W jaki sposób zatem wesprzeć sprzedaż w firmie i zwiększyć przychody? Rozwiązaniem jest content marketing, którego efekty są widoczne w wielu obszarach. W jakich? W tym artykule podzielę się z Tobą głównymi korzyściami płynącymi z działań content marketingowych i pokażę jak może on pomóc w promocji Twojej firmy.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi z pixabay.com
1. Docierasz do nowych klientów
Tworząc ciekawe treści i promując je, jesteś w stanie dotrzeć do osób, które mogły nawet nie wiedzieć o usługach jakie oferujesz lub produkcie jaki sprzedajesz. Tylko pamiętaj, że “Content is king but distribution is queen”. Zatem skup się także na królowej, bo nawet najbardziej wartościowa rzecz nie wypromuje się sama. Wykorzystaj do tego serwisy społecznościowe, blogi zaprzyjaźnionych firm oraz serwisy tematycznie związane z Twoją działalnością.
Jakie formy contentu wykorzystać?
Sprawdzi się tu praktycznie wszystko, ważne jest tylko by było przydatne, ciekawe i angażujące. No i wypromowane w każdy możliwy sposób. Mogą to być artykuły w serwisach zewnętrznych, filmy na Youtube, webinary i prezentacje opublikowane w Slideshare. Wybierz te formaty, które najlepiej sprawdzą się w Twoim przypadku, a ich tworzenie będzie dla Ciebie przyjemnością i nie będziesz się zmuszał do ich tworzenia. Ponadto nigdy nie spoczywaj na laurach i testuj nowe rzeczy, sprawdzaj i ulepszaj. Inspiracją może być dla Ciebie Rand Fishkin, współzałożyciel Moz.com, który dzięki swoim prezentacjom, wpisom na blogu oraz filmom na Youtube wypromował nie tylko firmę, ale także siebie.
2. Wspierasz pozycjonowanie firmy
Mam tu na myśli oczywiście SEO. Algorytmy Google kochają dobrej jakości treści i coraz częściej się mówi, że stare metody pozycjonowania już nie działają. Obecnie w działaniach związanych z pozycjonowaniem największy nacisk kładzie się na tworzenie treści i zdobywanie wartościowych linków. Oczywiście nie samym contentem roboty Google żyją, jednak to jedno z ich ulubionych smakołyków. Kluczowe jest tu by treści były naprawdę użyteczne dla czytelników, zawierały frazy kluczowe, na których nam zależy i były powiązane z działalnością firmy.
Jakie formy contentu wykorzystać?
Najlepiej sprawdzą się tu artykuły publikowane na blogu firmowym stworzonym w tej samej domenie co strona firmy. Wartościowe będą również filmy wrzucane na Youtube oraz promowane w innych serwisach społecznościowych. Pokazuj na nich firmę od środka, wykorzystanie produktu czy narzędzia jakie sprzedajesz oraz promuj nowe funkcjonalności. Dobrym przykładem jest blog SEMSTORM, gdzie znajdziesz wpisy nie tylko dotyczące tematów związanych z samą usługą i narzędziem jakie oferuje, ale także na tematy, które do nich nawiązują.
3. Pokazujesz produkt czy usługę z różnych stron
W jaki sposób zaprezentujesz to co sprzedajesz jak właśnie nie przez content? To najlepszy sposób, nie tylko dzięki szansie dotarcia do ludzi na całym świecie, ale także dzięki różnym formatom możliwym do wykorzystania. Opisz funkcjonalności narzędzia, przedstaw korzyści płynące ze współpracy z Tobą, zrób live’a, podczas którego odpowiedz na pytania i pomożesz rozwiązać potencjalne problemy. Tak też masz sposobność pochwalenia się sukcesami, planami na przyszłość i rekomendacjami obecnych klientów.
Jakie formy contentu wykorzystać?
Oczywiście wszelkiego rodzaju artykuły, filmy czy infografiki. Możesz spróbować w ciekawy lub nawet zabawny sposób pokazać nie zawsze angażujące tematy. Pamiętaj jednak by tworzone filmy nie trwały za długo, a artykuły były zwięzłe. Podziel je na mniejsze części, dzięki czemu nie zanudzisz odbiorcy i pozwolisz na przyswojenie całości materiału. Ciekawie podeszło do tematu Nozbe, narzędzie do zarządzania zadaniami i zwiększania produktywności. Po rejestracji otrzymujemy cykl maili, w których przystępnie opisane są możliwości tego narzędzia – jeden mail, jedna funkcjonalność. Użytkownik poznaje funkcje, o których mógłby nigdy się nie dowiedzieć, bo kto czyta instrukcje i długie opisy.
4. Dajesz się poznać i budujesz zaufanie
Dzieląc się wiedzą pokazujesz, że znasz się na tym co robisz lub co sprzedajesz. Stajesz się niejako ekspertem w swojej branży, a ludzie bardziej ufają osobom, które znają i które prezentują swoje kompetencje. Działa tu także reguła wzajemności: Ty mi pomogłeś lub zainspirowałeś mnie swoim artykułem czy filmem – ja pomogę Tobie stając się Twoim klientem.
Jakie formy contentu wykorzystać?
Świetnie sprawdzą się tu wszelkie webinary i transmisje Live np. na Facebook’u. Możesz wykorzystać także podcasty i filmy publikowane na Youtube. Nie wstydź się pokazać swojej twarzy, sam przecież pewnie wiesz, jak to pomaga zbudować silniejszą więź i budować zaufanie. A jeśli zależy Ci na zbudowaniu pozycji eksperta w swojej branży dziel się wiedzą poprzez artykuły, pomagaj odpowiadając na pytania np. na Quora.com lub bierz udział w dyskusjach w grupach tematycznych na Facebook’u.
5. Podtrzymujesz relacje z klientami i budujesz społeczność
Za pomocą różnych form content marketingowych jesteś w stanie w nienachalny sposób przypominać o sobie i swoim produkcie lub usłudze. Podtrzymujesz relacje z klientem, nie reklamujesz się w bezpośredni sposób i jednocześnie dajesz mu coś od siebie. To bardzo korzystnie wpływa na zacieśnianie relacji z klientami i zdobywanie ich lojalności.
Jakie formy contentu wykorzystać?
Świetnie sprawdzą się tutaj newslettery, grupa lub fanpage na Facebooku, a także podcasty czy wideo. Zapraszaj odbiorców do dyskusji, pytaj o ich zdanie, potrzeby i problemy. Angażuj ich w życie firmy i kierunki jej rozwoju.
Jak widzisz za pośrednictwem content marketingu na wiele sposobów możesz promować swoją firmę, usługę lub produkt. Ponadto robisz to w sposób pośredni, tak jakby przy okazji, nie irytując w ten sposób swojej grupy docelowej.
Na koniec pamiętaj by testować różne formy contentu, zadbaj o jego dystrybucję i promocję oraz analizuj efekty. Optymalizuj także swoje działania i zaniechaj te, które nie przynoszą oczekiwanych wyników. Content marketing wymaga cierpliwości i czasu, jednak działa na wielu płaszczyznach i w dodatku długoterminowo.
–
Agata Chmielewska
E-commerce & On-line Marketing Specialist
Z branżą internetową związana od 10 lat, podczas których zdobywała doświadczenie zarówno w marketingu internetowym, jak i w działaniach związanych z wdrażaniem, optymalizacją i rozbudową sklepów i serwisów internetowych. Aktualnie doradza i pomaga markom oraz sklepom internetowym zwiększać konwersję swoich działań, m.in. ustalając strategię czy przeprowadzając kampanie marketingowe. Po pracy pisze na www.achmielewska.comoraz gotuje i bloguje na www.eksperymentalnie.com.