Kilka dni temu znany na całym świecie dziennik New York Times opublikował ciekawy raport. Dotyczył branż w jakie najczęściej inwestują internauci korzystający z największego serwisu crowdfundingowego Kickstarter.com.
Autorką badania jest Lisa Waananen, która policzyła, że w ciągu 3 lat na Kickstarterze zebrano łącznie 207 milionów dolarów. Prawie 50 tysięcy projektów starało się o finansowanie korzystając z Kickstartera – czytamy w raporcie przygotowanym dla NYTimes.com. Ile z nich otrzymało finansowanie? W jakie branże inwestowano najczęściej? Z jakiej branży projekty otrzymały największą sumę pieniędzy?
Zdecydowanym liderem zestawienia jest branża filmowa. Osoby szukające wsparcia dla przedsięwzięć z tej branży otrzymały łącznie 60 milionów dolarów na 7 tysięcy projektów filmowych. Każdy z nich otrzymał średnio 8,236 dolarów. Drugą co do wielkości branżą okazała się branża muzyczna, której przedstawiciele otrzymali 38 milionów dolarów na 7,5 tysiąca projektów – średnio 5,140 dolarów każdy.
Zaskakujące są kolejne statystyki. Na trzecim miejscu uplasowała się branża określana mianem “Design”. Projekty dotyczące szeroko rozumianego designu zdobyły 29 milionów dolarów. Spośród nich tylko 854 zebrało pełną sumę, a średnia przekazanych pieniędzy wyniosła prawie 30 tysięcy dolarów na projekt. Dopiero za designem znalazły się gry. W projekty z tej kategorii zainwestowano łącznie 20 milionów dolarów – na 857 projektów przypadło średnio prawie 27 tysięcy dolarów. Jeszcze większą niespodzianką jest wynik branży technologicznej, która znalazła się na 7 miejscu. Zainwestowano w nią łącznie 10 milionów dolarów, zaledwie 356 projektów zebrało oczekiwaną sumę inwestycji. Średnio w przedsięwzięcia z branży technologicznej zainwestowano ponad 27 tysięcy dolarów.
Dane użyte w raporcie przedstawiały zakres inwestycji od 28 kwietnia 2009 roku do 30 kwietnia 2012 roku. W jaki projekt zainwestowano dotąd najwięcej pieniędzy? Konkurencję znacznie w tyle zostawili pomysłodawcy Pebble, czyli zegarka korzystającego z technologi e-papieru, który połączony z iPhone’em pozwoli na przełączanie muzyki, sprawdzanie kto dzwoni czy włączenie stopera z poziomu zegarka. W Pebble zainwestowano dotąd prawie 8 milionów dolarów, co przerosło oczekiwana twórców. Założyli oni, że 100 tysięcy dolarów wystarczy im na udoskonalenie produktu i ruszenie z masową produkcją. Do zakończeniu procesu zbierania funduszy zostało jeszcze 16 dni. Co ciekawe, projekt już po pierwszym dniu zbiórki na Kickstarter.com miał milion dolarów na koncie. Drugą co do wielkości okazała się inwestycja w Double Fine Adventure. Studio tworzące gry przygodowe pozyskało ponad 3,3 miliona dolarów od 87 tysięcy internautów. Na trzecim i czwartym miejscu uplasowały się również projekty z branży gier, które otrzymały odpowiednio 2,9 i 1,8 miliona dolarów.
Jak widać za Oceanem crowdfunding przyjął się bardzo dobrze. A jak to wygląda na naszym rodzimym podwórku? W Polsce od ponad roku działa PolakPotrafi polski odpowiednik Kickstartera, dzięki któremu możemy zbierać fundusze na wsparcie projektu od polskich internautów. W międzyczasie powstało kilka innych serwisów opierających się na tych samych zasadach, np. fundamental.org.pl (już nie działający) czy gobeez. Niestety polskie serwisy crowdfundingowe nie cieszą się dużą popularnością. Brakuje nam chęci do inwestowania w nowe projekty oraz pomagania innym, czy może ciężko znaleźć dobre pomysły godne naszych pieniędzy?
źródło: nytimes.com