5 najlepszych polskich startupów wspomagających content marketing

Dodane:

Paweł Strykowski Paweł Strykowski

Udostępnij:

Content marketing istnieje od ponad stu lat, ale dopiero od paru stał się seksi. Właśnie teraz zaczyna być rozumiany, definiowany i doceniany – w czasach, w których ludzie coraz bardziej mają dość reklam. Content marketing nie jest jednak prosty, nie ma w nim działań „na odwal się”.

Wymaga dobrej koncepcji i starannej realizacji, przy której warto korzystać z określonych narzędzi. Wśród nich warto wyróżnić kilka polskich startupów, które całkiem dobrze sobie radzą!

Realizacja strategii content marketingowej to nie tylko napisanie i publikacja artykułów na blogu. To wieloetapowe działania, wśród których większość jest obowiązkowa. Najważniejsze etapy realizacji każdej kampanii content marketingowej to:

  • opracowanie koncepcji (poszukiwanie, zbieranie, organizowanie), 
  • tworzenie treści, 
  • dystrybucja treści, 
  • promocja, 
  • analiza, 
  • raportowanie.

Można zaryzykować stwierdzeniem, że działania content marketerów w Internecie wymagają znajomości większości zagadnień związanych z e-marketingiem, a zarazem stosowanych w nim narzędzi. Niektóre z tych narzędzi pochodzą z Polski i są w fazie stałego rozwoju. Warto poznać te, które najlepiej sobie radzą lub są najciekawsze technologicznie. Przedstawiamy kolejno: Semstorm, FastTony, SentiOne, Positionly oraz Brand24.

1. SEMSTORM. Poznaj słowa kluczowe konkurencji

SEMSTORM to narzędzie kompleksowo analizujące widoczność domen w wyszukiwarkach. Dzięki możliwości sprawdzenia parametrów dla dowolnej strony pozwala poznać słowa kluczowe konkurencji. Ponadto system umożliwia odkrycie fraz o wysokim potencjale, faktycznie wyszukiwanych przez polskich internautów. Te informacje dają możliwość zwiększenia liczby słów kluczowych, które można ująć przy rozbudowie działań SEO, a także pozwalają lepiej dostosować strategię do unikalnych potrzeb pozycjonowanej strony.

Ponadto, SEMSTORM to także monitoring pozycji, reklam i produktów swoich i konkurencji, a także ogromne wsparcie przy doborze słów kluczowych w działaniach content marketingowych. Aktualnie żaden z bezpośrednich konkurentów firmy nie dysponuje tak ogromną, ponad 17-milionową bazą polskich słów kluczowych.

SEMSTORM wyróżnia przede wszystkim ogromna baza danych, zaawansowana filtracja oraz szczegółowa analiza działań dowolnie wybranego konkurenta. Jest to najszybciej rozwijające się, kompleksowe narzędzie, które skupia szereg funkcjonalności umożliwiających zwiększenie efektywności marketingu w wyszukiwarkach. Wśród klientów tego narzedzia znajduje się szereg małych i średnich przedsiębiorstw, agencji SEO i SEM, ale również tacy giganci jak Allegro, Empik czy Murator.

SEMSTORM powstał w 2013 roku i od prawie dwóch lat podbija polski rynek e-marketingu, stając się najnowocześniejszą platformą SaaS do analizy i optymalizacji działań w wyszukiwarkach. Założycielami firmy są Wojciech Karwowski i Milena Majchrzak – specjaliści w dziedzinie analiz big data, mający ugruntowane doświadczenie w SEM (Search Engine Marketingu). W najbliższym czasie firma planuje ekspansję na rynki międzynarodowe oraz rozbudowę zaawansowanych funkcjonalności systemu.

2. FastTony. Promuj treści content marketingowe w social media

FastTony.es ma rozbudowany system targetowania. W przeciwieństwie do standardowych narzędzi (ads manager i power editor) posiada możliwość tworzenia grupy docelowej tylko na elementy wspólne zainteresowań oraz zachowań. Jest to niezwykle istotne przy tworzeniu grupy docelowej, gdyż idealny klient ma wiele cech, które go wyróżniają. Odpowiednio przygotowany kontent pod taką grupę odbiorców jest znacznie lepiej odbierany i przyswajany, gdyż zawiera dokładnie te treści, którymi interesują się odbiorcy.

Kolejną niezwykle atrakcyjną funkcjonalnością dla osób zajmujących się tworzeniem i publikowaniem treści jest możliwość umieszczania znaków graficznych w poście. Znaki i emotikony przykuwają uwagę osób, które przeglądają newsfeed, a co za tym idzie – zwiększają klikalność i zasięg treści. Aplikacja FastTony wspiera też niestandardowe formaty postów np. Multi Product Ads, który można publikować nie tylko w formacie reklamowym, lecz także jako post na fanpage. Ta nietypowa, multi-treściwa formatka odsyła w atrakcyjny sposób do linków w ramach jednego postu, a w efekcie znacząco zwiększa możliwość trafienia w gust czytelnika.

Najciekawszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie narzędziem oferowanym przez FastTony jest Content Manager. Ta funkcjonalność systemu pozwala zautomatyzować proces odpowiadania na pytania i spam, który jest publikowany pod postami na fanpage. System monitoruje również dark posty z kampanii reklamowych. Żadnemu reklamodawcy nie zależy przecież na tym, by po jego postami sponsorowanymi pojawiły się treści typu „u mnie na allegro kupisz to 50 zł taniej, zapraszam na allegro.pl”. Reguły anty-SPAM wychwytują zdefiniowane przez administratora słowa np. allegro.pl lub ebay.com i reagują automatycznie, usuwając takie wypowiedzi, a nawet banując spamera.

Drugą mocną stroną Content Managera jest możliwość zdefiniowania automatycznych odpowiedzi na pytania naszych fanów. Przykładowo jeśli na fanpage FastTony ktoś wpisze słowo „trial”, Content Monitoring w ciągu jednej minuty zdefiniuje najlepszą odpowiedź i w imieniu administratora odpowie na to pytanie. Automatyka pomaga w utrzymaniu kontaktu z użytkownikiem. Przykład: Jeden z dostawców usługi hostingowej po wprowadzeniu tego systemu znacząco podniósł zadowolenie klientów z obsługi działu support. Jak tego dokonał? Na frazy sugerujące problemy użytkownika z obsługą narzędzia ustalił kilkanaście automatycznych odpowiedzi. Jedna z nich brzmiała.

„Hej <imie> <nazwisko>! Rozumiemy, iż ta sprawa jest dla ciebie bardzo ważna. W tej chwili procesujemy Twoje zgłoszenie. Standardowy czas opracowania tego typu zgłoszenia to 12 h. Jeśli uważasz, że potrzebujesz natychmiastowej pomocy, napisz do nas maila do działu priorytetowych zgłoszeń: [email protected]”.

FastTony.es miał swój debiut pół roku temu, na konferencji Marketing Day 15 stycznia 2015 r., a niedawno świętował pięć miesięcy istnienia platformy oraz tysięcznego zarejestrowanego użytkownika. Program połączony przez API Facebooka powstał z kapitału własnego jej twórców. Trzon zespołu tworzy dwóch programistów – Daniel Kędzierski i Radosław Tomasik, z którymi współpracują liczni partnerzy oraz firmy zewnętrzne. FastTony.es jest zdecydowanie narzędziem globalnym skierowanym do agencji marketingowych i przedsiębiorstw, które same zarządzają swoimi reklamami na FB.

3. SentiOne. Monitoruj i analizuj efekty kampanii

SentiOne umożliwia błyskawiczne poznanie opinii na nasz temat do pięciu lat wstecz, analizę sentymentu wypowiedzi, oszacowanie zasięgu dyskusji oraz zidentyfikowanie liderów opinii w Internecie.

Najważniejsze funkcje SentiOne:

  1. Wgląd w listę wypowiedzi na badany temat. W jednym miejscu można obejrzeć opinie z całego Internetu. Każda opinia jest oceniana pod względem sentymentu oraz jakości. 
  2. Publikacja „Siły wypowiedzi”. To autorski wskaźnik SentiOne liczony na podstawie punktów sentymentu nadawanych wypowiedziom, siła wypowiedzi pokazuje subiektywny odbiór marki przez klienta. 
  3. Analiza sentymentu. Można zobaczyć jak zmieniały się opinie na temat marki w czasie. Automatyczna analiza wydźwięku pozwala na poznanie najbardziej pozytywnych i negatywnych wypowiedzi. 
  4. Rozpoznanie kontekstu w jakim toczy się dyskusja. Dzięki chmurze tagów zawierającej najczęściej występujące słowa można szybko odkryć najważniejsze punkty dyskusji bez zagłębiania się w poszczególne wypowiedzi.
  5. Analiza źródeł wypowiedzi. Dzięki temu można podjąć decyzję, w których miejscach warto koncentrować swoją obecność. 
  6. Personalizacja panelu i raportów.

W działaniach content marketingowych narzędzie jest wykorzystywane na wiele sposobów. Monitoring jest wspaniałym źródłem analizy skuteczności każdej kampanii, w ramach której jej efekty pojawiają się spontanicznie w różnych portalach społecznościowych, forach, blogach. Monitoring może też ułatwiać działania promocyjne, wskazując, gdzie i w jakim kontekście warto promować dobre treści. Ostatecznie umożliwia też śledzenie trendów i działań konkurencji oraz obserwowanie najlepszych praktyk.

Monitorowane źródła obejmują:

  • portale społecznościowe (np. Facebook, Instagram, Foursquare, Google+), 
  • mikroblogi (np. Twitter),
  • serwisy video (np. YouTube), 
  • fora internetowe, 
  • blogi, 
  • portale i serwisy informacyjne, 
  • porównywarki cenowe.

SentiOne powstało w 2011 roku. Stworzyli je ówcześni studenci Bartosz Baziński i Michał Brzezicki, wsparci przez Kamila Bargiela. Wszystko zaczęło się od napisania przez Michała i Bartka pracy naukowej na Politechnice Gdańskiej. Celem projektu było stworzenie algorytmów rozpoznających sentyment wypowiedzi. Na podstawie pracy dyplomowej powstał referat przedstawiony na konferencji ICT Young 2011. Wraz z prototypem systemu informatycy stworzyli biznesplan projektu, który wygrał konkurs Jaskółki Przedsiębiorczości, organizowany przez Centrum Transferu Technologii Politechniki Gdańskiej. W niespełna rok po opracowaniu narzędzia, SentiOne zostało wsparte przez fundusz Akcelerator Innowacji NOT (spółkę, która otrzymała finansowanie z funduszy unijnych w ramach programu Działanie 3.1 „Inicjowanie Działalności Innowacyjnej”). Dziś, trzy lata od wystartowania w Polsce, SentiOne działa na 22 rynkach europejskich. Firma w najbliższych kilku latach chce stać się liderem monitoringu Internetu w Europie.

4. Positionly. Miej SEO i Inbound Marketingu pod ręką

Positionly powstało na początku 2013 z inicjatywy Grzegorza Kazulaka, Adriana Dulić, Dawida Liberadzkiego i Oskara Krawczyka. Z założenia miało to być proste w obsłudze narzędzie do monitorowania i optymalizacji pozycji witryn w wyszukiwarkach internetowych.

Takie podejście do rozwiązań SEO okazało się dobrą strategią. Po ponad dwóch latach od rozpoczęcia działalności, zaawansowana funkcjonalność połączona z przejrzystością i łatwością obsługi, spowodowały, że Positionly co miesiąc wita około 200 nowych płatnych klientów, a w skali roku generuje kilkumilionowe przychody. W potencjał polskiego startupu uwierzyli także polscy i zagraniczni inwestorzy. Positionly łącznie pozyskało ok. 5 milionów złotych na rozwój od polskich i niemieckich funduszy: Point Nine Capital, Xevin Investments, Protos VC.

Działania content marketingowe często są mocno zintegrowane z pozycjonowaniem strony internetowej. Dobór treści często wynika z wyrażeń kluczowych pod jakimi firma chce zaistnieć w wyszukiwarce. Monitoring tych wyrażeń pozwala ocenić wpływ publikacji i działań CM na SEO. Odpowiednia optymalizacja kodu i linkowania pomiędzy treściami poprawia efektywność tych działań. Z drugiej strony przy publikacjach zewnętrznych pozytywnym efektem ubocznym jest pozyskiwanie linków do strony internetowej.

Najważniejsze funkcje realizowane przez Postionly:

  1. Lokalne i globalne śledzenie pozycji w wyszukiwarkach. Zależnie od potrzeb klient śledzi zmiany pozycji w skali globalnej bądź lokalnej. Do swojej dyspozycji ma najpopularniejsze, światowe wyszukiwarki: Google, Bing, Yahoo i Yandex. 
  2. Monitorowanie wizyt organicznych i płatnych oraz importowanie tysięcy słów dzięki integracji z Google Analytics. 
  3. Pełen wgląd w pozycje konkurencji. Positionly umożliwia porównanie pozycji konkretnych słów kluczowych klienta i konkurenci. Dane te są prezentowane na jednym, czytelnym wykresie. Analiza linków zwrotnych. 
  4. Analiza może być realizowana pod kątem ich liczby i jakości linków. Można sprawdź domeny z których pochodzą linki, ich typ oraz zawartość. System umożliwia kontrolę zdobytych oraz utraconych linków zwrotnych. 
  5. Sugestie „lista to-do” dotyczące optymalizacji działań SEO. Funkcja podpowiada co należy zrobić, aby działania SEO i CM były jeszcze bardziej skuteczne. 
  6. Analiza jakości kodu. System pobiera i analizuje kod strony. Wskazuje najważniejsze błędy i sugeruje zmiany. 
  7. Raportowanie. Dostępnych jest wiele raportów z możliwością ich konfigurowania, przy zachowaniu wysokiej estetyki.

5. Brand24. Miej pod kontrolą Internet i media społecznościowe

Brand24 zbiera w jednym miejscu publiczne wzmianki na temat marek, produktów czy kategorii produktowych. Wyniki pochodzą zarówno z mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram, jak również z forów dyskusyjnych, blogosfery czy serwisów informacyjnych. Platforma powstała 1 października 2011 roku. Globalna ekspansja Brand24 rozpoczęła się wraz ze startem wersji azjatyckiej w marcu 2013. Rok później wystartowała globalna wersja Brand24, która oferuje usługę monitoringu firmom zlokalizowanym w dowolnym miejscu na świecie.

Główne zastosowania narzędzia to monitoring marki w sieci, ochrona reputacji czy możliwość wejścia w dyskusję z klientami w sieci. Głównym celem Brand24 jest stworzenie nowego kanału komunikacji z klientami, którego wykorzystanie pozwoli m. in. na wsparcie sprzedaży, a także wzmocnienie pozytywnego wizerunku wybranej marki, produktu bądź usługi. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom Brand24 mierzy też zasięg w mediach społecznościowych i interakcje przy wpisach.

Brand24 monitoruje kilkadziesiąt tysięcy marek dla klientów pochodzących z USA, Wielkiej Brytanii, Polski, Indonezji, Włoch, Bułgarii, Kanady, Singapuru, Emiratów Arabskich oraz Australii. W gronie klientów Brand24 znajdują się takie marki, jak Intel, Carlsberg, IKEA, Raiffeisen Polbank, H&M, Vichy, Liroy Merlin, GlaxoSmithKleine czy Credit Agricole.

Brand24 zyskał na popularności poprzez nietypowe wykorzystanie treści video. Klip „Powitanie nowego klienta” zrealizowany wspólnie z IKEA wygenerował kilkaset tysięcy odsłon i został wyróżniony przez prominentny serwis poświęcony reklamie – AdsOfTheWorld.com, a także inne światowe media poświęcone reklamie. W ten trend wpisuje się także klip „Witamy H&M w gronie klientów”.

Brand24 jest laureatem konkursu Ekomersy 2012 w kategorii „Najlepszy debiut” oraz w 2014 roku w kategorii Najlepszy produkt/usługa wspierająca relację z klientami. To także jeden ze zwycięzców konkursu na najlepszy startup – Aulery 2012. Wśród nagród, jakie otrzymała firma, znajdują się także nagroda za najlepszą aplikację internetową w konkursie The Next Web 2013 oraz Najlepsza aplikacja mobilna dla firm w konkursie Mobile Trends Awards 2013.

Narzędzi jest dużo więcej!

Podane startupy cały czas się rozwijają i ewoluują. Jednocześnie na rynku polskim i zagranicznym co miesiąc powstają nowe platformy, firmy i usługi automatyzujące działania e-marketingowe. Na świecie dostępnych jest kilkaset narzędzi, spośród których 74 najlepszych zostało opisanych w ebooku „Narzędzia content marketingu”. Poniżej prezentujemy infografikę z listą narzędzi i funkcjami, jakie realizują.

Dr Paweł Strykowski

współzałożyciel Whitepress.pl

Doświadczony manager, od dwudziestu lat aktywny na rynku e-biznesu. Początkowo zajmował się wdrażaniem systemów zarządzania dla MŚP oraz wdrażaniem systemów ERP/CRM rozwijając firmę WizjaNet sp. z o.o.. Obecnie zarządza siecią regionalnych portali informacyjnych skupionych w ramach grupy MediaBielsko.pl oraz Grupą Portali Weselnych. Od grudnia 2013 roku jest współwłaścicielem platformy Whitepress.pl, której celem jest ułatwianie publikacji artykułów promocyjnych i eksperckich w wartościowych miejscach w Internecie.