3,5 mln dolarów dla Bluespace.ai. Startup chce wprowadzić autonomiczny transport masowy

35 mln dolarow dla bluespaceai startup chce wprowadzic autonomiczny transport masowy
Udostępnij:
Bluespace.ai to startup zajmujący się autonomicznym transportem masowym. Właśnie zebrał 3,5 mln dolarów w rundzie seedowej.

Startup tworzy systemy oprogramowania dla autonomicznych pojazdów komunikacji masowej.

CEO firmy to Joel Pazhayampallil, który wcześniej współzałtworzył Drive.ai - spółki przejętej na początku tego roku przez Apple.

Prezesem i dyrektorem operacyjnym Bluespace.ai jest Christine Moon, pełniący wcześniej funkcję kierownika ds. współpracy w Nexus Google.

W czym dokładnie pomaga Bluespace.ai?

Oprogramowanie Bluespace.ai umożliwia bezpieczne poruszanie się AV (autonomous vehicle) bez prowadzenia wielu testów, które są wymagane przez obecną generację AV. Startup chce uczynić komunikację miejską bardziej dostępną poprzez automatyzację transportu masowego.

Bluespace.ai koncentruje się na zwiększeniu ogólnej przepustowości i wydajności na głównych trasach tranzytowych. Celem Bluespace.ai jest umożliwienie autonomicznym pojazdom bezpieczne poruszanie się po drogach publicznych z dużą prędkością. Tym samym takie pojazdy będą mogły obsługiwać większą liczbę pasażerów w określonym czasie.

Kilku największych producentów samochodów, takich jak np. Volvo i Toyota oraz startupy, May Mobility i Optimus Ride również pracują nad rozwiązaniami AV dla transportu zbiorowego.

Przyszłość autonomicznych pojazdów

Według prognoz firmy IHS, w 2035 r. co dziesiąte nowe auto będzie samochodem w pełni autonomicznym. Oprócz samochodów osobowych, autonomiczne mają być także m.in. autobusy, pociągi, metro czy robo-taksówki.

Autonomous vehicles (AV) będą podłączone do sieci w ramach komunikacji z innymi pojazdami (ang. V2V – Vehicle-to-Vehicle) i infrastrukturą drogową (ang. V2I – Vehicle-to-Infrastructure) taką jak np. inteligentne znaki drogowe lub sygnalizatory świetlne.

Samojezdne pojazdy samodzielnie dotrą do celu, dostosowując styl jazdy i prędkość do warunków pogodowych. Będą mogły także dobrać najbardziej optymalne drogi, by uniknąć korków.

Niektórzy eksperci twierdzą, że przenikanie się rynku aut tradycyjnych i bezzałogowych nastąpi dopiero ok. 2030 r. Inni są przekonani, że przyjdzie nam na to poczekać znacznie dłużej. Wiele prognoz wskazuje, że już w 2025 r. po ulicach będzie jeździć ok. 20 mln autonomicznych samochodów.

Pozostaje pytanie: czy na pewno autonomiczne pojazdy będą bezpieczne dla wszystkich uczestników ruchu? Miejmy nadzieję, że inwestycja w Bluespace.ai właśnie do tego się przyczyni.