Polacy, jak mało który naród jest bardzo przedsiębiorczy, a do tego kreatywny w wymyślaniu niecodziennych pomysłów. To stwierdzenie dotyczy także internautów, którzy organizują zbiórki internetowe liczone już w setkach tysięcy. Warto podkreślić, że udaje im się już sfinansować co drugą zrzutkę w internecie, wynika ze statystyk największej w Polsce platformy crowdfundingowej do organizacji zbiórek na wszelkiego typu projekty, w tym charytatywne, społeczne, biznesowe i indywidualne – zrzutka.pl.
Coraz więcej, jest także tworzonych nietypowych i oryginalnych zbiórek. Co ważne, wiele z nich udaje się sfinansować, a nierzadko organizatorzy zbierają więcej, niż planowali. O sukcesie decyduje niestandardowe podejście do promocji, zaangażowanie znajomych i mediów, w tym społecznościowych, a nierzadko celebrytów. Nieodzowna jest także determinacja w dążeniu do celu, dobrze określona grupa docelowa i klarowanie oraz konsekwentnie prowadzona komunikacja, oraz marketing dla zbiórki.
Jak pokazują statystyki, mediana zebranych kwot wśród pierwszej dziesiątki nietypowych zrzutek to 21 460 zł. W celu zebrania takiej kwoty wystarczyło skutecznie przekonać do swojego pomysłu 171 wspierających, którzy najczęściej wpłacili po 117 zł każdy. Większe kwoty zbiórek, których wartość zbliża się do 90 tysięcy złotych, wymagają zaangażowania w finansowaniu społecznościowym znacznie większej ilości osób, tj. blisko 2 tysięcy, którzy wpłacili po 43 zł. Największa średnia wpłata w TOP 10, to 226 zł, wartość zbiórki 28 128 zł, na która średnio zrzuciło się 429 osób.
Platforma zrzutka.pl opracowała subiektywne zestawienie nietypowych i oryginalnych zbiórek 2021 roku, które uzyskały finansowanie na poziomie minimum 100% deklarowanego celu. Poniżej ranking „TOP 10 niecodziennych zrzutek 2021 r.”.