Odpowiedzi na 10 pytań udzielił nam Daniel Lewczuk. Daniel od 2005 roku, jako anioł biznesu inwestuje w ciekawe start-upy o wysokim potencjale rozwoju: GoldenLine.pl, Sprzedajemy.pl, ClickQuickNow.pl czy SentiOne.com.
Dobry startup to taki, który… jest disruptive, ułatwia codzienność, daje wartość dodaną, łamie dotychczasowe standardy i mechanizmy, zmienia rzeczywistość, w idealnym przypadku – świat.
Najważniejszą cechą startupowca jest… stworzenie grupy ekspertów (zespół), determinacja, koncentracja na celu, wiedza, elastyczność przy szybko zmieniających się realiach, pokora.
Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to… ekspertyza każdego z poszczególnych członków, szacunek i zaufanie do innych w zespole, praca zespołowa, wspólna wizja, cele i zbliżone wartości.
Innowacyjność jest dla startupu jak… woda dla człowieka. Codzienna potrzeba by żyć i funkcjonować.
Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, zdecydowałbym się… na zaangażowanie najlepszych aniołów biznesu. Ci wnieśliby dodatkowe kompetencje: wiarygodność projektu, wiedzę, doświadczenie, ekspertyzę, ducha przedsiębiorczości, przełożenie na rynek: kontakty, Klienci.
Najlepszym sposobem na promocję startupu jest… pewnie powinienem napisać: zaangażowanie aniołów biznesu, aktywność w social media, współpraca i działania PR z prasą oraz mediami tradycyjnymi. A tak szczerze: bardzo dobry produkt/usługa. Wszyscy będziemy się zachwycać i o tym mówić 🙂
Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest…
- Niezidentyfikowanie rzeczywistej potrzeby/problemu którą start-up miał rozwiązać.
- Zły produkt/usługa.
- Brak doświadczenia zespołu.
- Niewłaściwe założenia.
- Nierealistyczne cele.
- Brak chęci do adaptacji.
- Złe przeprowadzone badania rynku dot. środowiska konkurencyjnego.
- Niewystarczająca determinacja.
- Brak chęci lub umiejętności do wyrzeczeń i odsunięcia w czasie potencjalnej gratyfikacji (np. może to być wysoki koszt wynagrodzeń i honorariów przedsiębiorców, mocno obciążający projekt)
- Pazerność i brak pokory członków zespołu.
Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest… rozwiązanie jakiegoś problemu, zidentyfikowanie rzeczywistej potrzeby rynku, świetny zespół, super pomysł, fenomenalny produkt/usługa, odrobina szczęścia.
Główną różnicą między amerykańskimi a europejskimi startupami jest to, że… rynki są w innej fazie dojrzałości i nasycenia oraz skala finansowania jest diametralnie różna.
Warto jest zrobić startup ponieważ… warto jest zmieniać świat i rzeczywistość na lepszy, tworzyć nowe miejsca pracy, poprawiać dzięki temu gospodarkę. Dla każdego przedsiębiorcy, tego startującego, seryjnego czy już bardzo dojrzałego i doświadczonego będzie to spełnienie siebie i swojego marzenia, satysfakcja, ważna i piękna droga (nie cel), kolejne doświadczenie, czasami wolność finansowa, wcześniejsza emerytura 🙂