10 startupów zmierzy się ze sobą w finale konkursu Huawei Startup Challenge 2

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

10 startupów zmierzy się ze sobą w finale konkursu Huawei Startup Challenge 2

Udostępnij:

Kapituła konkursu dla polskich startupów pozytywnego wpływu wyłoniła 10 najciekawszych startupów pozytywnego wpływu, które zakwalifikowały się do finału Huawei Startup Challenge 2. Na zwycięzców czeka łącznie 200 tys. zł. Jak wygląda finałowa 10?

Huawei i Startup Academy wspierają młodych innowatorów

Huawei wraz ze Startup Academy zorganizowało 2. edycję konkursu Huawei Startup Challenge. Organizatorzy chcą w ten sposób wesprzeć i zaprezentować startupy pozytywnego wpływu szerszemu gronu – nie tylko inwestorom.

Dla founderów to szansa na pozyskanie od 40 tys. do 100 tys. zł, a także okazja na rozwój. Do konkursu zgłosiło się 226 projektów, które podejmują istotny temat problemów zagrożeń klimatycznych i środowiskowych.

– Ogromnie nas cieszy zapał i aktywność uczestników, którzy realizują swoje pasje, wzmacniając jednocześnie polski potencjał w obszarze ochrony środowiska i klimatu. Łączenie kompetencji i zasobów oraz różnorodne perspektywy sprawiają, że biznes i startupy pozytywnego wpływu świetnie się uzupełniają, odpowiadając na złożone problemy społeczne i środowiskowe oraz zwiększając swoją efektywność we wspólnym działaniu na rzecz lepszego jutra. Na co dzień współpracujemy z tego typu organizacjami w różnych obszarach. Wierzymy, że pozytywny wpływ jest możliwy tylko dzięki efektywnym partnerstwom. Szczególnie gdy obu stronom chodzi o wiele więcej, niż prowadzenie biznesu – mówi Karolina Piotrowska, członkini zarządu Startup Academy.

Finałowa 10 ekologicznych startupów

Do finałowej 10, która powalczy łącznie o 210 tys. zł, zakwalifikowali się innowatorzy z obszarów OZE, IT czy foodtech. Są to:

  • Hydrum: startup, którego system – HydroHub – ma pomóc w utylizacji słonej, dołowej wody kopalnianej, pochodzącej np. z kopalń węgla kamiennego. Proces ten ma odbywać się za pomocą elektrolizy z udziałem energii odnawialnej. W ten sposób powstawać ma “zielony wodór” do napędzania konwersji elektrycznej czy cieplnej;
  • MakeGrowLab: spółka przetwarza surowce roślinne o niskiej wartości na alternatywę dla tworzyw sztucznych w opakowaniach. Tzw. Scoby Packaging Materials® to materiał degradujący w środowisku naturalnym i nadający się do recyklingu;
  • Plan Be Eco: czyli kompleksowe narzędzie dla firm do liczenia i raportowania śladu węglowego w całym łańcuchu dostaw. Rozwiązanie Plan Be Eco ma wspierać proces osiągnięcia neutralności klimatycznej przez firmy – zarówno przez mierzenie śladu węglowego, ale też automatyzację ustalania planów redukcyjnych i strategii offsetowych;
  • DAC (Dynamic Air Cooling): startup dąży do stworzenia technologii chłodniczej, która będzie ekologicznym zamiennikiem freonu. Obecna technologia chłodzenia ma negatywny wpływ na środowisko – do połowy XXI wieku ma generować nawet 27% globalnych emisji gazów cieplarnianych. Technologia DAC może zmniejszyć emisję CO2 z klimatyzacji i chłodnictwa nawet o 50%;
  • StorkJet: startup tworzy oprogramowanie dla linii lotniczych, wykorzystując przy tym dane z czarnych skrzynek. Na tej podstawie opracowuje optymalny scenariusz lotu, spalając przy tym o 4% mniej paliwa. Dzięki temu rozwiązaniu linie lotnicze z Eurazji i obu Ameryk zaoszczędziły 15 mln dolarów, zmniejszając emisję CO2 o 71 tys. ton;
  • SunRoof Technology: spółka oferuje produkty i usługi dla branży energetyki odnawialnej, budowlanej i IT. Startup tworzy platformę, która pozwala na płynne zarządzanie energią w domach i budynkach, umożliwiając partycypowanie w obrocie energią. Obecnie SunRoof Technology dąży do wdrożenia wirtualnej elektrowni;
  • Maas Loop: to producent inteligentnych i ekologicznych koszy zamieniających szklane butelki w piasek. Urządzenie wielkości sprzętu AGD zmniejsza objętość opakowań nawet o 80%. To ma przekładać się na obniżenie kosztów miesięcznej utylizacji nawet pięciokrotnie;
  • The True Green: tworzy produkty drewnopochodne, wykorzystując potencjał włóknistych roślin jednorocznych. Ich zastosowanie wykorzystuje przemysł drzewny w celu zredukowania emisji CO2;
  • Vegan Manufactura: to marketplace dla producentów żywności i startupów foodtechowych, które mogą wykorzystać wolne siły przerobowe istniejących zakładów produkcyjnych. Dzięki zautomatyzowanemu outsourcowaniu produkcji można przyspieszyć skalowanie wielu marek – w tym wegańskich;
  • NanoScie: tworzy technologię silnika fotokatalicznego do oczyszczania i dezynfekcji powietrza, oferując swoje rozwiązania dla branży oświetleniowej, wentylacyjnej czy producentów autobusów i pociągów.

Nagrody czekają na zwycięzców

Startupy, które staną na podium konkursu Huawei Startup Challenge 2, czeka gratyfikacja finansowa:

  • pierwsze miejsce: 100 tys. zł;
  • drugie miejsce: 60 tys. zł;
  • trzecie miejsce: 40 tys. zł;
  • nagroda specjalna KIKE – partnera wspierajacego konkursu – Technologie OZE – 10 tys. zł oraz mentoring i szansa na wdrożenie.

– Wsparcie polskie startupów musi skupić się przede wszystkim na edukacji. Mając wiedzę, jak działają procesu biznesowy, programy wsparcia itd. startupy mogą samodzielnie i sprawnie uzyskać pomoc inwestorów, muszą tylko wiedzieć jak dotrzeć. W ramach naszych konkursów takich jak Huawei Startup Challenge skupiamy się zresztą nie tylko na nagrodach, ale właśnie na procesach szkoleniowych, mentoringu, warsztatach – podkreśla Ryszard Hordyński.

Ten proces – zdaniem dyrektora Huawei – powinien wspierać polski ekosystem innowacji. Musimy jednak dzisiaj budować go wspólnie na każdym etapie – od szkoły średniej przez studia, po współpracę z zakładającymi swoje firmy, czy lokalnymi innowatorami chcącymi usprawnić działanie miast, w których żyją lub ratować środowisko naturalne.

– Innowacyjność musi być grą zespołową wielu różnych podmiotów, które mają potencjał, by razem przyczyniać się do podnoszenia jakości życia ludzi w wielu różnych obszarach – mówi Ryszard Hordyński.

Startupy pozytywnego wpływu to przyszłość?

Zainteresowanie startupami pozytywnego wpływu rośnie. Podobnie jak świadomość ekologiczna wśród konsumentów. Już teraz pokazują to badania takich firm jak Kantar czy Deloitte. Według raportu tej pierwszej aż 42% polskich konsumentów jest skłonna zapłacić więcej za produkt, jeśli ten ma lepszy wpływ na środowisko.

Z kolei badania Deloitte pokazują, że wśród 26% osób z pokolenia Z i millenialsów – katastrofa klimatyczna budzi największe obawy. Co więcej – 28% młodych ludzi stwierdziło, że zaczęło korzystać z produktów czy usług tych marek, które są bardziej ekologiczne. Startupy widzą szansę w tym obszarze i mają misję, aby przysłużyć się naszej planecie.

– Zielona transformacja to wielka suma małych i dużych aktywności, które podejmujemy my wszyscy – zarówno zwykli ludzie i drobni przedsiębiorcy, jak i wielkie firmy oraz całe państwa. By ekologiczna zmiana dokonała się za naszego życia, poza wiedzą i świadomością wyzwań, musimy dostać do rąk narzędzia, które przybliżą nas do tej bardziej zielonej przyszłości. Finałowa 10 startupów naszego konkursu idealnie się w to wpisuje. Pokazują, że w młodych, polskich firmach drzemie ogromny potencjał innowacyjności, która pomoże przeobrażać nie tylko wielkie podmioty przemysłowe, ale także drobnych przedsiębiorców i samych konsumentów dając im łatwy dostęp do ekologicznych rozwiązań – twierdzi Ryszard Hordyński.

Finał #HuaweiStartupChallenge2 już niebawem

Zwycięską trójkę poznamy na wielkiej gali finałowej. Ta będzie mieć miejsce w marcu 2022 r. W jej trakcie zaprezentuje się cała finałowa 10. Motywem przewodnim całego konkursu jest idea #TechForBetterPlanet.

Poszukiwane zatem były startupy, których rozwiązania technologiczne pomogą w walce z negatywnymi skutkami wpływu człowieka na środowisko naturalne.
Wygrają ci, którzy zdaniem jury – najmocniej przyczynią się do ekologicznych zmian w Polsce czy na świecie. Życzymy powodzenia całej dziesiątce #HuaweiStartupChallenge2.