5 platform crowdfundingowych, które powinieneś znać

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Zdobycie kapitału potrzebnego na uruchomienia biznesu, realizację innowacyjnego projektu, czy własnych marzeń nigdy nie było tak proste jak dziś. Jednym z udogodnień są platformy crowdfundingowe, dzięki którym można zebrać potrzebne środki. Poznaj pięć najbardziej popularnych.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1. Kickstarter

Powstały w 2009 roku Kickstarter jest najpopularniejszą platformą zrzeszającą społeczność finansującą innowacyjne projekty. Dotychczas ponad osiem milinów ludzi za pośrednictwem Kickstartera zainwestowało łącznie 1.7 miliardów dolarów w blisko 83 tysiące przedsięwzięć. Korzystając z tej amerykańskiej platformy, internauci mogą wspierać m.in. powstawanie nowoczesnych produktów.

Dla przedsiębiorców finansowanie własnych projektów korzystając z usług Kickstartera, często jest najdogodniejszą z form. Platforma za skutecznie przeprowadzoną kampanię pobiera od właścicieli przedsięwzięcia pięć procent prowizji od wartości zgromadzonych środków, a więc niewiele. Ponadto twórcy serwisu chwalą się, że aż 44 proc. projektów szukających finansowania na platformie osiąga swoje cele, a szansa na powodzenie jest duża. Jednym z przykładów skutecznie przeprowadzonej kampanii jest sukces polskich przedsiębiorców i pomysłodawców smartportfela Woolet, którzy zebrali ponad 1,2 miliona złotych.

2. Indiegogo

Drugi co do popularności portal crowdfundingowy to powstały w 2008 roku Indiegogo. Serwis wspiera zarówno przedsiębiorców, jak i umożliwia realizowanie celów osobom prywatnym i instytucjom pożytku publicznego. Jak można dowiedzieć się z oficjalnej strony firmy, co miesiąc odwiedza ją piętnaście milionów ludzi z całego świata, dzięki czemu istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że proponowany temat zainteresuje szerokie grono odbiorców.

W przypadku zrealizowana celów finansowych kampanii crowdfundingowej, korzystający z Indiegogo użytkownicy zapłacą kwotę czterech procent od wartości zebranych środków. Jeśli jednak kampania się nie powiedzie, to koszt jej obsługi będzie droższy, bo dziewięć procent od zebranej kwoty. Podobnie jak na Kickstarterze tak i na Indiegogo, Polacy odnoszą dobre wyniki. Przykładem są pomysłodawcy gry wideo Darkwood, którzy zebrali w 29 dni ponad 57 tysięcy dolarów.

3. Crowdfunder

Crowdunder.com jest platforma dedykowaną jedynie inwestorom i przedsiębiorcom, a wiec zajmuje się finansowaniem biznesowych projektów. Korzystając z serwisu nie można wesprzeć realizacji czyichś marzeń, np. wycieczki, natomiast można wziąć udział w milionowych przedsięwzięciach. Większość z nich to kampanie mające zebrać minimum pół miliona dolarów. Zgodnie z tym co podaje magazyn Forbes, Crowdfunder posiada największą i najszybciej rozwijającą się sieć inwestorów.

Po pomyślnie przeprowadzonej akcji gromadzenia funduszy, podobnie jak Kickstarterze, platforma pobiera prowizję w wysokości pięciu proc. Crowdfunder również może pochwalić się sukcesami swoich podopiecznych. Jednym z nich jest przedsiębiorstwo zajmujące się optymalizacją zużycia energii w firmach. Enmetric Systems podczas trwania kampanii zrealizował swoje zamierzenia i zebrał 2,5 miliona dolarów.

4. PolakPotrafi

Polska platforma crowdfundingowych PolakPotrafi, powstała z myślą o propagowaniu umiejętności i talentów, które jako społeczeństwo mamy do zaoferowania światu. Za pomocą serwisu, wspierający, którzy w przeciwieństwie do Kickstartera nie są jednocześnie inwestorami, dokonują dobrowolnych wpłat na realizację interesujących projektów. Mogą one dotyczyć przygotowania filmu fabularnego, wydania książki, czy wystartowania z biznesem.

Po udanej kampanii, PolakPotrafi nalicza opłatę w wysokości 7,4 proc. od zgromadzonych środków. W sytuacji kiedy cel finansowy nie zostanie osiągnięty przez autora przedsięwzięcia, pieniądze są zwracane dobroczyńcom. Dotychczas, jak można dowiedzieć się z oficjalnej strony serwisu, zostało zrealizowanych 1554 projektów o łącznej wartości ponad siedem milionów złotych. Rekordzistą jest magazyn komputerowy Secret Service, który zgromadził 284 000 złotych.

5. Wspieram.to

Twórcy platformy określają ją jako polskiego Kickstartera. Właściciele przedsięwzięcia Wspieram.to zachęcają twórców biznesów, stowarzyszenia i fundacje do szukania środków finansowych korzystając ze wsparcia społecznego. Realizując przedsięwzięcie ze Wspieram.to należy liczyć się z opłatą w wysokości 8.5 proc. od zgromadzonych środków podczas trwania kampanii. Udogodnieniem dla autorów projektu jest automatyczne doliczanie tej opłaty jeszcze przed rozpoczęciem akcji.

Jednym z przedsięwzięć, który odniosło ogromny sukces korzystając z platformy Wspieram.to jest gra planszowa Piwne Imperium. Podczas trwającej trzydzieści dni kampanii, twórcy gry zrealizowali swój plan w ponad czterystu procentach i zebrali ok. 25 tysięcy złotych. Jak podaje serwis Wspieram.to zakładana kwota została zdobyta już w ciągu półtorej godziny od momentu pojawienia się informacji w sieci o zbiórce pieniędzy.