20 książek polecanych przez polskich startupowców (cz.2)

Dodane:

Julia Gugniewicz Julia Gugniewicz

20 książek polecanych przez polskich startupowców (cz.2)

Udostępnij:

Wielokrotnie pisaliśmy o książkach, które czytają założyciele międzynarodowych spółek technologicznych. Tym razem poprosiliśmy polskich startupowców, o wskazanie książek, które polecają i tego, czego można się z nich dowiedzieć. Oto, co nam odpowiedzieli.

Zobacz też: 18 książek polecanych przez polskich startupowców (cz. 1)

Paweł Maliszewski, co-founder blinkee.city

„Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli i SpaceX”, Ashlee Vance

Tę książkę warto przeczytać nie dlatego, że jest biografią wizjonera technologicznego, a przy okazji także jednego z najbogatszych ludzi na świecie. Warto poznać jej treść przede wszystkim po to, by uzmysłowić sobie, że czasami należy iść pod prąd mimo mnóstwa przeciwności i że za sukcesem biznesowym stoi nie tyle genialny pomysł, co raczej ciężka praca i niezachwiana wiara we własne możliwości. To obowiązkowa lektura dla przedsiębiorców, którym brakuje odwagi, by śmiało realizować swoje pomysły.

Marsjanin”, Andy Weir

Czytanie fascynującej opowieści o walczącym o przetrwanie astronaucie to doskonała okazja, by zrozumieć jak ważna jest konsekwencja w działaniach oraz planowanie każdego, najmniejszego ruchu. To cenna nauka dla każdego startupowca, bo nieraz prowadzenie własnego biznesu jest równie skomplikowane co misja na Marsie. 🙂 Poza tym to książka naszpikowana wiedzą z nauk ścisłych, co może stanowić dodatkowy atut dla czytelników zainteresowanych tymi tematami.

Mistrz i Małgorzata”, Michaił Bułhakow

Klasyki przedstawiać nie trzeba, do tej książki wracam co jakiś czas. We wszystkim, co robimy, a zwłaszcza w tworzeniu startupów, trzeba dużo wyobraźni i otwartego umysłu. Ta książka właśnie do tego skłania – pobudza czytelnika do puszczenia wodzy fantazji, otwiera umysł i miesza szaleństwo z prawdą – zupełnie tak, jak to bywa w życiu biznesowym 🙂

Lech Kaniuk, właściciel Lech Kaniuk Holding Sp. z o.o.

„Making Ideas Happen”, Scott Belsky

Książka pokazuje, że to działanie, a nie sam pomysł jest najważniejszy. Każdy, kto robi testy A/B testy, każdy doświadczony przedsiębiorca, project manager czy product developer wie, że żaden budżet, żaden pomysł na produkt, kampanię itp. nie wypadnie w rzeczywistości tak, jak sobie to wyobrażamy i zaplanujemy. Dlatego nie warto planować zbyt długo. Trzeba działać. W książce można znaleźć wiele praktycznych przykładów, jak nastawić siebie do działania i faktycznie zacząć działać.

„Powerful”, Patty McCord

Kultura organizacyjna zaczyna się od nas samych. Od tego co robimy, jak to robimy i na co pozwalamy lub nie pozwalamy robić naszemu zespołowi. Gratisowy smoothie i super kawa w biurze to nie jest kultura organizacyjna, tylko benefity. W książce Powerful”, Patty opowiada jak budowali kulturę organizacyjną w Netfliksie. Ta książka jest bardzo dobra i daje bardzo dużo lekcji i pomysłów na to, jak lepiej budować zespoły w firmach.

„The One Thing”, Gary Keller

Multi-tasking został już nieraz zaklasyfikowany przez naukowców jako nieefektywny. Powinniśmy się raczej skupić nad konkretnym zadaniem i planem. Być może brzmi to abstrakcyjnie, ale im bardziej skupimy się na robieniu jednej rzeczy, tym więcej rzeczy w praktyce zrobimy! I na dodatek zrobimy je lepiej. Trudność natomiast polega na tym, że wydaje się nam, że jesteśmy na czymś skupieni, a w rzeczywistości tak nie jest. Ta książka pomoże nam zrozumieć, co tak naprawdę oznacza skupienie się na jednej rzeczy.

„Principles”, Ray Dalio

Fantastyczna książka która jest zbiorem doświadczeń Raya Dalio, jednego z najwybitniejszych przedsiębiorców i inwestorów na świecie. Ta książka będzie bardziej wartościowa dla osób, które mają doświadczenie w pracy w większych organizacjach, ale moim zdaniem powinna być obowiązkową literaturą każdego przedsiębiorcy, menedżera i lidera.

„Joy on Demand”, Chade-Meng Tan

Nigdy nie myślałem, że medytacja to coś dla mnie. Miałem wyobrażenie, że to trochę za bardzo new age” i coś bardziej dla mnicha niż dla mnie. Jednak bardzo wiele przedsiębiorców wskazuje medytację jako ważny element w ich życiu i sposobem na radzenie sobie z problemami i stresem. Kiedy Marcin Iwiński z CD Projekt polecił mi medytację, zacząłem się zagłębiać w tematykę i to właśnie książka Joy on Demand” jest świetnym początkiem.

Anna Walkowska, CTO ProperGate

„The Hard Thing About Hard Things”, Ben Horowitz

Rozwijanie startupu jest ciężkie pod wieloma względami. Nie ma się co oszukiwać – każdy dzień to stres, podejmowanie ryzyka i popełnianie błędów. Ambicje founderów sięgają daleko, ciężko jednak przewidzieć wszystkie trudności, wyobrazić sobie potencjalne scenariusze przyszłości i przygotować się na ich realizację. Szybko rozwijający się i skalowalny biznes technologiczny to ryzykowna i intensywna wspinaczka. Aby dobrze się do niej przygotować, warto jest sięgnąć po książkę Horowitza i czerpać wiedzę oraz doświadczenie od człowieka, który założył jeden z najbardziej znanych funduszy VC, a swoje kompetencje zdobywał rozwijając własne firmy w Krzemowej Dolinie. To kopalnia praktycznych przykładów, niesamowitych sytuacji i bezcennych wniosków, które przydadzą się każdemu technologicznemu przedsiębiorcy.

„The Subtle Art of Not Giving a F*ck”, Mark Manson

Tworzenie własnej firmy jest trudne, bo i samo życie łatwe nie jest. Sztuką jest wybranie właściwych wartości, trzymanie się ich i dobieranie do zespołu ludzi, którzy wyznają to, co founderzy. Zachodnia popkultura pod postacią filmów i seriali uczy nas, że mamy robić dobrą minę do złej gry i dzięki temu jakoś wszystko się ułoży. Mark Manson pisze natomiast, że trzeba takie podejście serdecznie zdissować i nauczyć się radzenia z niepowodzeniami. Robiąc startup nie unikniesz wpadek, ale musisz się nauczyć właściwie na nie reagować, nie popełniać dwa razy tych samych błędów, szanować siebie i ludzi, z którymi, i dla których pracujesz. Dzięki tej lekturze zaczniesz myśleć nad sobą, nad tym jak być lepszym człowiekiem i lepszym partnerem.

„Crossing the Chasm”, Geoffrey Moore

Jeżeli robisz własny biznes technologiczny w 2019 roku to na pewno znasz wykres rynkowego cyklu życia każdej nowej technologii i doskonale wiesz, kim są early adoptersi, bo przecież to do nich kierujesz swój produkt czy usługę, prawda? Możesz jednak nie być gotowy na działanie w kolejnych etapach rozwoju produktu na rynku, a każdy jest inny, wymaga innego podejścia, spełnienia różnych oczekiwań nowych grup klientów. Bez tej wiedzy nie wyskalujesz produktu. Musisz wiedzieć z kim i jak się komunikować oraz jak sprzedawać swój produkt. Musisz przede wszystkim zrobić to, kiedy będziesz na to gotowy. W odpowiedzi na to pytanie pomaga lektura tej książki. Geoffrey Moore napisał „Crossing the Chasm” już jakiś czas temu, ale to nadal jedna z najlepszych pozycji o skalowaniu biznesu, jaką można przeczytać. To bezcenne i niezwykle praktyczne źródło wiedzy, do którego będziesz wracał kilkadziesiąt razy.

Sebastian Maśka, CEO Versum

Czerpanie wiedzy od osób doświadczonych to sprawdzony sposób na przyspieszenie rozwoju firmy. Zamiast dochodzić do wszystkiego samemu, bazując na własnych błędach, możemy skorzystać z doświadczeń osób, które już przeszły podobne ścieżki. Czytając książki zazwyczaj nie dostajemy gotowych rozwiązań, które wprost możemy wykorzystać. Książki rozszerzają nasze horyzonty, pozwalają nam poznać inne punkty widzenia i przede wszystkim są źródłem inspiracji.

„Metoda Lean Startup”, Eric Ries

Praktyczna, oparta na autentycznych doświadczeniach (sukcesach oraz porażkach), powszechnie uważana za lekturę obowiązkową każdego start-upowca. Pokazuje jak myśleć o budowaniu firmy.

„Jedna rzecz”, Gary Keller, Papasan Yay

Pokazuje, jak ważne jest skupienie się na działaniach przybliżających nas do założonego celu. Jednocześnie jak ważne i trudne jest mówienie nie” wszystkim innym zadaniom, osobom i tematom, które nas do tego celu nie przybliżają. Dla każdego z nas nie ma dwóch równie ważnych rzeczy. Zawsze któraś z nich jest bardziej istotna.

„Blue Ocean Strategy, Expanded Edition: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant”, W. Chan Kim, Renée A. Mauborgne

Mamy dwie drogi: albo będziemy konkurować na rynku z wieloma podmiotami, albo postaramy się zidentyfikować i zbudować zupełnie nowy rynek, na którym będziemy budowali swoją przewagę. Ta książka opowiada o tym, jaka jest alternatywa dla morderczej walki konkurencyjnej, która prowadzi do upadku wielu firm.

„Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebooka i Google”, Scott Galloway

Niezwykle ciekawa historia 4 gigantów technologicznych, którzy na stałe zagościli w naszym życiu. Pokazuje niezwykle proste mechanizmy społeczne i socjologiczne stojące u podstaw ich potęgi. Wyjaśnia też jak budować przewagę i wartość rynkową w długim terminie.

Iwo Szapar, CEO Remote-how

„Remote: Office Not Required”, David Heinemeier Hansson, Jason Fried

Praca zdalna na zawsze zmieni to w jaki sposób działają firmy, a w szczególności startupy. Już teraz obserwujemy trend, gdzie coraz więcej nowych zespołów jest 100% remote”. Dlatego też wszyscy founderzy powinni być przygotowani na ten model pracy, zaczynając od podstaw – biblii pracy zdalnej”, którą napisali założyciele 37signals (twórcy Basecamp’a) i jedni z większych promotorów pracy zdalnej na świecie.

„The Hard Thing About Hard Things”, Ben Horowitz
Absolutny must-read dla każdego początkującego foundera! Brutalnie szczera książka pokazująca nie tylko, jak ekstremalnie trudno jest prowadzić własną firmę, ale również dająca bardzo konkretne (i sprawdzone w boju przez samego Bena) sposoby, jak można skutecznie przezwyciężać pojawiąjące się wyzwania, by osiągnąć swój cel.

„The 7 Habits of Highly Effective People”, Stephen Covey
Większość z nas dąży do samodoskonalenia, ale niestety często na dążeniu, a nie osiąganiu tego, co chcemy, się kończy. W swojej książce Stephen pokazuje sprawdzony framework, jak możemy dokonać pozytywnych zmian w swoim życiu prywatnym, jak i zawodowym. Dla founderów (i nie tylko!) to świetny sposób na rozpoczęcie optymalizowania działań firmy od samego siebie.

Paweł Wyborski, prezes i współzałożyciel QuarticOn

Michael Jordan”, Lazenby Roland

Wychowałem się na szkolno-błotnym boisku do koszykówki, próbując ćwiczyć akrobacje, jak sir Air Jordan. Z zapartym tchem oglądałem większość meczy (nagrywanych na magnetowid z nocnych transmisji), na których Michael udowadniał, że grawitacja nie istnieje. W  jego wykonaniu niemożliwe jest w zasięgu ręki – jeżeli jesteś wystarczająco zmotywowany możesz osiągnąć wszystko.

Dla mnie biografia MJ 23 to przede wszystkim nauka pokory oraz przykład, że jeżeli wiele razy usłyszysz, że twoje marzenie jest nierealne, że się nie nadajesz, to tym bardziej należy o nie walczyć. Najcenniejsze w książce nie są historie związane z okresem szczytowym kariery MJ, a czas jego dorastania. Droga, jaką musiał pokonać, i ciężka praca, jaką musiał wykonać, wiodły go do jednego celu – do bycia prawdziwym wirtuozem koszykówki. W biografii Michael Jordan nie jest przedstawiony jako superbohater, ale przede wszystkim jako człowiek w całej swej krasie.

Systemy Uczące Się”, Paweł Cichosz

Książka o algorytmach i konstruowaniu programów, zdolnych do poprawiania samego siebie w oparciu o dane i doświadczenia z przeszłości. Pozycja obowiązkowa dla każdego „data scientista” i inżyniera sztucznej inteligencji. Dzięki zawartej w niej wiedzy merytorycznej, jesteśmy w stanie zrozumieć dokładnie, jak przebiega proces uczenia się systemów oraz, jak działają główne algorytmy, np. służące do segmentacji czy klasyfikacji. To właśnie z tej książki dowiesz się, co wpływa na jakość inteligentnych systemów i jak je budować, żeby spełniły swoją rolę. Książka dla wszystkich pasjonatów wzorów matematycznych. 🙂

I.A. CRISPR Does Artificial Intelligence Dream of Genetic Engineering?”, L.A. Spangler

To obowiązkowa pozycja dla tych, co nie boją się myśleć „bardziej i do końca”. Wyobraźmy sobie, że sztuczna inteligencja samodzielnie buduje optymalny organizm, czy człowieka.

Wiemy, że nasze komórki wykonują swoją funkcję w oparciu o program zapisany w naszym indywidualnym kodzie DNA. Każda mała modyfikacja powoduje, że komórka zaczyna działać inaczej, np. stajemy się odporni na choroby. Ostatnio nauczyliśmy się bardzo tanio i skutecznie modyfikować DNA, wynaleziona została metoda CRISPR Cas. Naukowcy dostali narzędzie do skutecznego programowania organizmów żywych, nas samych.

Główny bohater Jacek, jako pierwszy wykorzystał sztuczną inteligencję do automatycznej i samodzielnej modyfikacji DNA. Dzięki jego badaniom, znacznie przyspieszyły prace nad znalezieniem genetycznych markerów różnych chorób trapiących ludzkość… cudowanie, prawda? O tym dowiecie się myśląc „do końca” po przeczytaniu tej książki.