10 pytań do… Daniela Lewczuka

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Odpowiedzi na 10 pytań udzielił nam Daniel Lewczuk. Daniel od 2005 roku, jako anioł biznesu inwestuje w ciekawe start-upy o wysokim potencjale rozwoju: GoldenLine.pl, Sprzedajemy.pl, ClickQuickNow.pl czy SentiOne.com.

Odpowiedzi na 10 pytań udzielił nam Daniel Lewczuk. Daniel od 2005 roku, jako anioł biznesu inwestuje w ciekawe start-upy o wysokim potencjale rozwoju: GoldenLine.pl, Sprzedajemy.pl, ClickQuickNow.pl czy SentiOne.com.

Dobry startup to taki, który… jest disruptive, ułatwia codzienność, daje wartość dodaną, łamie dotychczasowe standardy i mechanizmy, zmienia rzeczywistość, w idealnym przypadku – świat.

Najważniejszą cechą startupowca jest… stworzenie grupy ekspertów (zespół), determinacja, koncentracja na celu, wiedza, elastyczność przy szybko zmieniających się realiach, pokora.

Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to… ekspertyza każdego z poszczególnych członków, szacunek i zaufanie do innych w zespole, praca zespołowa, wspólna wizja, cele i zbliżone wartości.

Innowacyjność jest dla startupu jak… woda dla człowieka. Codzienna potrzeba by żyć i funkcjonować.

Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, zdecydowałbym się… na zaangażowanie najlepszych aniołów biznesu. Ci wnieśliby dodatkowe kompetencje: wiarygodność projektu, wiedzę, doświadczenie, ekspertyzę, ducha przedsiębiorczości, przełożenie na rynek: kontakty, Klienci.

Najlepszym sposobem na promocję startupu jest… pewnie powinienem napisać: zaangażowanie aniołów biznesu, aktywność w social media, współpraca i działania PR z prasą oraz mediami tradycyjnymi. A tak szczerze: bardzo dobry produkt/usługa. Wszyscy będziemy się zachwycać i o tym mówić 🙂

Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest…

  1. Niezidentyfikowanie rzeczywistej potrzeby/problemu którą start-up miał rozwiązać.
  2. Zły produkt/usługa.
  3. Brak doświadczenia zespołu.
  4. Niewłaściwe założenia.
  5. Nierealistyczne cele.
  6. Brak chęci do adaptacji.
  7. Złe przeprowadzone badania rynku dot. środowiska konkurencyjnego.
  8. Niewystarczająca determinacja.
  9. Brak chęci lub umiejętności do wyrzeczeń i odsunięcia w czasie potencjalnej gratyfikacji (np. może to być wysoki koszt wynagrodzeń i honorariów przedsiębiorców, mocno obciążający projekt)
  10. Pazerność i brak pokory członków zespołu.

Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest… rozwiązanie jakiegoś problemu, zidentyfikowanie rzeczywistej potrzeby rynku, świetny zespół, super pomysł, fenomenalny produkt/usługa, odrobina szczęścia.

Główną różnicą między amerykańskimi a europejskimi startupami jest to, że… rynki są w innej fazie dojrzałości i nasycenia oraz skala finansowania jest diametralnie różna.

Warto jest zrobić startup ponieważ… warto jest zmieniać świat i rzeczywistość na lepszy, tworzyć nowe miejsca pracy, poprawiać dzięki temu gospodarkę. Dla każdego przedsiębiorcy, tego startującego, seryjnego czy już bardzo dojrzałego i doświadczonego będzie to spełnienie siebie i swojego marzenia, satysfakcja, ważna i piękna droga (nie cel), kolejne doświadczenie, czasami wolność finansowa, wcześniejsza emerytura 🙂