4500 $ na startup w chmurze. Polski Partner Google Cloud wspiera nowe firmy

4500 na startup w chmurze polski partner google cloud wspiera nowe firmy
Udostępnij:
Do 18 grudnia 2020 trwają zapisy do programu, w którym startupy mogą zyskać 4500 $ kredytów do wykorzystania w Google Cloud Platform. Aplikację można złożyć z pomocą Partnera Google Cloud – firmy Fly On The Cloud.

Wbrew temu, co pisze wiele portali, Google nie jest garażowym startupem. Pomysł powstał i był rozwijany początkowo w akademiku przy Uniwersytecie Stanforda. Dopiero po trzech latach, gdy raczkującym produktem zainteresowali się inwestorzy z Doliny Krzemowej, Larry Page i Sergey Brin “awansowali” do własnego biura w garażu należącym do Susan Wojcicki. Stamtąd już bezpośrednio do Googleplexu – głównej, obecnej, siedziby firmy w Mountain View.

Gdyby nie pomoc finansowa z zewnątrz, nie wiadomo, czy Google w ogóle by powstało. A jeśli tak, czy miałoby taką pozycję, jaką ma dziś.

Obecnie Google wspiera startupy w postawieniu pierwszych – najtrudniejszych – kroków. Dostarcza materiały do nauki z wielu obszarów związanych z uruchamianiem i prowadzeniem biznesu, oferuje szereg produktów, które sam wykorzystuje do prowadzenia własnych projektów oraz rekrutuje nowe firmy do programów wsparcia finansowego.

Obecnie trwa nabór do programu, w którym startupy mogą zyskać w sumie 4500 USD do wykorzystania w Google Cloud Platform (infrastrukturze chmurowej od Google). Więcej informacji o programie i formularz do zapisów znajdziesz na stronie polskiego Partnera Google Cloud, Fly On The Cloud: 4500 USD dla startupu – informacje o programie i formularz zgłoszeniowy. Aplikacje można składać do 18 grudnia 2020 roku.

Dlaczego Google Cloud Platform jest odpowiednie dla startupów?

Nie każdy startup musi mieć swoje początki w chmurze. Ale dla nowych firm, które chcą szybko uruchomić produkt, mają w planach globalną ekspansję lub przewidują nieregularne obciążenia, cloud będzie odpowiednim miejscem na start. Zwłaszcza, że wielu dostawców udostępnia swoje chmurowe podwórko, gdzie founderzy mogą rysować swój produkt, zapoznawać się z możliwościami chmury, podejmować próby, popełniać błędy i wyciągać wnioski – za darmo, w ramach programów dla startupów.
Oto powody, dlaczego warto budować i rozwijać swój startup technologiczny przy wykorzystaniu Google Cloud:

Blisko 200 usług chmurowych, z których korzystać może każdy

Google Cloud Platform to zestaw usług chmury obliczeniowej. Komponenty można dobierać dowolnie, tak by stworzyć własną, dopasowaną do potrzeb biznesu infrastrukturę. Usługi obejmują m.in.:

  • maszyny wirtualne i nieograniczoną moc obliczeniową (usługa Compute Engine),
  • zarządzanie klastrami Kubernetes (Google Kubernetes Engine),
  • narzędzia umożliwiające szybkie wdrożenia, również aplikacji w kontenerach (usługi App Engine, Cloud Functions, Cloud Run),
  • bazy danych w chmurze (Cloud SQL, Datastore),
  • hurtownie danych i analitykę BigData (BigQuery),
  • magazyn chmurowy (Cloud Storage),
  • gotowe modele uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, które pozwalają tworzyć wiele innowacyjnych produktów,
  • platformę służącą rozwojowi internetu rzeczy.

Do tych samych usług mają wszyscy użytkownicy Google Cloud Platform – zarówno globalne korporacje, jak średnie i małe firmy czy startupy. Skala wykorzystania zależy od potrzeb. Nowe przedsiębiorstwa mogą korzystać z tych samym narzędzi co PayPal, eBay czy Twitter – i zapłacić za nie proporcjonalnie mniej, w zależności od rzeczywistego zużycia.

Firebase – platforma do tworzenia, testowania i rozwijania aplikacji mobilnych

Firebase jest częścią platformy Google Cloud. Składa się z 18 usług dedykowanych szybkiemu tworzeniu aplikacji, poprawie jakości przez rzetelne prowadzenie testów i monitorowanie produktu oraz rozwojowi biznesowemu dzięki prowadzeniu analityki i angażowaniu użytkowników.

Lista usług Firebase – platformy od Google Cloud

Wszystkie usługi Firebase okażą się dużym odciążeniem w procesie tworzenia aplikacji mobilnej, ale, żeby przybliżyć funkcjonalność platformy, rzućmy okiem na kilka propozycji:

  • Authentication – usługa weryfikacji użytkownika obejmująca różne metody uwierzytelniania, np. poprzez mail i hasło, konto Google czy profil Facebook,
  • Crashlytics – narzędzie raportowania awarii, które śledzi wszystkie problemy występujące w grze oraz m.in. reakcje użytkowników na pojawiające się błędy;
  • Test Lab – usługa testowania gier na fizycznych i wirtualnych urządzeniach mobilnych; pozwala prowadzić testy na ponad 1000 urządzeń z różnymi systemami operacyjnymi i wersjami, o różnej specyfikacji technicznej, lokalizacji, języku, wymiarach czy rozdzielczości ekranu,
  • Predictions – usługa, która, dzieląc użytkowników na grupy, pomaga przewidzieć poziom konwersji lub porzuceń aplikacji; wykorzystuje inteligentne systemy samouczące się i wspiera akcje wykonywane przez inne usługi, np. personalizację treści lub częstotliwość wysyłanych wiadomości w In-App Messaging,
  • Remote Config – pozwala wprowadzać zmiany w wyglądzie i zachowaniu aplikacji dla wybranych lub wszystkich użytkowników, bez potrzeby aktualizowania wersji aplikacji,
  • Dynamic Links – usługa tworzenia linków dynamicznych wspierających konwersję, np. linków polecających grę, wysyłanych przez użytkownika aplikacji do innego, potencjalnego gracza.

Skalowalność rozwiązania i elastyczność kosztów

Jak wspomniano wcześniej, spośród wielu usług Google Cloud Platform można wybrać te, które są potrzebne do budowy i rozwoju produktu oraz zadecydować, na jaką skalę te usługi będą wykorzystywane.

Google Cloud Platform nalicza opłaty w zależności od zużycia, najczęściej w ujęciu sekundowym lub minutowym. To oznacza, że jeśli teraz budujesz swój system, aplikację czy serwis, nie musisz się martwić tym, że za dwa lata produkt nie uniesie zwiększonej liczby użytkowników lub będziesz otrzymywał niebotycznie wysokie rachunki za trzymanie przestrzeni “na zaś”.

Jeśli ruch będzie niewielki, zużycie mocy obliczeniowej niskie, płatność będzie niewysoka. Jeśli natomiast następnego dnia na Twój serwis wejdzie kilkadziesiąt razy więcej użytkowników niż zwykle, rozwiązanie zeskaluje się w górę i przyjmie wszystkich gości bez zająknięcia. A jeśli po dniu, godzinie, minucie czy nawet sekundzie liczba użytkowników znacznie się zmniejszy, usługa zeskaluje się automatycznie w dół – tak by wysokość rachunku była adekwatna do zużycia.

Własna sieć Google Cloud ułatwia globalną ekspansję

Google Cloud tworzy własną sieć połączeń światłowodowych pomiędzy centrami danych na całym świecie. Jest właścicielem między innymi najdłuższego transatlantyckiego kabla światłowodowego (9 tys. km) między Oregonem w USA a Japonią. Dzięki własnej sieci Google jest w stanie szybciej przetwarzać i przesyłać dane między lokalizacjami – z prędkością do 10Tbs.

Sieć Google Cloud Platform

Jeśli jednym z głównych założeń Twojego startupu jest dotarcie do użytkowników w różnych zakątkach świata przy zachowaniu wysokiej dostępności prędkości działania, powinieneś zapoznać się z przewagami, jakie daje własna sieć GCP.

Łatwiejsza integracja z innymi narzędziami Google

Google jest liderem marketingu internetowego. To w końcu właściciel serwisu YouTube oraz wyszukiwarki, z której korzysta ponad 90% populacji. By prowadzić efektywne działania promocyjne, Google udostępnia takie narzędzia jak Google Marketing Platform, Google Analytics czy Google Ads.

Google Cloud Platform jest częścią ekosystemu Google. Potencjał usług GCP można łączyć z narzędziami analitycznymi oraz marketingowymi i przenosić tworzenie kampanii na bardziej świadomy poziom. Może nie na samym początku ścieżki, gdy danych jest niewiele, ale na dalszych etapach – gdzie do analizy informacji z różnych źródeł można zaangażować hurtownię danych BigQuery, dostępne modele uczenia maszynowego, a wyniki analizy zaimplementować na platformach reklamowych.

Schemat analizy danych między narzędziami i platformami marketingowymi a usługami GCP

Możliwości optymalizacji kosztów dzięki zniżkom i darmowym limitom

Wiadomo – MVP należy zrobić jak najmniejszym kosztem, bo może się okazać, że rynek nie przyjmie produktu ciepło. Founderzy, oprócz uzyskania darmowych kredytów od GCP na rozruch biznesu, mogą korzystać z innych opcji oszczędności kosztów – nawet w trakcie prowadzenia firmy. Jakie są możliwości?

  • voucher – Google zapewnia nowym użytkownikom voucher 300 USD do wykorzystania w konsoli przez 90 dni; natomiast Partnerzy Google Cloud przekazują więcej środków – przykładowo, Fly On The Cloud wręcza voucher 500 USD ważny przez 12 miesięcy;
  • Free Tier – pakiet darmowych miesięcznych limitów na wybrane usługi Google Cloud Platform; usługi, do pewnego pułapu, są zawsze bezpłatne – przykładowo, w GCP można za darmo korzystać z instancji f1-micro w Compute Engine, przechowywać do 5 GB danych w Cloud Storage czy prowadzić analitykę 1 TB danych w BigQuery,
  • Committed use discounts – przy dłuższym i bardziej intensywnym korzystaniu z chmury Google można korzystać ze zniżek z tytułu zobowiązania do wykorzystania minimalnego poziomu zasobów.

Przykładowe bezpłatne limity usług w Free Tier Google Cloud Platform

Warto też wskazać, że chmura daje wiele możliwości kontroli i zmniejszania kosztów, a w samej konsoli Google Cloud znajdują się narzędzia pozwalające prowadzić monitoring i optymalizację budżetu. Za 4000 USD od Google czy 500 USD od Partnera można kupić wystarczająco dużo czasu, by nauczyć się dobrych praktyk korzystania z GCP, co przełoży się na (nie)wysokość rachunku.

Polski Partner pomaga wykorzystać GCP

Google prowadzi program partnerski, który wspiera sprzedaż, prawidłową obsługę i rozwijanie pełnego potencjału proponowanych usług, m.in. Google Workspace czy Google Cloud Platform. Firmy partnerskie znajdują się na całym świecie i pośredniczą między Google a klientami końcowymi, korzystającymi z usług chmurowych. Firmy, by zdobyć i utrzymać tytuł Partnera muszą spełniać zestaw konkretnych wymagań, nieustannie zdobywać wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu oferowanego rozwiązania oraz podchodzić do oficjalnych egzaminów weryfikujących poziom kompetencji.

Partnerzy są w stanie zapewnić wyższe benefity niż sam Google – przykładowo Fly On The Cloud, firma partnerska z Wrocławia, zapewnia klientom voucher w wysokości 500 USD ważny przez rok do wykorzystania w GCP (Google daje voucher 300 USD do wykorzystania w ciągu 90 dni).

Ponadto Partnerzy posiadają certyfikowanych specjalistów, którzy, w lokalnym języku i lokalnej strefie czasowej, są w stanie wesprzeć klienta w procesie tworzenia architektury chmurowej, dobierania oraz konfigurowania usług Google Cloud, jak również w późniejszej obsłudze rozwiązania i poszukiwania optymalizacji kosztów i procesów. Zaletą współpracy z polskim Partnerem jest też możliwość opłacania faktur w złotówkach czy mocniejsze stanowisko w trakcie prowadzenia negocjacji z dostawcą usług.

Jak zyskać 4500 USD na GCP oraz profesjonalne wsparcie?

Zgłoś się do programu przez stronę Partnera Google Cloud – firmy Fly On The Cloud. Masz czas do 18 grudnia 2020 roku. Tutaj znajduje się link do zapisów.

Jeśli zakwalifikujesz się do programu, zyskasz:

  • 4000 USD od Google Cloud oraz 500 USD od Fly On The Cloud do wykorzystania w konsoli GCP,
  • dostęp do moderowanej przez Google sieci innowatorów, założycieli startupów i developerów,
  • zniżki na materiały i kursy szkoleniowe,
  • mentoring i wsparcie ze strony zespołu Google Cloud oraz certyfikowanego Partnera.

Zgłoś się do programu, jeśli:

  • nie brałeś dotychczas udziału w programie Google Cloud for Startups,
  • nie korzystasz obecnie z rozwiązań Google Cloud
  • posiadasz finansowanie od anioła biznesu, inkubatora, akceleratora biznesu lub VC,
  • Twój produkt plasuje się w jednym z sektorów: opieka zdrowia, programy dla edukacji, rozwiązania dla przedsiębiorstw, narzędzia pracy zdalnej, gry, SaaS, media,
  • Ty (lub inny założyciel) jesteś skłonny podjąć rozmowy z członkiem zespołu Google Cloud,
  • rozważasz długoterminową współpracę z Google Cloud w celu skalowania firmy,
  • planujesz podjęcie współpracy z certyfikowanym Partnerem Google Cloud,
  • jesteś chętny przenieść swój produkt do Google Cloud z innej technologii chmurowej lub korzystać z modelu multi-cloud.

Decyzję o przyjęciu aplikacji podejmuje Google Cloud. Informację zwrotną otrzymasz w ciągu trzech dni od złożenia aplikacji.

 

Artykuł powstał we współpracy z Fly On The Cloud