Jeżeli śledzisz artykuły z cyklu "Zostań mistrzem sprzedaży" to już wiesz, w jaki sposób należy określić produkt tak, by odpowiadał na potrzeby klientów. Poznałeś go też na wylot i jesteś w stanie odpowiedzieć na każde, nawet najbardziej niewygodne pytanie klienta dotyczące produktu.

W dzisiejszym artykule poruszymy temat tego, jak ważne jest zdefiniowanie potencjalnej grupy odbiorców.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Dlaczego analiza targetu jest ważna w procesie sprzedaży? Przede wszystkim pozwala Ci zaoszczędzić czas, pieniądze i pozwala skupić się na odpowiednim kliencie. Jeśli sprzedajesz drogie ubrania, nie licz, że kupi je osoba, która nie lubi wydawać dużo pieniędzy na odzież.

W procesie sprzedaży ważna jest efektywność, której wskaźnikiem jest przekształcenie potencjalnego klienta w takiego, który płaci. Jeżeli poświęcasz czas osobie, która w ogóle nie jest zainteresowana Twoimi usługami, nie odbiera od Ciebie telefonów i nieodpisuje na e-maile – odpuść. Stracisz tylko czas i energię. Przez to stracisz też efektywność działania.. Frustrujące? Aby dobrze określić target, należy poszukiwania podzielić na dwa etapy:

1. Teoria - kim są Twoi klienci?

Pamiętasz ćwiczenie, o którym pisałam w pierwszym artykule? Jeżeli nie, przeczytasz o nim TUTAJ. Ten sam warsztat będzie przydatny i tym razem. Określiłeś już problemy i potrzeby klientów, teraz pomyśl, kim mogą być osoby, które mogłyby potrzebować recepty na ich rozwiązanie. Tak jak w poprzednim ćwiczeniu, tak i w tym postaraj się je jak najlepiej zdefiniować, bo pomoże Ci to przy tworzeniu kanałów komunikacji do klientów.

Pamiętaj też, żeby nie ograniczać się do dwóch czy trzech grup odbiorców – im więcej masz pomysłów, tym lepiej. Oczywiście nie przesadzaj z eksplorowaniem na raz kilkunastu grup. Sprawdzaj kilka jednocześnie, mierz która grupa najlepiej "działa" i stopniowo ją poszerzaj, badając coraz szersze grupy z targetu. Ciągle poszukuj! Nie poprzestawaj na jednej, warsztatowej burzy mózgów.

2. Praktyka - jak do nich dotrzeć?

Prowadzisz aktywną sprzedaż – rozmawiasz i słuchasz swoich klientów, docierasz do nich różnymi kanałami. Dzięki takim aktywnościom jesteś w stanie zweryfikować, co najlepiej działa i u kogo jest największe zainteresowanie. W przypadku, kiedy prowadzisz marketing internetowy, dużo o Twoich klientach powiedzą Ci również narzędzia do tego stworzone. Dowiesz się z nich m.in. tego, z jakiego miasta jest klient, ile ma lat i jakie ma hobby.

Jeżeli jesteś w posiadaniu takiej wiedzy, jesteś o krok bliżej do optymalizacji sprzedaży. Modyfikuj swoje procesy tak, by były dostosowane do klientów, których znasz najlepiej. Na nich opieraj swoją działalność, rozszerzając ją o nowe, zdefiniowane grupy. I pamiętaj, że target będzie dynamicznie rósł i tworzył "kulę śnieżną", która będzie się powiększać wraz z prowadzonymi działaniami w różnych kierunkach.

Martyna Broda

JellyCRM

Dba zarówno o pozyskiwanie, jak i obsługę klienta. To jej głos usłyszysz w telefonie i to ona pokaże, jak procesy sprzedażowe w Twojej firmie oprzeć o JellyCRM. Poza pracą aktywny członek Fundacji Studenckie Forum Business Centre Club i manager ogólnopolski jednego z projektów realizowanych w ramach Fundacji.

Zdjęcie główne artykułu pexels.com

Komentarze (0)