11 slajdów, z których musi składać się pitch deck

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

11 slajdów, z których musi składać się pitch deck

Udostępnij:

Pitch deck to krótka prezentacja, która ma przekonać inwestora do sięgnięcia do portfela i zainwestowania w projekt. Powinna być zwięzła i przedstawiać startup w wiarygodny sposób. Jak osiągnąć taki efekt? Korzystając z gotowego schematu!

Czytasz właśnie treść, którą otrzymują subskrybenci newslettera MamStartup. Jeśli chcesz otrzymywać podobne materiały wcześniej, dołącz do newslettera. 

Schemat pitch decka

Pitch deck musi składać się z jedenastu, estetycznie przygotowanych slajdów, ułożonych w odpowiedniej kolejności. Oto właściwa kolejność.

  1. Strona tytułowa

Pierwszy slajd pitch decka można porównać do pierwszych chwil podczas spotkania biznesowego, gdy witasz się z gośćmi uściskiem dłoni i wyjaśniasz, czym się zajmujesz.

Ze stroną tytułową pitch decka jest tak samo. Przedstaw się zatem, umieszczając na pierwszym slajdzie:

  • Nazwę projektu,
  • Logo,
  • Jedno zdanie trafnie określające projekt.
  1. Problem

Drugi slajd to miejsce na opis problemu, który rozwiązujesz. 

Jak zdefiniować „dobry” problem? Przede wszystkim dobry problem powinien:

  • być dotkliwy,
  • dotyczyć wielu osób,
  • być nie do uniknięcia,
  • oraz „zmuszać” odbiorców do zapłacenia za rozwiązanie. 
  1. Rozwiązanie

Na trzecim slajdzie powinieneś umieścić krótki opis tego, w jaki sposób rozwiązujesz problem. Właściwym sposobem do zaprezentowania rozwiązania jest wypunktowanie sposobu, w jaki radzisz sobie z wyżej opisanym problemem. 

  1. Rozmiar rynku

Wcześniej dowiedziałeś się, że problem powinien dotyczyć wielu osób. Slajd pod tytułem „rozmiar rynku” to właściwe miejsce, by przedstawić potencjalnym inwestorom, jak wiele osób zmaga się ze wspomnianym problemem oraz, jaką część tego „tortu” jesteś w stanie wykroić dla swojego startupu. 

  1. Produkt 

Piąty slajd to właściwe miejsce, by pochwalić się produktem, który oferujesz. Najlepiej to zrobić prezentując zdjęcia prototypu produktu lub sam produkt. Pamiętaj, by prezentować rozwiązanie w bezpośredni sposób i, by pokazać najważniejsze zadania, które realizuje rozwiązanie.

  1. Model biznesowy

Jak będziesz zarabiać na oferowanym rozwiązaniu? To pytanie na pewno padnie z ust inwestorów podczas spotkania. Powinieneś więc przygotować dobrą odpowiedź i umieścić ją na szóstym slajdzie pitch decka. 

  1. Konkurencja

Nie ma konkurencji, nie ma rynku. To proste. Nie bój się zatem przedstawić firm, z którymi będziesz rywalizować o uwagę i pieniądze klientów. 

  1. Przewaga konkurencyjna

Ale potem, na ósmym slajdzie, pokaż, dlaczego jesteś lepszy od konkurencji. Zastanów się, dlaczego klienci powinni sięgnąć po Twoje rozwiązanie, zamiast rozwiązanie firmy XYZ? Co Cię wyróżnia? Jaką wartość oferujesz? 

  1. Zespół 

Startup tworzą ludzie. Według inwestorów powinni nie tylko potrafić zbudować prototyp, ale przede wszystkim przyciągnąć klientów i sprzedać rozwiązanie, tym samym zbliżając się do zwrotu z inwestycji. 

Pokaż zatem, że jesteś profesjonalistą, umieszczając na dziewiątym slajdzie zdjęcia członków zespołu oraz krótkie notki biograficzne. 

  1. Potrzeby

Czego od nas oczekujesz? To kolejne pytanie, które z pewnością usłyszysz podczas spotkania z inwestorami. Czasem nie chodzi tylko o pieniądze, więc w tej sekcji pitch decka obok kwoty umieść informację, np. o smart money, czyli kontaktach i wsparciu merytorycznym, których potrzebujesz. 

  1. Kontakt

Ostatni slajd prezentacji. Podziękuj za uwagę i zostaw namiary na siebie: numer telefonu i adres e-mail.

Zgodnie z tym schematem powinieneś skonstruować pitch deck, który zaprezentujesz przed inwestorami. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pitch decków, sięgnij po lekturę uzupełniającą. Poniżej zebraliśmy najlepsze materiały dotyczące tworzenia pitch decków.

Pitch deck. Lektura uzupełniająca

5 pitch decków startupów. Dzięki nim te firmy pozyskały inwestycję  

Z tekstu dowiesz się:

  • jak wyglądały prezentacje 5 polskich startupów, które zebrały pokaźne kwoty od inwestorów. Jeden ze startupów zgarnął aż 2 miliony złotych! 

12 pitch decków, dzięki którym znane spółki technologiczne pozyskały inwestorów  

Z tekstu dowiesz się:

  • jak wyglądały pitch decky między innymi AirBnB, YouTube’a i Facebooka. Zaskoczony? Dzisiejsi giganci technologiczni niegdyś też potrzebowali finansowania i zebrali je dzięki tym prezentacjom.

Chcesz pozyskać finansowanie na swój startup? Zacznij od reputacji!  

Z tekstu dowiesz się:

  • że pitch deck to nie wszystko. Zanim sięgniesz po pieniądze inwestora, zbuduj reputację – radzi Borys Musielak, założyciel funduszu SMOK Ventures. Podpowiada także, jak tę reputację zbudować! 

Najczęstsze błędy w pitch deckach przesyłanych do inwestorów  

Z tekstu dowiesz się:

  • pewnie nie będziesz zaskoczony: jakie błędy możesz popełnić w pitch decku. Kto opowiada o tych błędach? Inwestorzy. Czytaj i korzystaj więc! 

6 praktycznych porad, jak przygotować idealny pitch deck  

Z tekstu dowiesz się:

  • że poza prezentacją w PowerPointcie jest coś jeszcze, mianowicie mowa ciała, nieprzewidziane i czas. O tych aspektach opowiada Edward Mężyk, prezes zarządu Grupy Datarino.