nie kosztów. Z drugiej jednak strony, większa niż planowaliśmy, jest dynamika wzrostu klientów zagranicznych, zwłaszcza z szeroko rozumianego sektora e-commerce, który w wyniku pandemii mocno przyspieszył.

Podobnie jak wiele innych firm, także my musieliśmy szybko zmienić organizację naszej pracy. Rok wcześniej zainwestowaliśmy w piękne biuro w centrum Warszawy, które stanowiło miejsce komfortowej pracy dla naszego zespołu. Tymczasem od marca praktycznie w całości przeszliśmy na pracę zdalną, jedynie ze sporadycznymi spotkaniami fizycznymi poszczególnych zespołów.

Planowaliśmy w tym roku znacząco zwiększyć zatrudnienie. Na początku pandemii wstrzymaliśmy się jednak z tą decyzją. A teraz wracamy do realizacji naszych wcześniejszych planów i obecnie szukamy siedmiu osób do pracy w działach technologii, produktu, marketingu i obsługi klienta.

Koty nie do zdarcia

Osobiście w 2020 najbardziej dumny jestem z naszego zespołu, który pomimo tak wyboistego roku, rzucającego wszelkiego rodzaju przeszkody pod nogi, był w stanie osiągnąć bardzo dobre wyniki biznesowe i zintensyfikować prace nad rozwojem naszego produktu. Porównując tegoroczny listopad do ubiegłorocznego, zwiększyliśmy liczbę klientów zagranicznych o 150% i z powodzeniem walczymy na najtrudniejszym rynku – amerykańskim, z którego mamy już ponad 20% przychodów.

2021 pod znakiem ekspansji zagranicznej

W nadchodzącym roku chcemy powiększyć nasz zespół. Zapraszam więc do nas wszystkich tych, którzy chcą zrobić sobie prezent noworoczny 😉

Nasze działania będziemy koncentrować na Stanach. Zamierzamy tam założyć również dedykowaną spółkę. W drugim kwartale planujemy zamknąć rundę inwestycyjną, której celem jest pozyskanie kapitału na zintensyfikowanie naszej ekspansji międzynarodowej.

Rozpoczęliśmy już rozmowy z pierwszymi funduszami krajowymi i zagranicznymi.

Autor: Grzegorz Berezowski, CEO & Founder NapoleonCat