Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Venture building – budowanie nowych startupów w toku
W 2020 roku w Daftcode zainicjowaliśmy prace nad pięcioma nowymi startupami, a jeden z nich – Stery – zebrał już pierwszą zewnętrzną rundę finansowania. Spółka ta w partnerstwie strategicznym z Grupą eSky buduje produkt służący sprawnej i oszczędnej rezerwacji podróży służbowych.
Pozostałe projekty rodzące się w Daftcode przeprowadziliśmy w minionym roku od fazy proof of concept do tworzenia MVP oraz pierwszych rozmów z inwestorami i partnerami strategicznymi. Przedsięwzięcia zainicjowane w 2020 roku będą operować m.in. w branżach Fintech, Deeptech oraz Insurtech.
Ponieważ rozwój naszego ekosystemu venture buildingowego nabiera tempa, pod koniec roku zdecydowaliśmy się rozszerzyć nasz zespół biznesowo-inwestycyjny. Zasilili go Jakub Florkiewicz w roli Chief Strategy Officer oraz Karol Lasota na stanowisku VP Daftcode. Obaj mają bogate doświadczenia zebrane w konsultingu, startupach i na rynku inwestycyjnym. Wierzę, że wspólnie utrzymamy tempo wypuszczania na rynek min. 2-3 startupów rocznie, a ich poziom sprosta oczekiwaniom nie tylko klientów, ale i inwestorów, którzy szukają projektów z potencjałem globalnego wzrostu.
Sukcesy komercyjne i inwestycje w spółkach portfelowych
W 2020 roku w Daftcode nie tylko skupiliśmy się na dalszym rozwoju naszego portfolio spółek technologicznych, ale też wspieraliśmy nasze już istniejące spółki portfelowe w przejściu przez niepewny okres pandemii. Ogromną dumą napawa nas fakt, że wiele z nich, mimo nowej rzeczywistości i trudnej sytuacji rynkowej, z sukcesem zamknęło rundy inwestycyjne i dotarło do nowych, ważnych klientów.
Do grona klientów Indoorway, naszej spółki dostarczającej dane o przebiegu procesów produkcji, dołączyli tacy duzi gracze jak m.in. Whirlpool, GKN, Michelin czy Famur. Indoorway zyskał też nowego inwestora – Satus – który zasilił rozwój naszego startupu przemysłowego 2 milionami złotych.
Pandemia okazała się łaskawa także dla naszych fintechów. Straal od stycznia do grudnia 2020 roku odnotował niemal trzykrotny wzrost wolumenów. Z kolei Nethone zamknął rok, zabezpieczając przed fraudami ruch na ponad 100 rynkach. Do wybuchu pandemii duża część przychodów tego fintechu pochodziła z segmentu travel, który mocno ucierpiał przez lockdowny. Mimo to na koniec 2020 roku Nethone odnotował wzrost, m.in. dzięki e-commerce.
Miniony rok był czasem nie tylko zakupów online i fintechów, ale też zdalnej edukacji i edtechów. W minionym roku w nasz edtech Skriware ponownie zainwestował jego główny inwestor Montis Capital oraz aniołowie biznesu, co umożliwiło startupowi szybkie podjęcie działań tuż po wybuchu pandemii i zamknięciu szkół.
Ponadto w 2020 roku Daftcode kontynuował rozpoczętą rok wcześniej współpracę z Restaurant Week. Wspólnie powołaliśmy do życia Restaurant Club, czyli platformę online łączącą restauratorów i gości, która pozwala w prosty sposób rezerwować stoliki i zakup doświadczeń, jak np. udział w festiwalu restauracyjnym. Nasze spółki zacieśniły współpracę, podpisując umowę inwestycyjną, a zespół deweloperski wspierający wcześniej tego partnera z ramienia Daftcode, został wcielony do Restaurant Week. Ważnym wydarzeniem dla tej spółki był też czerwcowy festiwal, który okazał się niewątpliwym sukcesem – do pustych wtedy restauracji przyciągnął prawie 100 tysięcy gości! Natomiast dla tych, którzy preferują zamówienia z dowozem, wdrożyliśmy Delivery Week, czyli możliwość zamawiania 2-daniowych doświadczeń restauracyjnych z dostawą do domu.
Nowości produktowe i zmiana kursu
W minionym roku niektóre nasze startupy zrewidowały swoje plany i obserwując to, co dzieje się na rynku, wypuściły zupełnie nowe produkty.
Straal w 2020 roku wprowadził na rynek wypłaty na kartę w trybie rzeczywistym (Original Credit Transaction), które umożliwiają szybkie międzynarodowe przelewy środków na rachunki posiadaczy kart. Dzięki niej, za pośrednictwem bramki płatniczej Straal, w zaledwie kilka minut merchant może wypłacić środki swoim klientom, a proces nie wymaga podania numeru IBAN.
Natomiast Indoorway, w odpowiedzi na zapytania klientów, uruchomił nową usługę – automatyczną Diagnozę Operacyjną Zakładów Przemysłowych. Polega ona na badaniu przebiegu i efektywności wybranego procesu związanego z produkcją lub logistyką wewnętrzną. Jest to możliwe dzięki dokładnym pomiarom lokalizacji i ruchu zasobów zaangażowanych w te procesy, takich jak np. wózki widłowe czy półprodukty.
Sporo nowości pojawiło się także w ofercie edtechu Skriware. We wrześniu startup wypuścił na rynek SkriLab, czyli kompleksowe laboratorium edukacyjne oparte o druk 3D, robotykę, programowanie czy modelowanie przestrzenne. Co ważne, laboratorium zostało dostosowane także do warunków nauczania zdalnego. Pod koniec roku spółka uruchomiła też sklep online, wychodząc tym samym naprzeciw potrzebom rodziców, dla których zdalne nauczanie jest sporym wyzwaniem.
Na uwagę zasługują też osiągnięcia wewnętrznego zespołu Daftcode – DaftGrowth. To komórka, w której powstają nowe pomysły na biznesy B2C. W czasie pandemii zespół rozwijał swoje aplikacje Fitney do treningów i Focusly do medytacji, dostarczając użytkownikom wartościowego contentu, również w bezpłatnej formie live.
Wytężona praca naszych spółek przyniosła im rozwój, mimo że kierunek tego rozwoju często był zupełnie inny niż zakładano jeszcze kilka miesięcy przed wybuchem pandemii. To kolejny raz pokazuje, że szybkie reagowanie i zdolność adaptacji to w startupowym świecie podstawa.
–
Autor: Paweł Seweryn, CEO Daftcode