1. Cele i funkcjonalności
Powszechnie uważane za „oczywiste oczywistości” (i pewnie dlatego często nie do końca przemyślane przez klientów): cel i funkcjonalności aplikacji, czyli odpowiedź na pytanie „jakie potrzeby użytkowników ma TO zaspokajać”? Określenie tego pozwoli na precyzyjne określenie zakresu pracy, zasobów niezbędnych do realizacji projektu i wielu innych czynników, o których przeczytasz poniżej. I bez tego ani rusz. Im bardziej zaawansowane funkcje, tym wyższy koszt implementacji. Po prostu.
2. Platforma
Większość apek w 2023 działa i na iOS, i na Androidzie. Projektowanie natywnych aplikacji na każdą z platform odrębnie z reguły wiąże się z podwójnymi kosztami, bo każda wymaga oddzielnego podejścia. Zdecydowanie tańszą alternatywą są aplikacje hybrydowe, takie jak te stworzone przy użyciu Fluttera, które pozwalają na programowanie jednej aplikacji działającej na wielu platformach 🙂
3. Analiza przedwdrożeniowa
Przed przystąpieniem do prac programistycznych i zamienieniem Twojego pomysłu w produkt, kluczową kwestią jest poddanie wstępnych założeń bardziej dogłębnej analizie. Może ona służyć wypracowaniu dokładnego modelu biznesowego aplikacji, zaplanowanie ścieżek użytkownika, czy zbadanie potrzeb, na jakie aplikacja powinna odpowiedzieć. Ta faza, w której współpracują z Tobą specjaliści od analizy biznesowej, product designu czy spraw technicznych, znacząco zwiększa szanse powodzenia projektu oraz zmniejsza koszty związane z pracami programistycznymi.
4. UI/UX
„if it looks good, it IS good” – funkcjonalność i atrakcyjność interfejsu użytkownika to kluczowy element sukcesu każdej aplikacji mobilnej. Złożone funkcje, niestandardowy design, dostosowanie do różnych platform oraz testy i poprawki wpływają na koszty projektu i nie ma na to rady. Inwestycje w UI/UX są niezbędne, bo zwiększają atrakcyjność i użyteczność aplikacji, co przekłada się na pozytywne przyjęcie przez użytkowników. Do tego dochodzą między innymi user research i testowanie założeń dotyczących projektu, co ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z projektem.
5. Zespół
Skład zespołu projektowego ma kluczowe znaczenie. Doświadczeni specjaliści, tacy jak programiści, project managerowie, tech liderzy i testerzy, wpływają nie tylko na jakość, ale także na efektywność całego procesu. Zatrudnienie wysoko wykwalifikowanych specjalistów może generować koszty, ale ich praca zapewnia jakość i optymalne wykorzystanie czasu. Pamiętaj, żeby starannie zweryfikować doświadczenie każdego z nich, bo od niego zależy sprawny przebieg projektu.
6. Technologie i narzędzia
Każdego dnia decydujesz o czymś, kierując się intuicją, ale wybór technologii i narzędzi używanych przy tworzeniu aplikacji ma bezpośredni wpływ na proces i koszty projektu, więc lepiej zapytać o radę fachowców. Decyzja co do języka programowania, frameworków, narzędzi do projektowania UI/UX czy zarządzania projektem musi być starannie przemyślana i (najlepiej) skonsultowana z praktykami. Również dlatego, że nowoczesne technologie przyspieszają pracę, ale mogą także generować dodatkowe koszty związane z licencjami i szkoleniami pracowników.
7. Integracje
Jeśli masz już dość, to mam złą wiadomość – koszty projektu zależą także od liczby i złożoności integracji z zewnętrznymi systemami oraz serwisami. Pół biedy, jeśli chodzi o integracje z działającymi od lat systemami płatności czy autoryzacji, ale i tu bywa „barwnie”. Dokładna analiza potrzeb projektowych oraz odpowiednie podejście do wykorzystywania zasobów API są kluczowe i muszą co nieco kosztować.
8. Bezpieczeństwo i testowanie
Bezpieczeństwo aplikacji doczekało się tysięcy opracowań, ale skoro liczba cyberprzestępstw rośnie proporcjonalnie do kwot przeznaczanych na cyberbezpieczeństwo, to widocznie jest to kwestia priorytetowa. A poważniej – inwestycje w zabezpieczenia są niezbędne, aby uniknąć problemów związanych z błędami czy naruszeniami, które mogą spowodować wycieki danych albo utratę pieniędzy Twoich klientów. Z kolei regularne testy, zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i wydajności, są kluczowe dla żywotności aplikacji.
9. Zakres projektu
Powiedzmy, że chcesz stworzyć aplikację będącą designerskim zegarem w smartfonie. Może ona po prostu pokazywać godzinę w aplikacji i ładnie wyglądać, ale czemu nie stworzyć takiej, która pokazuje aktualny czas w każdej ze stref czasowych i do tego możesz skonfigurować wygląd każdej z nich? De facto obie aplikacje mają tę samą rolę – podają aktualny czas, ale ta druga ma dodatkowe funkcje, które diametralnie zmieniają jej charakterystykę. To tylko najprostszy z przykładów, jak zróżnicowany może być zakres projektu. Krócej? Zaawansowane funkcje, skomplikowany interfejs użytkownika czy procesy mogą znacząco wydłużyć czas realizacji projektu i zwiększyć koszty.
10. Proces wdrożenia
Zwykle leży to całkowicie po stronie klienta, ale wspomnę, bo wypada — wprowadzenie aplikacji na rynek wiąże się z dodatkowymi kosztami. Skomunikowanie aplikacji z platformami, takimi jak Google Play czy App Store oraz dostosowanie do ich wytycznych też często wymaga wsparcia ze strony dostawcy, ale to temat na osobny artykuł.
11. Utrzymanie i wsparcie
Utrzymanie i wsparcie to nieodłączne elementy po wprowadzeniu aplikacji na rynek. Aktualizacje, poprawki błędów i szybka reakcja na feedback użytkowników są niezbędne dla utrzymania pozytywnej oceny i zaufania klientów. Niektórzy użytkownicy nie aktualizują aplikacji regularnie, więc wsparcie dla starszych wersji może być konieczne. Skrót SLA pojawi się tu niechybnie i o nim także będzie w innym artykule.
Podsumowując — wiesz, co jest w tym wszystkim najważniejsze? Staranność w planowaniu każdego etapu projektu i uwzględnienie różnych aspektów, żeby Twój finalny produkt był nie tylko funkcjonalny, ale także konkurencyjny na rynku mobilnych aplikacji. A ten zagęszcza się z każdym dniem.
Tak, wiem — wycena tworzenia aplikacji mobilnej jest złożonym procesem i powyżej umieściłem tylko krótkie résumé, ale obiecałem tylko 5 minut czytania. A jeśli chcesz o tym pogadać, to jestem zawsze do dyspozycji na LinkedIn.
*źródło: https://www.alliedmarketresearch.com/mobile-application-market
O autorze:
Jan Kamiński, Co-Founder w Applover, ponad 150-osobowej full-stack digital agency, wyróżnionej w 2023 w rankingu Financial Times 'FT 1000′. W 2019, wraz z Applover znalazł się w rankingu Deloitte ‘Technology Fast 50 CEE’, a w 2020 i w 2021 r. w głównej kategorii – ‘Technology Fast 50’. Finalista ‘Forbes 25 under 25’ w 2018 roku. Zapalony szachista i triathlonista amator.