Jak podaje serwis venturebeat.com raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez Startup Genome, w ramach którego od 25 marca do 17 kwietnia przeprowadzono wywiady z 1070 respondentami z 50 krajów. Raport stworzyli dyrektor generalny Startup Genome J.F. Gauthier i dyrektor generalny ds. innowacji Arnobio Morelix.
W badaniu skupiono się na startupach, które zdobyły finansowanie w rundach serii A, B lub na kolejnych etapach rozwoju. Jak się okazuje 34 proc. z nich ma gotówkę na mniej niż sześć miesięcy funkcjonowania.
Od początku kryzysu 74 proc. przedsiębiorstw rozpoczynających działalność musiało rozwiązać umowy o pracę w pełnym wymiarze godzin ze swoimi pracownikami, podczas gdy 39 proc. wszystkich przedsiębiorstw musiało zwolnić 20 proc. lub więcej swoich pracowników, a 26 proc. musiało zwolnić 60 proc. lub więcej pracowników. Ameryka Północna ma największy udział firm redukujących zatrudnienie (84 proc.), następnie Europa (67 proc.) i Azja (59 proc.).
Przychody spadają
74 proc. startupów odnotowało spadek przychodów od początku kryzysu. Najczęstszym rodzajem zmian w przychodach jest delikatny spadek. Znaczna część firm została jednak bardzo mocno dotknięta kryzysem: 16 proc. startupów odnotowało spadek przychodów o ponad 80 proc.
Jednocześnie niewielka część firm doświadcza wzrostu. 12 proc. startupów odnotowało wzrost przychodów o 10 proc. lub więcej od początku kryzysu, a jeden na każde 10 startupów znajduje się w branży, która rzeczywiście odnotowuje wzrost. Specjaliści podkreślają jednak, że ponad połowa firm z listy Fortune 500 rozpoczęła działalność w czasie kryzysu, a ponad 50 jednorożców powstało tylko w czasie Wielkiej Recesji. Kryzys COVID-19 prawdopodobnie nie będzie stanowił wyjątku.
Pozytywnym aspektem jest to, że startupy B2C są około 3 razy częściej we wzroście w czasie pandemii w porównaniu z startupami B2B. Z drugiej strony, jest bardziej prawdopodobne, że przedsiębiorstwa rozpoczynające działalność w sektorze B2B, obsługujące dużych klientów korporacyjnych, będą bardziej narażone na negatywne skutki niż te, które obsługują małe i średnie przedsiębiorstwa. Prawdopodobieństwo wzrostu sprzedaży jest najmniejsze w przypadku przedsiębiorstw rozpoczynających działalność w sektorze B2C.
Startupy zmniejszają wydatki
Ponad dwie trzecie startupów zmniejszyło swoje wydatki od grudnia 2019 roku, przy czym lwia część z nich dokonała stosunkowo niewielkich cięć. Niektóre firmy dokonują jednak bardzo agresywnych cięć kosztów, przy czym więcej niż jedna na 10 firm obniża koszty o ponad 60 proc. Spośród firm tnących koszty, 76 proc. rozpoczęło cięcia od początku marca, co wskazuje, że większość cięć jest bezpośrednio związana z pandemią.
Niemniej jednak, startupy techniczne są w wyjątkowej sytuacji, aby kontynuować działalność nawet w najgorszych scenariuszach. W przeciwieństwie do wielu tradycyjnych przedsiębiorstw, 96 proc. startupów odpowiedziało, że będzie kontynuować działalność w czasie kryzysu, nawet jeśli doświadczą znaczących problemów.
Około 38 proc. przedsiębiorstw rozpoczynających działalność nie otrzymało pomocy i nie spodziewa się, że otrzyma pomoc w ramach środków pomocowych związanych z pandemią. Jednocześnie 16 proc. z nich nie otrzymuje obecnie wsparcia i oczekuje, że wkrótce otrzyma pomoc w ramach środków politycznych. Pozostałe 46 proc. nowych przedsiębiorstw otrzymuje obecnie jakąś formę pomocy.