W drugiej edycji projektu partnerów biznesowych z którymi mogą współpracować startupy jest 11, czyli o 4 więcej niż w Startup Spark I. Są to duże firmy, o ugruntowanej pozycji na rynku: PwC, Airbus, Ericsson, Procter&Gamble, Siemens, Bosch, jak i lokalne firmy rozwijające polską myśl technologiczną, jak Indigo, Bluerank, Ceramika Paradyż, Grupa Pietrucha, WDX.
— Siłą Spark 2.0, oprócz zdobytego przez ostatnie trzy lata doświadczenia, są nasi Partnerzy, czyli korporacje otwarte na niestandardowe rozwiązania z zewnątrz. To firmy, które u progu czwartej rewolucji przemysłowej, świadome są innowacji oraz technologii przyszłości, które mogą zoptymalizować oraz zautomatyzować ich procesy – podkreśla Agnieszka Sygitowicz, Wiceprezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A.
Do drugiej edycji tylko w 2019 roku aplikowało 270 startupów z całej Polski. Do programu dostało się już w dwóch rundach zgłoszeń 24 firm, które działają w obszarach IIoT, martech, VR, big data, cybersecurity. Szansę na współpracę ma jeszcze ponad 40 młodych firm. Trzecia runda zgłoszeń trwa do 2 lutego, a ostatnia będzie w czerwcu.
— Statystyki pokazują, że na przykład na 10 projektów startupowych tylko jeden czy dwa się udają i osiągają sukces. W Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w programie Startup Spark poziom komercjalizacji produktów i ich przeżywalności jest praktycznie na stuprocentowym poziomie, co pokazuje, że współpraca startupów z dużymi korporacjami jest bardzo korzystna dla obu stron — mówi Marek Michalik, prezes Łódzkiej Specjalnej Strony Ekonomicznej.
— Program Startup Spark jest kontynuacją pilotażu, który zrealizowaliśmy niedawno i osiągnął wielki sukces. Jestem bardzo dumny z tego jak ten program jest realizowany przez Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną i podaję ją za wzór dla innych akceleratorów – wyjaśnia Jacek Bukowicki – Departament Rozwoju Startupów, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Podczas Spark Demo Day w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej swoje produkty zaprezentowało 12 startupów, co pokazuje, że współpraca na linii startup i duża firma z doświadczeniem sprawdza się. Startup theConstruct stworzył na przykład dla Ceramiki Paradyż „Paradyż Virtual Space”. Jest to rozwiązanie oparte na technologii VR i realistycznym wizualizacjom 360°. Pozwala użytkownikowi poczuć klimat aranżacji wnętrza w sposób wcześniej nieosiągalny. Rozwiązanie to odpowiada na potrzeby klientów Ceramiki Paradyż, którzy chcieliby poznać lepiej produkt bez potrzeby odwiedzania sklepu stacjonarnego.
—Wspólnie ze startupem stworzyliśmy aplikację Vr-owa, dzięki której zrobiliśmy krok w przód. Opracowaliśmy rozwiązanie, które pozwoli zaspokoić potrzeby nowoczesnych klientów, z pokolenia Z i Y. Młodzi ludzie szukają nowoczesnych rozwiązań, żeby remont czy wykończenie wnętrz było łatwe i przyjemne. Odpowiedzią na ich potrzeby jest wirtualna rzeczywistość, w której za pomocą aplikacji możemy zaprojektować sobie łazienkę i poczuć przestrzeń w 3D. Dzięki czemu możemy poczuć przestrzeń i dopasować klimat wnętrza do indywidualnych potrzeb. Przy procesie projektowania produktu bardzo ważne jest nie tylko inspirowanie pięknem, jakość produktu, ale także pozytywne doznania, których oczekują konsumenci — mówi Marcin Gołębiowski, kierownik Trademarketingu w Ceramice Paradyż.
— Odnaleźliśmy w programie Startup Spark bardzo cennego partnera. Razem z Ceramiką Paradyż od początku pracowaliśmy nad innowacją opartą o wysoką jakość i z myślą o ostatecznych klientach. Współpraca pokazała, że mamy ten sam system wartości. Skoncentrowaliśmy się na jakości wykonania produktu, na przejrzystej prezentacji i funkcjonalności — Piotr Juchnowicz z theConstruct.
— Partnerem akceleratora Startup Spark jesteśmy od 2017 roku. Nasza współpraca przynosi każdej ze stron korzyści. Jako globalny firma możemy zaoferować Startupom dostęp do naszego wieloletniego doświadczenia oraz zaplecza biznesowego, co pozwala młodym przedsiębiorstwom poznać oczekiwania partnerów biznesowych, zrozumieć rynek, a także zgłębić potrzeby i oczekiwania konsumentów. W zamian otrzymujemy pomysły na ulepszenie naszych rozwiązań, nieszablonowe myślenie, a także wiedzę na temat nowości technologicznych i innowacji. Startupy, które współpracują z nami, mają możliwość wdrożenia swoich rozwiązań na skalę światową — mówi Małgorzata Mejer, manager ds. Komunikacji Korporacyjnej w Europie Centralnej Procter & Gamble.
Spółka X Harbor, która zajmuje się głównie rozwiązaniami z pogranicza health-tech oraz industry 4.0. W swoim portfolio posiada również projekty dotyczące układów sensorycznych dla straży pożarnej i wojska. Dzięki współpracy z Grupą Pietrucha zrealizowali prototyp nowoczesnego narzędzia Astech, pozwalającego na monitoring za pomocą dronów inwestycji liniowych w całym procesie jej powstawania. Pozwoli ono na monitoring i łączenie danych z różnych źródeł, a dzięki temu bieżącą kooperację głównego inwestora z podwykonawcami. Monitoring inwestycji liniowych wykonywany jest za pomocą nalotów dronem wyposażonym w głowicę ortofoto.
— Dzięki lotom dronów i naszemu oprogramowaniu możemy sprawdzać na bieżąco realizację prac, np. budowę autostrady. Stworzenie takiego oprogramowania nie było łatwe. Przede wszystkim opracowanie funkcji matematycznych, które zniwelują wahania drona i obrazu – mówi Przemysław Nowakowski ze spółki X Harbor.
— Nasz system w sposób automatyczny sprawdza inwestycję i sam raportuje o problemach bezpośrednio inwestorowi i to jest innowacyjna metoda, której do tej pory nie było. Możemy dostosować rodzaj optyki w dronie, która sprawdzi np. sypkość wałów przeciwpowodziowych albo kamerę termowizyjną, która pokaże cieki wodne — tłumaczy Wiktor Redzynia z X Harbor.
— Działamy w branży niszowej, niezwykle konkurencyjnej, która narzuca potrzebę ciągłego rozwoju, ulepszania produktów, wytyczania standardów. Innowacyjność jest motorem napędowym Grupy Pietrucha, dlatego oczywistym dla nas było podjęcie współpracy z potencjalnymi dostawcami nowych technologii. Startup Spark jest naturalną platformą spotkań z młodymi firmami myślącymi nieszablonowo. Program pozwala wspólnie tworzyć rozwiązania będące odpowiedzią na potrzeby klientów — wyjaśnia Jerzy Pietrucha, prezes zarządu Grupy Pietrucha.
Startup Spark 2.0 to 14 mln zł wsparcia, które trafi do 66 startupów. Dla porównania w I edycji dofinansowanie zamknęło się kwotą 4 mln zł, które trafiły do 27 startupów.