Prywatnie większość z nas weryfikuje każdy większy wydatek i transakcję. Przed zakupem nowego samochodu sprawdzamy informacje o konkretnym modelu, a w przypadku zakupu używanego auta zabieramy je do mechanika. Szukamy w internecie także opinii o hotelu, do którego jedziemy na wakacje. W biznesie bywa inaczej: firmy bardzo rzadko sprawdzają swoich potencjalnych kontrahentów. Jest to zadziwiające, bo dostępne sposoby weryfikacji są proste i w większości nie wymagają nakładów finansowych.
Informacji o kontrahentach szukaj w tych miejscach
1. Internet i telefon
W internecie i mediach społecznościowych najprościej i najszybciej sprawdzić firmę, o której nic nie wiemy. Można tam znaleźć podstawowe informacje, np. czy istnieje strona internetowa spółki lub jej fanpage na Facebooku (i jakie pojawiają się opinie na jej temat). Do tego w łatwy sposób znajdziemy w sieci adres przedsiębiorstwa, które może znajdować się w wirtualnym biurze.
Oczywiście pozyskane tak informacje powinniśmy traktować z pewną rezerwą. Innym, ciągle niezastąpionym i niezawodnym sposobem na upewnienie się, czy firma w ogóle istnieje jest telefon. Dzwoniąc pod wskazany numer, zyskujemy taką pewność.
2. Serwisy z opiniami o pracodawcy
Warto też zbadać opinie pracowników o pracodawcy na portalach takich jak GoWork. Na przykład jeśli firma nie wypłaca zatrudnionym osobom wynagrodzeń w terminie, jest to sygnał, który ostrzega nas, że w przyszłości możemy zostać potraktowani przez kontrahenta w podobny sposób.
3. CEiDG i KRD
Idąc krok dalej, warto sprawdzić potencjalnego partnera w ogólnodostępnych źródłach. Takim źródłem jest na przykład CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Na podstawie nr NIP, nazwiska właściciela firmy czy też adresu, pod którym zarejestrowana została spółka, zweryfikujemy, czy faktycznie w takim rejestrze firma występuje oraz czy jej dane są poprawne.
Za niewielką opłatą można także zweryfikować firmę w jednym z Biur Informacji Gospodarczej, na przykład w KRD lub BIG InfoMonitor – te firmy nie tylko potwierdzą dane kontrahenta, ale także zbadają, czy nie ma długów w ZUSie, urzędzie skarbowym oraz, czy nie prowadzi postępowania upadłościowego. Niektóre podmioty udostępniają też informacje pozytywne i pokazują, czy firma wywiązuje się w terminie z płatności np. rachunków, czynszu czy rat kredytów.
–
Monika Woźniak
współzałożycielka SMEO
Strateg produktowy z 12-letnim doświadczeniem w zarządzaniu obszarami obsługi klienta i procesami oceny wierzytelności faktoringowych w m.in. Idea Money, Bibby Financial i Alior Bank; absolwentka Szkoły Głównej Handlowej; w trakcie certyfikacji ACCA. Współzałożycielka SMEO, firmy oferującej faktoring online wspierający płynność finansową małych i średnich firm. Specjalizuje się w rozwoju produktów finansowych dedykowanych małym i średnim firmom.