10 pytań do… Davida Marcusa

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Podczas LeWeb’12 rozmawialiśmy z obecnym Prezesem PayPala. Marcus jest seryjnym przedsiębiorcą. Wcześniej stworzył kilka startupów, m.in. Zonga (system mobilnych płatności), który został sprzedany PayPalowi za 240 milionów dolarów.

Podczas LeWeb’12 rozmawialiśmy z obecnym Prezesem PayPala. Marcus jest seryjnym przedsiębiorcą. Wcześniej stworzył kilka startupów, m.in. Zong (system mobilnych płatności), który został sprzedany PayPalowi za 240 milionów dolarów.

fot. thepaypalblog.com

Dobry startup to taki, który… w obliczu przeciwności losu, zawsze znajdzie drogę do sukcesu i zrobi to jak najszybciej to możliwe.

Najważniejszą cechą startupowca jest… pasja, odporność i zdolność przewidywania.

Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to… fragmatyczność i umiejętność zrobienia czegoś z niczego. Na wczesnym etapie Zonga, kiedy mało ludzi było uświadomionych o naszym systemie, postanowiliśmy przedstawić naszą markę w inny sposób. Rozdawaliśmy brandowane napoje energetyczne na różnych konferencjach. Ludzie, którzy hackowali bądź imprezowali całą noc rano dostawali nasze napoje. To przykład sprytnej promocji swojej marki.

Innowacyjność jest dla startupu jak… woda dla ryby.

Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, starałbym się… być przekonywujący, pokazać, że mój startup rozwiązuje rzeczywisty problem, z którym boryka się wielu ludzi, i przekonać do tego, że jestem dobrym przedsiębiorcą. W rozmowie z inwestorem byłbym bezpośredni, stanowczy i pokazałbym jak mój startup ma rozwiązać dany problem.

Najlepszym sposobem na promocję startupu jest… bywanie na wydarzeniach, konferencjach, prezentowanie się na nich i korzystanie z kanałów społecznościowych. Jeżeli nie masz pieniędzy, to zawsze istnieją inne, partyzanckie sposoby promocji.

Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest to, że… zespół nie jest w stanie znaleźć drogi wyjścia z wielu problemów, z którymi boryka się na codzień i zniechęca się po jakimś czasie do realizacji pomysłu. Ponownie: odporność to bardzo ważna cecha startupowca. Tworzenie startupu jest jak wyścig go-kartingowy. Kiedy jesteś na linii startu, musisz znaleźć sobie drogę do wyjścia na prowadzenie. Pomoże Ci w tym instynkt. Jeśli nie uda ci się tego zrobić, to zatrzymaj się i zakończ wyścig. W każdej sytuacji musisz znajdować tę drogę.

Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest… egzekucja pomysłów, skupienie się na ważnych rzeczach, zespół posiadający odpowiednie umiejętności, dobre adresowanie rynku i oferowanie rozwiązania, które ma znaczenie. Bycie dobrym marketingowcem i umiejętność dobrej promocji kanałami społecznościowymi jest również częstą przyczyną sukcesu startupu.

Główną różnicą między amerykańskimi a europejskimi startupami jest… ekosystem. Nie mam tu na myśli amerykańskiego ekosystemu. Mówię przede wszystkim o tym z Doliny Krzemowej. Tam Twoje szanse na sukces są znacznie większe niż gdziekolwiek indziej na świecie. W Dolinie Krzemowej możesz zdobyć kapitał, ale jest też większa konkurencja niż zazwyczaj.

Warto jest zrobić startup, ponieważ… życie jest krótkie!