22 000 uczniów szkół średnich było uczestnikami Zwolnionych z Teorii w ubiegłym roku – podsumowanie 2023

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

22 000 uczniów szkół średnich było uczestnikami Zwolnionych z Teorii w ubiegłym roku – podsumowanie 2023

Udostępnij:

– Bardzo pozytywne wrażenie zrobił na mnie jeden z zespołów projektowych z minionej edycji Zwolnionych z Teorii – Świadomie Wybieram. Grupa licealistów z Poznania wypracowała moim zdaniem przełomowe narzędzie dla absolwentów szkół podstawowych. Korzystając z platformy swiadomiewybieram.pl ósmoklasista może stworzyć dla siebie indywidualny ranking szkół średnich, idealnie dopasowanych do własnych preferencji – pisze w podsumowaniu 2023 r. Emir Chahed, ESG & Partnerships Manager w Zwolnieni z Teorii.

Jak oceniasz przedsiębiorczość gen Z?

Gen Z nie ustępuje przedsiębiorczością poprzednim pokoleniom. W obecnym świecie faktem jest to, że dzieje się wiele rzeczy, które wymagają zaangażowania, a niejednokrotnie mogą przytłaczać swoją skalą i wagą. Pandemia, wojna na Ukrainie czy inflacja stawiają młode pokolenie w trudnym położeniu. Pomimo tych czynników obserwujemy w Zwolnionych z Teorii wzrost aktywności społecznej młodzieży, który nie dotyczy bynajmniej tylko uczniów najlepszych szkół w dużych miastach. W tym roku notujemy rekordową liczbę uczestników Zwolnionych z Teorii – 22 tysiące uczniów szkół średnich z całej Polski podejmuje się wyzwania wymyślenia i zrealizowania zespołowego projektu społecznego. Nasi uczestnicy odważnie poruszają ważne, a czasem trudne tematy, takie jak pomoc uchodźcom z Ukrainy, zdrowie psychiczne, czy edukacja finansowa rówieśników i wiele innych. Taki projekt to wstęp do dalszego rozwoju młodej osoby, która w wielu wypadkach po raz pierwszy zarządza własnym przedsięwzięciem, planuje projekt, zdobywa partnerów i budżet oraz uczy się sprawnie współpracować z innymi członkami zespołu. Czy właśnie to nie jest przedsiębiorczość, jeżeli po lekcjach pracujemy nad czymś własnym i ważnym społecznie, a przy okazji budujemy swój własny kapitał umiejętności?

Kto z gen Z zrobił na Tobie największe wrażenie w 2023 r. i dlaczego?

Jeżeli mówimy o przedsiębiorczości, to bardzo pozytywne wrażenie zrobił na mnie jeden z zespołów projektowych z minionej edycji Zwolnionych z Teorii – Świadomie Wybieram. Grupa licealistów z Poznania wypracowała moim zdaniem przełomowe narzędzie dla absolwentów szkół podstawowych. Korzystając z platformy swiadomiewybieram.pl ósmoklasista może stworzyć dla siebie indywidualny ranking szkół średnich, idealnie dopasowanych do własnych preferencji. Dla mnie oznacza to koniec w myśleniu o wyborze szkoły średniej wyłącznie na podstawie danych o wynikach matur. Na ten moment narzędzie ma bazę szkół z Poznania, ale wiem, że autorzy chcą rozbudowywać swoją ofertę na kolejne miasta. Użytkownik korzystając z suwaków ocenia jak ważne są dla niego: wyniki z matur, atmosfera szkoły i przyjemność z nauki. Strona korzystając z reprezentatywnej grupy ocen uczniów liceów tworzy indywidualny ranking, który proponuje najlepiej dopasowane szkoły do potrzeb ósmoklasisty. Nie dziwi mnie dlaczego Świadomie Wybieram „rozbiło bank” i zostało nagrodzone każdą z nagród, którą w Zwolnionych z Teorii mamy przewidzianą! Warto tu szczególnie podkreślić zdobycie Złotych Wilków Pitch Contest – publiczności i jury za najlepszą 3-minutową autoprezentację na scenie głównej Wielkiego Finału 2023.

Co powinno się zmienić w Polsce, by młodym ludziom było łatwiej budować startupy/firmy?

Jedną z kluczowych zmian, o którą wnosimy w Zwolnionych z Teorii jest stworzenie nowoczesnego systemu edukacji. Obecnie polskie szkoły nadal funkcjonują w XIX wiecznym systemie szkoły pruskiej, gdzie nauczyciel przekazuje uczniom teoretyczną wiedzę, którą należy zapamiętać, a niekoniecznie zrozumieć, a później wykazać się tą wiedzą w testach i egzaminach. Polska szkoła nie posiada komponentu pracy zespołowej i pozostawia mało miejsca na krytyczne myślenie. Tymczasem te umiejętności razem z kreatywnością i komunikacją są kluczowe dla wysoko rozwiniętych gospodarek, takich jak polska. Jeżeli zgodnie z naszymi ambicjami chcemy, by Polska stała się innowacyjna i nowoczesna, musimy zacząć działać u podstaw – już na etapie edukacji podstawowej i średniej. Teoretyczna wiedza jest istotna, bo daje podstawy do rozwoju, ale nie może ona być jedyną rzeczą, którą wynosi się ze szkoły po napisaniu matury. Jaskółką zmian jest nowy przedmiot biznes i zarządzanie, który posiada komponent praktyki i będzie wymagał od uczniów zespołowej pracy projektowej. To dobry kierunek, który mocno wspieramy – przygotowaliśmy m.in. darmowy zestaw praktycznych materiałów edukacyjnych dla nauczycieli nowego przedmiotu. Wierzymy, że kompleksowa zmiana w polskim systemie edukacji to początek działań, który w efekcie spowoduje wzrost przedsiębiorczości i kreatywności. Tych czynników potrzebujemy, by modernizować polską gospodarkę i dać sobie szansę na większą liczbę startupów.