10 pytań do… Jakuba Borkowskiego

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

O uzupełnienie naszej startupowej 10-tki, poprosiliśmy Jakuba Borkowskiego, Kierownika Projektu iNKubator.

O uzupełnienie naszej startupowej 10-tki, poprosiliśmy Jakuba Borkowskiego, Kierownika Projektu iNKubator.


Dobry startup to taki, który… ma zgrany zespół, ma fajny pomysł, który rozwiązuje pewien problem i ten problem jest kierowany do dużej rzeszy użytkowników.

Najważniejszą cechą startupowca jest… chęć dążenia do osiągania celu i ciągłej pracy.

Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to… umiejętne obranie modelu biznesowego, wypracowanie pomysłu na monetyzację swojego produktu, innego niż standardowe formy reklamowe – na reklamie nie da się niestety zarobić.

Polskie startupy różnią się od tych zagranicznych tym, że… cały czas próbują startować na rynku krajowym, nie próbują wychodzić za granicę ze swoim produktem, gdzie są większe możliwości rozwoju, nauki, ewentualnego pozyskania inwestora.

Innowacyjność jest dla startupu jak… mam wrażenie, że to określenie jest często źle rozumiane, większość startupów uważa się za innowacyjne, kopiując rozwiązania z zagranicy, gdzie banalne problemy rozwiązywane są w zupełnie inny, nieznany sposób. Produkt niekoniecznie musi być innowacyjny. Dobrym przykładem może być Pinterest czy ostatnie odkrycie www.wherethefuckshouldigotoeat.com

Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, zdecydowałbym się… na iNKubator 😉 A tak na poważnie to na początku finansowałbym swój startup z własnych środków, aby wyprodukować MVP, którym mógłbym się pochwalić innym. Następnie szukałbym inwestora, który najbardziej odpowiadałby moim potrzebom.

Najlepszym sposobem na promocję startupu jest… własny marketing, marketing szeptany, podejście viralowe, otwartość i budowanie marki w sieciach społecznościowych, nie wydawanie pieniędzy na zbędną reklamę. Tego nie da się zrobić w kilka dnia, ale warto poczekać i być cierpliwym.

Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest… brak zespołu.

Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest… zgrany zespół, niekoniecznie fajny pomysł i silna motywacja do tego, by osiągnąć cel.

Warto jest zrobić startup ponieważ… jest to coś fajnego i bardzo motywującego i zawsze fajniej pracować u siebie niż u kogoś.