fot. unsplash.com
Trzymając się 18 punktów opisanych na poniższej liście, będziesz na dobrej drodze do skutecznej walidacji swojego pomysłu jak i udanej premiery produktu.
Poniższa lista to efekt wiedzy zdobytej podczas tworzenia własnego startupu jak i pracy w agencji PR. To zbiór najlepszych praktyk i czynności, o których lepiej nie zapominać.
- Określ Unikatowe Cechy Swojego Produktu (USP) – musisz poinformować, w jaki sposób Twój produkt różni się od innych dostępnych na rynku i dlaczego klienci powinni wybrać właśnie Twoje rozwiązanie. W razie wątpliwości możesz skorzystać z mojego poprzedniego artykułu, w którym wyjaśniam, jak zidentyfikować i opisać USP produktu.
- Zadbaj o właściwą obsługę pierwszych klientów – pomyśl o powiększeniu zespołu na pierwsze kilka dni. Wypuszczenie produktu to bardzo pracowity czas, kluczowe osoby w firmie będą zajęte rozmowami z mediami, sprzedażą czy aspektami technicznymi. Na ogół nowi użytkownicy zadają dużo pytań i im wcześniej na nie odpowiemy tym lepiej – dzięki temu minimalizujemy szansę wystąpienia kryzysu i zwiększamy zainteresowanie naszą marką.
- Zainwestuj w monitoring mediów – dzięki serwisom jak IMM czy Brand24 wszystkie informacje, które pojawią się w Internecie będą od razu dostępne, dzięki czemu skraca to czas reakcji i ułatwia mierzenie wyników naszej premiery. Monitoring pokaże nie tylko artykuły ale i komentarze oraz wpisy w mediach społecznościowych, dzięki czemu zespół będzie mógł sprawniej odpowiadać na pytania odwiedzających.
- Opracuj media plan – wypuszczenie produktu bez planu na jego medialną promocje stanowi poważne ryzyko. Premierę ma się tylko raz, więc musisz jak najlepiej wykorzystać tę okazję. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zapoznaj się z tym wpisem dotyczącym tworzenia skutecznego media planu, dzięki czemu dużo łatwiej zaplanujesz kolejność wydarzeń związanych z premierą.
- Poznaj swoich interesariuszy – twoja strategia PR powinna mieć na celu przyciągnięcie i zaangażowanie nie tylko twoich klientów. Poza wnikliwą analizą grupy docelowej, wokół twojego biznesu znajdują się też inne osoby. Mogą to być pracownicy, inwestorzy czy partnerzy – zadbaj o to aby wszyscy otrzymali właściwą dla nich informacje o premierze – to idealna okazja żeby wzmocnić relacje i pokazać rozwój projektu.
- Napisz informacje prasową – dziennikarze otrzymują setki informacji prasowych w każdym miesiącu, więc upewnij się, że twoja zwróci ich uwagę oraz zaangażuje odbiorców danego medium. Zajrzyj tutaj, aby dowiedzieć się, jak napisać komunikat prasowy, który pomoże Ci dotrzeć do większej liczby odbiorców.
- Wybierz odpowiedni dzień i godzinę premiery – Ludzie i organizacje mają swoje nawyki. Jeśli postanowisz nawiązać kontakt w niewłaściwym momencie, twoi interesariusze mogą zignorować otrzymaną wiadomość i nigdy nie dowiedzieć się o twoim produkcie czy usłudze. Skorzystaj z podpowiedzi, które udostępniłem w tym poście na temat tego jak właściwie wybrać datę premiery.
- Skontaktuj się z kluczowymi dziennikarzami – sprawdź jakie media najchętniej czytają Twoi potencjalni odbiorcy. Zobacz, kto najczęściej pisze o podobnej tematyce – jeżeli odpowiednio wcześnie zainteresujesz konkretnego dziennikarza możesz liczyć na dużo bardziej obszerną realizacje materiału jak tylko przeklejenie informacji prasowej.
- Zadbaj o wewnętrzne wsparcie – poinformuj wszystkich pracowników i osoby powiązane z projektem za co będą odpowiadać przy okazji organizacji premiery. Każdy członek zespołu będzie musiał zarezerwować dodatkowy czas. Ważne żeby wszyscy znali powagę sytuacji.
- Daj bonusy pierwszym użytkownikom – early adopetrs to najważniejsza grupa twoich odbiorców! Nic nie pomaga przyciągnąć ludzi bardziej niż ekscytujące gratisy lub promocje, które pojawiają się w ramach premiery. Early adoptersi zwracają jednak uwagę również na podejście firmy, często wspierając ją cennymi komentarzami dotyczącymi produktu. To bardzo ważne, żeby uzyskać od nich jak najwięcej informacji o oferowanej przez nas usłudze.
- Stwórz skuteczne materiały promocyjne i sprzedażowe – rozwiń swoją ofertę i sprawdź czy jest zrozumiała dla użytkowników oraz potencjalnych klientów. Przed wysyłką lub udostępnieniem koniecznie upewnij się, że ktoś inny przejrzy i oceni materiał pod kątem błędów i użyteczności.
- Sprawdź, czy wszystko działa – przeprowadź testy przynajmniej na kilka dni przed uruchomieniem. Jeśli testujesz swój produkt zbyt późno, ryzykujesz rozczarowanie użytkowników, którzy już na niego czekają. Zanim więc podasz datę premiery upewnij się, że jest ona możliwa do zrealizowania – nie ma nic gorszego niż „odgrzewany kotlet”.
- Określ cel premiery i sposób jego pomiaru – podczas wypuszczania produktu na rynek musisz mieć na uwadze, jaki jest główny cel – na przykład liczbę użytkowników, których chcesz pozyskać czy konkretne wyniki sprzedażowe. Mierząc cel, dowiesz się więcej o tym, co działa, a co nie.
- Przeprowadź wewnętrzną premierę – ważne, żeby przeprowadzić krok po kroku, możliwą jak najbliższej premiery, testową animacje całego procesu. Jeśli zauważysz usterkę techniczną, będziesz miał wystarczająco dużo czasu, aby ją wyeliminować przed oficjalnym startem.
- Skorzystaj z pomocy znajomych – od partnerów i pracowników po członków rodziny i znajomych – poproś o wysyłanie wiadomości i informowanie wszystkich o nowym produkcie. Korzystaj z kanałów mediów społecznościowych i marketingu szeptanego, a zaangażujesz docelowych odbiorców jeszcze przed dniem premiery.
- Wyślij informację prasową do mediów – Gdy napiszesz fantastyczny komunikat prasowy, nadszedł czas, aby rozpowszechnić go w całej sieci. PS Jeśli korzystasz z bazy danych, nie zapomnij umieścić tych adresów w UDW!
- Zaoferuj osobiste wsparcie pierwszym klientom – dostarczając ten rodzaj obsługi klienta, zyskujesz nie tylko wgląd w pierwsze reakcje i opinie klientów dotyczące twojego produktu, ale także robisz na nich wrażenie jako ktoś, kto dba o swoich użytkowników.
- Zaplanuj przyszłą komunikację – rozsądnie jest stworzyć szerszy plan niż tylko na pierwsze kilka dni! Wiele startupów często przeładowuje projekt w zbyt wiele funkcji przez co po premierze nie mogą się skupić na rozwoju tych podstawowych.
Pamiętaj, aby przed premierą wielokrotnie sprawdzić wszystkie powyższe punkty – jeżeli o czymś zapomnisz, Twoje szanse mogą drastycznie zmaleć!
Jeżeli masz jeszcze wątpliwości jak poradzić sobie z premierą własnego produktu sprawdź naszą serie postów pt. „Jak skutecznie wprowadzić produkt na rynek”, w których zagłębiamy się w szczegóły każdego kroku. Do tej pory, pisaliśmy również o:
- Jak stworzyć media plan
- DIY Public Relations: Jak tworzyć materiały PR bez zatrudniania agencji
- Jak zbudować personal brand, który zwiększy Twoją sprzedaż
- Jaki jest najlepszy dzień i czas na premierę produktu
- 5 błędów, które zepsują premierę Twojego produktu
- Jak stworzyć skuteczną informacje prasową dla swojego produktu
Jeżeli masz pytania dotyczące wprowadzenia produktu na rynek napisz do mnie na [email protected]. Z przyjemnością opowiem więcej jak zaplanować rozwój twojego produktu.
__
Paweł Łubiarz
Project Manager at Sunscrapers | PR Specialist | Founder at MyLuggage
Ekspert media relations w startupowym sektorze. Na co dzień rozwija i prowadzi projekty warszawskiego software houseu – Sunscrapers. Pasjonat podróży i nowych technologii, które zamienił w MyLuggage – platformę do pakowania się na wyjazdy.