3 zasady, dzięki którym zwiększysz sprzedaż aplikacji mobilnej o 26%

Dodane:

Piotr Syguła Piotr Syguła

Udostępnij:

68% badanych opuszcza aplikację z powodu słabej użyteczności. Oznacza to, iż spośród dwóch milionów aplikacji w Google Play, Twoja musi charakteryzować się doskonałą użytecznością, żeby zmniejszyć promil odrzucenia.

Czy na etapie budowy aplikacji masz pewność, iż produkt spodoba się użytkownikom? Jak już na etapie projektowania zadbać o bezcenne opinie zwrotne od potencjalnych klientów? Aby znaleźć odpowiedź na te pytania, skorzystaj z najskuteczniejszej metody – crowdsourcingu. Jego główną ideą jest ocena produktów, bądź firmy przez szerokie grono osób z zewnątrz organizacji. Rozległe informacje zwrotne pomagają budować produkt (lub go odpowiednio pivotować).

Biorąc pod uwagę fakt, iż jedynie 16% użytkowników daje drugą szansę aplikacji, powinniśmy dużo uwagi przywiązać do jakości i użyteczności produktu. Bazując na naszym doświadczeniu i wiedzy przygotowaliśmy trzy zasady dzięki, którym zwiększysz sprzedaż aplikacji aż o 26%.

1. Testuj aplikację na klientach

Średnio 90% użytkowników, którzy zainstalują Twoją aplikację, skasuje ją w przeciągu sześciu miesięcy. Oznacza to, iż musisz bardzo dokładnie poznać i wybadać potrzeby oraz pragnienia swoich klientów. Najlepszym, a jednocześnie najprostszym sposobem na to jest test aplikacji przez Twoją grupę docelową. Zadbaj, aby osoby, które biorą udział w teście należały do grona potencjalnych użytkowników (tj. budując aplikacje dla mechaników zadbaj o informacje zwrotne od mechaników). Poznając oczekiwania swoich klientów, dostosujesz produkt odpowiednio do wytycznych użytkowników. Niewykorzystywanie informacji zwrotnej od klientów zdecydowanie obniża jakość aplikacji. O tym jak zareaguje Twój klient na słabą aplikacje, mówi rys.1.

Rys. 1 – Reakcja klientów na słabą aplikacje

Wskazówka:

  • znajdź swoich klientów na forach internetowych, grupach Facebookowych, czy zainstaluj wtyczkę na stronie internetowej, 
  • korzystaj z platform crowdsourcingowych, dzięki którym oszczędzisz sporo czasu na poszukiwania,
  • nagrywaj zachowania użytkowników, aby móc dokładnie przeanalizować ich potrzeby. 

Case study:

Do testów została poddana aplikacja mobilna skupiająca ogłoszenia z Warszawy i okolic. Umożliwiała ona wynajęcie mieszkania, znalezienie korepetytora, sprzedaż/kupno samochodu itp. Jej problem dotyczył braku kontaktu odwiedzających stronę internetową z osobami wystawiającymi na niej ogłoszenia. Właściciel narzędzia postanowił poddać aplikację testom UX ze stricte sprecyzowaną grupą docelową (mieszkańcy Warszawy, wiek 19-35 lat, korzystający z podobnych serwisów). Po przeprowadzonych badaniach oraz porównaniu z konkurencyjnymi serwisami, okazało się, że główne dane kontaktowe znajdowały się w miejscu zupełnie niewidocznym dla użytkowników, co powodowało spadek zapytań. Twórca aplikacji zastosował się do informacji zwrotnych przekazanych przez swoją grupę docelową oraz ich rekomendacji, zmieniając miejsce danych kontaktowych. W konsekwencji liczba zapytań dotyczących m.in. wynajmu mieszkań wzrosła o około 30%.

2. Badaj na fizycznych urządzeniach

Aż 35% firm nie testuje aplikacji mobilnych z powodu braku dostępu do odpowiednich urządzeń. Oznacza to, iż co trzecia firma/developer nie wie jak aplikacja będzie działała na prawdziwych urządzeniach. Brak takiej wiedzy skutkuje negatywnymi opiniami w markecie i usunięciem aplikacji z telefonu. Aby skutecznie przeprowadzić testy poznaj środowisko systemów i rynek urządzeń mobilnych w danym kraju (rys. 2). Pamiętaj o tym, iż tylko testy przeprowadzone na prawdziwych użytkownikach w realnych warunkach tzn. na fizycznych urządzeniach dadzą miarodajny wynik. Korzystając z emulatorów, pamiętaj, iż pokazują one jedynie wynik wyświetlania aplikacji. Emulator nie da Tobie wyników dotyczących działania przycisków, GPS, wydajności, głośności czy innych sprzętowych funkcjonalności urządzeń mobilnych.

Rys. 2 – Urządzenia mobilne w Polsce

Wskazówka:

  • wykonuj realne testy na użytkownikach w prawdziwym środowisku Twoich klientów, 
  • poznaj rynek urządzeń, systemów oraz przeglądarek Twoich klientów, 
  • nie korzystaj z emulatorów, przecież nie budujesz aplikacji dla emulatorów.

Case study:

Testom został poddany komunikator, dzięki której użytkownik mógł w szybki sposób porozmawiać z przyjaciółmi. Produkt został sprawdzony na emulatorze przez jeden z warszawskich software house’ów. Testy na fizycznym urządzeniu pozwoliły jednak wykryć poważny błąd, którego nie wziął pod uwagę poprzedni tester. Okazało się, że w realnym środowisku klawiatura ekranowa jest za mała w stosunku do palców i kciuków użytkowników. Testerzy mieli problemy z wpisywaniem tekstu. W dużej mierze burzyło to całą funkcjonalność i MVP produktu.

3. Przewiduj przyszłość

61% firm tworzących oprogramowanie w metodykach zwinnych (Agile) nie ma opracowanego dobrego podejścia do testowania. Kluczem do właściwie przeprowadzonych testów jest ułożenie odpowiedniego scenariusza testowego. W większości przypadków musisz skupić się na kluczowych elementach swojego projektu testując w pierwszej kolejności intuicyjność i funkcjonalność tworzonych aplikacji. Czynnikiem, który pozwoli Ci zebrać cenne wskazówki rozwojowe od Twoich klientów jest instalacja odpowiedniej wtyczki pozwalającej na przekazywanie informacji zwrotnej do aplikacji (rys. 3). Zapewni Ci ona świeże pomysły prosto od Twoich użytkowników oraz pozwoli wyeliminować tzw. „Perception gap” – robieżność między tym, co myślałeś o potrzebach użytkowników, a tym czego faktycznie potrzebują.

Rys. 3 – Give feedback

Wskazówka:

  • testuj kluczowe elementy takie jak: rejestracja, logowanie, menu, opcje, nawigacja, przycisk wstecz, układ (każdej z orientacji), ustawienia i wiele innych funkcjonalności, 
  • powtarzaj testy cyklicznie i/lub gdy aktualizujesz produkt, 
  • o przyszłość i potrzeby pytaj swoich klientów. 

Case study:

Tym razem testom poddano serwis turystyczny skupiający oferty wycieczek do niemal każdego zakątka na ziemi. Cały portal wypadł dobrze i przejrzyście w oczach użytkowników (osoby, które w ostatnim roku kupiły wycieczkę online). Spośród wielu ciekawych opinii natknęliśmy się na prawdziwe potrzeby klientów względem portali turystycznych. Użytkownicy powiedzieli, że szukając miejsc destynacji zwracają głównie uwagę na takie elementy jak: odległość od plaży, miasta, dostępność wifi oraz wyposażenie obiektu. Niestety obecna wyszukiwarka uniemożliwiała wyszukanie na podstawie dodatkowych kryteriów.

Jedna z najważniejszych części wytwarzania oprogramowania jest związana z procesem testów. Niestety ze względu na brak czasu w większości jest pomijana. Dzięki testom oprogramowania możemy zweryfikować jakość, poprawność działającej aplikacji, bezpieczeństwo oraz otrzymać rekomendacje od naszej grupy docelowej – co jest wartością dodaną całego procesu. Testy oprogramowania pozwalają utrzymać klientów i rozwijać aplikacje w myśl potrzeb użytkowników.

Źródła: Testuj.pl World Quality Report 2014-2015, Keynote Mobile Software Quality Survey 2014, vitamintalent.com/ux-statistic, smashingmagazine.com, blog.kissmetrics.com.

Piotr Syguła

New Business Specialist w Testuj.pl i TestArmy.com

Pasjonat tworzenia, wdrażania strategii rozwojowych oraz odkrywania nowych wartości w firmach. Od 5 lat związany z e-marketingiem. Zwolennik podejścia: „Żyj tak, aby kolejny dzień był lepszy od poprzedniego”.

 

Zdjęcie główne artykułu negativespace.co