1. Dobry startup to taki, który…
jest tworzony z kimś, z kim mamy chemię. To bardzo ważne. Jeśli zaczynasz projekt z partnerem, do którego nie masz 100% pewności, to nie zaczynaj w ogóle. Zaufanie, pewność siebie przy tworzeniu są najważniejsze. Wtedy można stworzyć udane przedsięwzięcie.
2. Najważniejszą cechą startupowca jest…
wiara w projekt i wytrwałość. Musimy bardzo mocno wierzyć, że nasz projekt ma sens. Dzięki temu powinniśmy realizować założone przez nas plany i zjednywać ludzi, którzy będą chcieli realizować je z nami.
3. Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to…
umiejętność dobrego podziału zadań. Nie można sobie wchodzić w drogę.
4. Polskie startupy różnią się od zagranicznych tym, że…
jest mi bardzo ciężko odpowiedzieć na to pytanie. Po pierwsze nie śledzę rynku startupowców w Polsce, po drugie wszystko jest sprawa indywidualną. Wszędzie są genialne oraz słabe projekty.
5. Innowacyjność jest dla startupu jak…
nie jest tak naprawdę konieczna. Można zrobić coś, co już istnieje, tylko lepiej. Rynek jest ogromny i zawsze dobry produkt z dobrym pomysłem i dobrą treścią ma duże szanse na sukces.
6. Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, zdecydowałbym się…
na pewno nie brałbym kredytu. Szukałbym dobrego partnera z kapitałem i know how. Gdyby to była usługa, to zacząłbym ją świadczyć sam, żeby sprawdzić, jak to może działać. Jeśli byłby to projekt internetowy, nie mówię o skomplikowanych portalach, stworzyłbym go jak najtaniej w wersji alpha i zobaczył, jak działa.
7. Najlepszym sposobem na promocję startupu jest…
viral. Mamy obecnie tak dużo możliwości tworzenia treści oraz reklamy viralowej, że nie trzeba ogromnych nakładów finansowych. Musimy tylko wyczuć dobry moment, pomysł i jesteśmy wszędzie.
8. Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest…
podczas realizacji nowych pomysłów często wchodzimy na rynek, o którym nie mamy pojęcia. Startupowiec ma genialny pomysł, ale nie zna realiów go otaczających. Zaczyna tworzyć projekt i podczas tego procesu uczy się tak wiele na temat samego projektu, rynku, odbiorców, że pomysł zostaje zmieniony 100 razy. Nie jest to do końca złe, ale często mamy pomysł na koło, a powstaje kwadrat, bo tyle nauczyliśmy się w czasie tworzenia projektu. Zawsze to jest dobre, ponieważ pogłębiamy naszą wiedzę, ale często przez dużo nowych informacji nasz startup traci sens.
9. Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest…
nie ma na świecie eksperta, który byłby w stanie powiedzieć, czy dany projekt będzie dobry czy zły. Jest tak wiele przypadków projektów, które padają lub które osiągają ogromny sukces i nikt nie mógł tego wcześniej przewidzieć.
10. Warto jest zrobić startup, ponieważ…
zaczynamy tworzyć własny biznes, a kiedy walczymy o coś swojego, poświęcamy temu znacznie więcej energii i chęci. Dlatego zawsze tworząc własne projekty, będziemy lepsi, niż pracując dla kogoś.
Dymitr Głuszczenko jest twórcą serwisu rozrywkowego Kwejk.pl. Jako aktywny przedsiębiorca internetowy tworzy i rozwija nowe serwisy z kategorii rozrywki i edukacji. Od wielu lat jest związany z branżą internetową. W przeszłości zajmował się prowadzeniem projektów internetowych dla międzynarodowych klientów oraz HR w branży IT. Studiował na Wydziale Informatyki w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie. W ciągu dwóch lat wraz ze wspólnikiem, Krzysztofem Wiklińskim, rozwinął Kwejk.pl, który obecnie jest jednym 30 najpopularniejszych serwisów w polskim Internecie (dane za Alexa.com). Według raportu Google Zeigeist hasło „Kwejk” było najdynamiczniej rosnącym hasłem pod względem liczba wyszukań w Internecie w 2012 roku.