10 polskich firm, które wprowadzają technologie do branży nieruchomości

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

10 polskich firm, które wprowadzają technologie do branży nieruchomości

Udostępnij:

Firmy z branży PropTech oferują swoje usługi technologiczne we wszystkich obszarach, w jakich funkcjonują deweloperzy, najemcy, inwestorzy czy właściciele obiektów mieszkaniowych. Przyjrzeliśmy się 10 wybranym polskim startupom, które wprowadzają ulepszenia dla rynku nieruchomości.

1. REDD – źródło danych dla profesjonalistów z branży nieruchomości

REDD jest firmą z branży nieruchomości komercyjnych. W 2017 r. firma zbudowała platformę Big Data opartą o dane z nieruchomości komercyjnych. Działanie platformy polega na wymianie informacji pomiędzy właścicielami budynków biurowych a agentami reprezentującymi najemców.

– W jednym miejscu są skumulowane dane odnośnie warunków najmu, powierzchni, historii najmu i wszelkich danych odnośnie tych budynków. Tego typu platformy są znane na zachodzie, natomiast do niedawna w Polsce ten proces odbywał się analogicznie tylko poprzez maile i telefony. Więc skupiamy się na agregowaniu tych danych, przetwarzaniu, a następnie ich publikowaniu. Mamy całą hurtownię danych, w której zapisujemy historie na temat budynków, jak się zmieniały warunki najmu, jacy najemcy przychodzili, którzy odchodzili. Jest to taka encyklopedia danych na temat biurowych budynków komercyjnych – mówi Piotr Smagała, Managing Director w REDD Real Estate Digital Data.

W czasie pandemii do platformy rejestruje się od kilku do kilkunastu użytkowników dziennie. To jest skok o 900% użytkowników w ostatnim czasie.

– Przetrwają tylko te firmy, które po tym początkowym chaosie wdrożą bardziej innowacyjne rozwiązanie. Radzą sobie dobrze i są w stanie funkcjonować te biznesy, które mogły z dnia na dzień przenieść się do pracy zdalnej. Zrobiliśmy eksperyment na początku pandemii i sprawdzaliśmy, ile czasu potrzeba, żeby zadzwonić do kilkunastu biur z zapytaniem o ofertę, a ile trzeba spędzić czasu, żeby zdobyć te same informacje z pomocą REDD. I w pierwszym przypadku to jest ok. 8 godzin, a przy użyciu REDD to 20 minut. To pokazuje bardzo dobitnie różnicę między technologią a brakiem technologii – mówi Judyta Bartnicka, Big Data Analyst, REDD.

Klientem REDD są agencje, inwestorzy, fundusze inwestycyjne, deweloperzy, banki i firmy doradcze.

– Jeśli mamy 1907 budynków, to proces aktualizacji odbywa się u nas w interwale czasowym raz na 28 dni. Te dane zmieniają się momentalnie. Biura wynajmują się z tygodnia na tydzień i również zwalniają się z tygodnia na tydzień. W ubiegłym tygodniu zaktualizowaliśmy ponad 1350 modułów biurowych. Wynajęto ich w tym czasie około 40, a nowych 60 pojawiło się na rynku. Cały czas weryfikujemy i agregujemy te informacje. Jeśli ktoś jest zainteresowany zakupem danego budynku, to widzi u nas od razu historię tego budynku, czy jest sens, aby nim się w ogóle interesować i czy zwrot z inwestycji będzie opłacalny. Udostępniamy również kontakt do osoby, z którą można rozmawiać o tym budynku i umówić się na jego oglądanie – dodaje Piotr Smagała.

Firma często wprowadza nowe funkcje. W przyszłym tygodniu uruchamia platformę dla inwestorów, gdzie będą widoczne dane finansowe i podsumowanie dotychczasowych właścicieli budynków. Będzie można także sprawdzić wszystkie budynki, które są w portfelu danego właściciela. Poza tym zobaczymy, jak wygląda procent zajętości w danym budynku, jakie są warunki, kto jest w zarządzie danej firmy, jak się zmienia powierzchnia we wszystkich budynkach, czy jaki jest prognozowany zarobek z danych budynków.

– Banki i fundusze są bardzo zainteresowane co dzieje się na rynku, żeby widzieć które budynki są ciekawymi kąskami i przynoszą dobre przychody. W drugiej części tego roku będziemy wdrażać magazyny i retail. Natomiast w 2021 r. chcemy wdrożyć wszystkie lokale komercyjne i minilokale retailowe, które znajdują się w budynkach mieszkalnych i komercyjnych. Zajmiemy się także gruntami, co jest wyzwaniem, bo właścicielami gruntów są rolnicy, a proces zorganizowania gruntu pod magazyn potrafi trwać nawet 2 lata. W  najbliższym czasie wprowadzimy także sztuczną inteligencję – mówi Piotr Smagała.

2. Proper Gate – logistyka dostaw na budowach

ProperGate dostarcza oprogramowanie do automatyzacji zarządzania logistyką dostaw na dużych budowach. Według szacunków firmy, wdrożenie oferowanych przez nią rozwiązań pozwala zaoszczędzić ok. 15% kosztów takich przedsięwzięć dzięki optymalizacji procesów logistycznych i eliminowaniu marnotrawstwa zasobów. Rozwiązanie może sprawić, że projekt budowlany będzie bardziej zrównoważony i transparentny oraz zrealizowany zgodnie z harmonogramem wyznaczonym przez inwestora. Firma posiada klientów m.in. w Emiratach Arabskich.

3. ShareSpace – najem nieruchomości komercyjnych

ShareSpace zajmuje się procesem najmu nieruchomości komercyjnych. To platforma end-to-end kojarząca profesjonalistów z operatorami przestrzeni biurowej w sferze online. Według twórców rozwiązanie pozwala skrócić czas procesu wynajmu o ponad 80%, oszczędzając koszty i zbędną administrację.

Firma zrezygnowała z długoterminowych umów najmu. Zrzesza i promuje oferty operatorów WaaS (Workspace as a Service). Narzędzie odzwierciedla idee Coworkingu i Ekonomii Współpracy.

4. SpaceOS – aplikacja dla najemców

SpaceOS to startup z siedzibą w Dublinie, Warszawie i Lizbonie. Oferuje aplikację mobilną i internetową skierowaną do najemców. Łączy w sobie funkcje takie jak społeczność, rezerwacja, wsparcie, płatności, zamówienia żywności i napojów oraz różnorodne usługi, zebrane w jeden produkt SaaS. Rozwiązanie pozwala użytkownikom na wyszukiwanie i rezerwowanie dostępnych sal konferencyjnych w czasie rzeczywistym. Narzędzie jest  zsynchronizowane z pakietem G Suite, Microsoft Exchange lub Office 365. Zintegrowany wielokanałowy moduł obsługi klienta umożliwia śledzenie, ustalanie priorytetów i rozwiązywanie zgłoszeń serwisowych.

5. Zonifero – zarządzanie pomieszczeniami biurowymi

Zonifero jest to grupa aplikacji służąca do zarządzania pomieszczeniami biurowymi i wspierająca działanie biurowców.

Aplikacje za pomocą telefonu lub tabletu pomagają firmom i instytucjom w rezerwacji pomieszczeń, miejsc parkingowych dla pracowników i ich gości. Tablety/telewizory umieszczone przy pomieszczeniach, informują o harmonogramie zajętości sal, a w połączeniu ze specjalistycznymi czujnikami aplikacja informuje również czy ktoś w sali fizycznie przebywa. Dzięki tym informacjom możliwe jest również zarządzanie firmami podwykonawczymi z zakresu utrzymania czystości i ochrony.

System pozwala również na sprawne dokonywanie zgłoszeń napraw i nagłych potrzeb usług sprzątania/ochrony za pomocą smartfona, a także na wyświetlenie komunikatu alarmowego dot. ewakuacji.

Zonifero pozwala na sprawne zarządzanie przestrzenią, oszczędzając koszty wydawane na usługi zewnętrzne, wielkość najmowanej powierzchni biurowej i parkingowej.

Rodzina aplikacji Zonifero została stworzona przez programistów z białostockiej firmy informatycznej SoftwareHut. Jest ciągle rozwijana o nowe funkcje programistyczne, a także stopniowo o własny dedykowany sprzęt.

6. LOREDO Real Estate Solution – zarządzanie nieruchomościami

LOREDO Real Estate Solutions (RES) usprawnia metody zarządzania nieruchomościami w całym cyklu ich życia.

Przygotowana koncepcja oraz środowisko pozwala na dostarczenie usługi utrzymania technicznego budynku przy wykorzystaniu idei modelowania BIM, dziś głównie kojarzonego z projektowaniem 3D. Ma to przynieść długofalowe korzyści dla inwestorów.

Opracowania i rekomendacje dostarczone przez Loredo RES usprawniają proces odbioru budynku w zakresie technicznym. Korzyści dotyczą głównie zespołu generalnego wykonawcy. Dzięki zaproponowanym metodom przekazywania dokumentów i informacji, czy też formy prowadzenia i udokumentowania szkoleń na budynku zespół projektowy może zoptymalizować czas poświęcany na te czynności.

7. Connected by Skanska – zarządzanie budynkiem biurowym i powierzchniami do pracy

Skanska stworzyła system operacyjny do całościowego zarządzania budynkiem biurowym i powierzchniami do pracy. Dzięki otwartej architekturze będzie systematycznie rozwijany i elastycznie dopasowywany do zmieniających się potrzeb.

Connected by Skanska składa się z aplikacji mobilnej dla użytkowników biur oraz portalu webowego dla najemców i zarządców. Działa jako otwarta platforma, integrując nie tylko technologie budynkowe, ale przede wszystkim łączy ludzi w miejscu pracy.

Connected by Skanska działa w trzech wymiarach:

  • Connected Building – każdy projekt biurowy Skanska będzie wyposażony w inteligentną infrastrukturę, dającą najemcom możliwość połączenie funkcji budynku, jak np. activity based parking (system zarządzający optymalnym przydzielaniem miejsc parkingowych), zarządzanie z poziomu aplikacji mobilnej, wirtualna recepcja, z funkcjami społecznościowymi, jak social feed, informacje o transporcie publicznym w okolicy oraz przewodnik po budynku.
  • Connected Fit Out – to dodatkowa opcja, którą mogą wybrać najemcy. Zawiera takie funkcje, jak np. lokalizator, system do zarządzania rezerwacjami sal oraz do sterowania elementami środowiska pracy i ich optymalizacji.
  • Connected Green – również dodatkowa opcja wspierająca działania edukacyjne w zakresie rozwiązań eco dla pracowników najemców, a także dająca wsparcie Skanska przy ubieganiu się o certyfikaty LEED i WELL dla wnętrz biurowych.

8. Collectomate – kolektomaty do przesyłek e-commerce oraz lockery pracownicze

Collectomate to spółka oferująca biurowe automatyczne kolektomaty do przesyłek e-commerce oraz lockery pracownicze. Jakiś czas temu pozyskała partnera, oraz dystrybutora, szwedzką firmę Kinnarps specjalizującą się m.in. w segmencie inteligentnych mebli. Z rozwiązań segmentu biurowego korzystają tacy klienci jak Skanska lub Wabco. Dodatkowo Collectomate, jako partner Microsoft „Store Of The Future”, wszedł w segment „retail click & collect” i stworzył projekt dla Media Expert. Dzięki Collectomate znika problem coraz większego wolumenu paczek, którymi zalewane są recepcje w biurach i apartamentowcach.

9. Jitiv – optymalizacja korzystania z energii elektrycznej

Jitiv kontroluje zużycie prądu i pozwala na optymalizację korzystania z energii elektrycznej dla przemysłu, w przestrzeni biurowej i w mieszkaniach. Rozwiązanie zapewnia redukcję kosztów zużycia energii elektrycznej, m.in. przez zapewnienie optymalnej temperatury. Dzięki temu oszczędności dla pomieszczeń biurowych sięgają nawet 30%.

System Jitiv umożliwia znalezienie nieużywanych, ale podłączonych do prądu urządzeń i je automatycznie wyłącza, ograniczając w ten sposób zużycie prądu. Poza tym, jeśli siedzimy zbyt długo przed telewizorem, aplikacja wyśle nam komunikat, by np. poczytać książkę.

10. Ada – sztuczna inteligencja dla rynku nieruchomości

Ada jest startupem rozwijającym sztuczną inteligencję dla rynku nieruchomości. Wraz z poznańską firmą deweloperską Nickel Development pracuje nad pierwszym wdrożeniem sztucznej inteligencji na rynku pierwotnym mieszkań w Polsce.

Wyceny tworzone w oparciu o technologię Ady zawierają dane na temat najmocniejszych stron ofert i potencjalnych zarobków z wynajmu na poszczególnych lokalach. Aktualizowane są one na bieżąco na podstawie zmieniających się warunków rynkowych. Każdy potencjalny klient ma do nich bezpłatny dostęp i może dzięki temu dokonać wyboru na podstawie najkorzystniejszych kalkulacji.

W ubiegłym roku firma wdrożyła wirtualne spacery po terenie całej inwestycji z widokiem na Poznań.

Jak wynika z „Raportu PropTech 2018. Technologie na rynku nieruchomości” aż 83% kadry zarządzającej w branży uważa, że rozwiązania technologiczne są motorem napędowym biznesu. I dotyczy to każdego etapu „życia” nieruchomości – od decyzji o dokonaniu inwestycji, po jej wynajem, sprzedaż czy zarządzanie i optymalizację kosztów funkcjonowania obiektu. Klienci z sektora nieruchomości komercyjnych widzą nie tylko coraz większą potrzebę wykorzystania nowoczesnych technologii, ale przede wszystkim dostrzegają potencjał, jaki idzie wraz z wykorzystaniem rozwiązań optymalizujących koszty, przyspieszających procesy na poziomie budowy i późniejszej obsługi budynków.

11. GetHome.pl

GetHome.pl to portal nieruchomości, na którym znajdują się oferty sprzedaży i wynajmu z rynku wtórnego oraz pierwotnego. Autorzy projektu na start w październiku ubiegłego roku dostali 8 mln złotych inwestycji. Projekt realizuje doświadczony na rynku portali nieruchomości zespół odpowiedzialny za RynekPierwotny.pl, gdzie znajdują się oferty nowych mieszkań, apartamentów, domów i lokali użytkowych bezpośrednio od deweloperów. Portal charakteryzuje się brakiem powtarzających się ofert, a także promowaniem prawdziwych danych o nieruchomościach.