Na przestrzeni kilku ostatnich lat Agora zainwestowała w pięć polskich startupów. Wśród nich znajdziemy uznane na rynku przedsięwzięcia jak GoldenLine czy AdTaily, ale też młode, raczkujące firmy. Jak wyglądały warunki umów inwestycyjnych? Na co właściciele startupów przeznaczyli zdobyte środki? Tego dowiecie się poniżej.
Na zdjęciu: siedziba Agory na ul. Czerskiej 8/10 | fot. Agora
1. GoldenLine
Na 32 miliony złotych, w grudniu 2011 roku, wyceniono polski portal GoldenLine.pl. Wycenę przygotowano na podstawie ceny sprzedanych Agorze udziałów. Ta, za 11,5 miliona złotych, kupiła 36% udziałów w polskim startupie. Inwestycja, grupie mediowej, miała przynieść wzmocnienie pozycji w zakresie serwisów społecznościowych oraz w kategorii “praca”. Warto zaznaczyć, że serwisowi nie przekazała środków, które mógłby wykorzystać do dalszego rozwoju, ale zapłaciła wyłącznie za udziały. Mimo tego, jak zapewniają osoby powiązane ze spółką, wyniki finansowe GoldenLine w ubiegłym roku były “najlepsze niż dotychczas”.
W ramach zawartej umowy inwestycyjnej, prezesem zarządu spółki pozostał Mariusz Gralewski (teraz jest nim Karol Traczykowski). Umowa wspólników przewidywała również możliwość skorzystania przez wspólników z prawa zbycia swoich udziałów Agorze oraz przez Agorę z prawa nabycia udziałów wspólników. Nie były to jednak bezwzględne zobowiązania. Dziś warszawska spółka posiada łącznie siedmiu udziałowców. Najwięcej udziałów (36%) ma Agora, a reszta wspólników (m.in Procenter Limited, G.C. Geek Code Limited, Intsol Capital Limited) do 11% każdy.
GoldenLine powstał w 2005 roku, jako projekt studentów Politechniki Warszawskiej. Pomysłodawcą był Mariusz Gralewski, a członkami pierwszego zespołu firmy: Jakub Skoczylas (teraz Co-founder ZnanyLekarz), Jacek Erd (były członek zarządu GL), Radosław Kobus (przewodniczący Rady Nadzorczej GL). Pierwszymi zewnętrznymi inwestorami byli: Marcin Pytel i Daniel Lewczuk.
[Aktualizacja 25.01.2016]
Agora nabyła większościowy pakiet udziałów w GoldenLine. Swoje udziały sprzedali Procenter Limited i Intsol Capital Limited. Tym samym Agora posiada 89% udziałów, a G.C. Geek Code Limited (spółka Mariusza Gralewskiego, założyciela GoldenLine) ma 11% udziałów.
2. Hash.fm
18 lipca ubiegłego roku Agora zainwestowała w kolejny polski startup. Mowa o Social Hackers, spółce stojącej za Hash.fm, serwisem skierowanym do digital influencers. W ramach zawartej umowy inwestycyjnej Agora objęła 49,45% udziałów w tej warszawskiej spółce. Jej założycielem jest Konrad Traczyk, wcześniej szef działu odpowiedzialnego za treści w One-2-One, który wraz z czteroosobowym zespołem, w 2011 roku, założył spółkę stojącą za Hash.fm. Zespół tworząc narzędzie chciał dostarczyć mediom i reklamodawcom statystyki odwiedzin popularnych blogów i kanałów na YouTube.
Jak zaznacza Konrad Traczyk, współpraca z Agorą zaczęła się na długo przed inwestycją. Ze względu na znajomość z Maciejem Wichą i Pawłem Wujcem (oboje pracują dla Agory), Traczyk mógł skonsultować z nimi projekt, a pytał m.in. o budowę modelu biznesowego. Z rozmowy dla Antyweb możemy dowiedzieć się na co zostały przeznaczone środki z inwestycji – głównie na powiększenie zespołu. Twórca serwisu, wraz z Michałem Brańskim – obecnym członkiem zarządu Wirtualnej Polski, wcześniej tworzył portal fejs.pl.
3. AdTaily
Po pół roku od startu beta wersji AdTaily w krakowską spółkę zainwestowała Agora. Sześć lat temu, dokładnie 8. lipca 2009 roku, zakończyła negocjację z założycielami tego narzędzia do zarządzania reklamami w internecie. Wynikiem rozmów była podpisana umowa na objęcie przez Agorę pakietu 50,27% udziałów. Część udziałów kupiono od założycieli AdTaily, a pozostała była wkładem inwestycyjnym w spółkę. – Łączna wartość transakcji (…) wynosi poniżej jednego miliona złotych i nie jest istotna, biorąc pod uwagę skalę działalności Agory SA – mówił Zbigniew Bąk, ówczesny wiceprezes zarządu Agory.
Nowy właściciel nie ujawnił dokładnej kwoty zakupu większościowego pakietu udziałów, ale pół roku później TechCrunch dotarł do informacji, ile dokładnie wynosiła kwota inwestycji. Według podanych w artykule informacji, Agora za nieco ponad połowę udziałów w polskim startupie zapłaciła 314 tysięcy dolarów. Zgodnie z zapisami umowy, założyciele tego startupu pozostali w zarządzie spółki i mieli wraz z Agorą rozwijać sieć reklamową zgodnie z wizją strategiczną założycieli. AdTaily, dzięki inwestycji zwiększyła liczbę zatrudnienia, co pomogło w jej dalszym rozwoju.
Prace nad AdTaily rozpoczęły się już w listopadzie 2007 roku, za sprawą Jakuba Krzycha i Marcina Ekierta. Razem wpadli oni na pomysł stworzenia narzędzia do automatyzacji sprzedaży reklam na blogach i portalach. Niespełna rok później, jeszcze jako prototyp, startup wygrał SeedCamp w Londynie. Później miały miejsce pierwsze testy narzędzia, które odbyły się w kwietniu 2009 roku na platformie blogowej Blox.
4. Futbolowo
W tą platformę umożliwiającą założenie profesjonalnej strony internetowej klubu piłkarskiego Agora zainwestowała w listopadzie 2011 roku. Na mocy umowy inwestycyjnej objęła w niej pakiet większościowy, a dokładniej 51,7% udziałów. Pozostałymi udziałowcami spółki pozostali: Grzegorz Czechowicz, jej pomysłodawca, który posiada 32,8% udziałów i Rafał Han, pierwszy inwestor, który posiada 15,6% udziałów w spółce Sport4People. Han dokapitalizował spółkę, przez rok wraz z zespołem pracował nad rozwojem i planami na przyszłość firmy, by później odsprzedać swoje udziały grupie mediowej.
Kwoty transakcji nie znamy. Wiemy tylko, że po przejęciu pakietu większościowego przez Agorę, nadal prezesem spółki pozostał Grzegorz Czechowicz. Do zarządu spółki wszedł wtedy Wojciech Fusek, wydawca Sport.pl i dyrektor wydawniczy ”Gazety Wyborczej”. Później na miejscu członka zarządu zastąpił go Marcin Gadziński, redaktor naczelny Sport.pl. We wrześniu 2011 roku, kiedy trwały negocjacje, portal odnotował 37,6 miliona odsłon użytkowników. Dwa lata wcześniej wyniki tego portalu były znacznie mniejsze. W kwietniu 2009 roku platforma zanotowała ponad 551 tys. unikalnych użytkowników, generujących 15 milionów odsłon.
Platforma piłkarska Futbolowo.pl działa od lutego 2008 roku. Jej pomysłodawcami byli Grzegorz Czechowicz i Marcin Mrzyk. Pierwszymi testerami prototypu serwisu byli gracze klubu piłkarskiego „Halny Andrychów”, którzy wcześniej zainspirowali do stworzenia podwalin Futbolowo.
5. Sir Local
Powstały w grudniu 2012 roku portal sirlocal.pl od początku był inkubowany przez AdTaily. Funkcjonował jako zespół “Biznes+” i został wsparty finansowo, merytorycznie i technicznie przez krakowską spółkę. Jego współtwórcami są Michał Kaczmarek, który wcześniej prowadził agencję SEO Fkolo i Marcin Ekiert, jeden z pomysłodawców AdTaily. Po blisko roku pracy nad rozwojem serwisu pośredniczącego w usługach drobnych, w listopadzie 2013 roku, doszło do podpisania umowy inwestycyjnej. Agorze udziały w spółce sprzedało AdTaily.
Także w tym przypadku nie znamy kwoty sprzedanych praw do spółki. Wiemy tylko, że Agora kupiła 78,4% udziałów. Pozostałymi wspólnikami spółki są: Michał Kaczmarek (15,6%) i “niezarejestrowani” udziałowcy. Po przejęciu większościowego pakietu udziałów w spółce Kaczmarka i Ekierta, ten pierwszy nadal został szefem portalu.
Jesteśmy ciekawi kolejnych inwestycji Agory w polskie startupy. Niestety nie chce jeszcze ujawniać „ewentualnych planów”, choć przypuszczamy, że segment internetowy Agory już pracuje nad wsparciem kolejnych polskich przedsięwzięć. Szuka ich przecież organizując np. Startup Fest.