5 pytań o backlinki

5 pytan o backlinki
Udostępnij:
Backlinki – są to zwrotne linki kierujące do naszej witryny, które wzmacniają jej pozycję w Google. Robią to m.in. dzięki przekazywaniu swojej mocy (linki dofollow) czy kierowaniu ruchu użytkowników. Kluczem do sukcesu jest jednak wysoka jakość linków zewnętrznych. Co warto wiedzieć o backlinkach?

1. Jak powinny wyglądać linki zewnętrzne kierujące do witryny?

Przede wszystkim powinny to być linki z wysokiej jakości źródeł – tj. serwisów o solidnych parametrach Trust Flow, regularnie obudowywanych contentem, posiadających rzeszę swoich użytkowników. To ważne, by nie stosować spamerskich linków, niskiej jakości marketingu szeptanego na forach czy, co gorsza, linków pochodzących z tekstów z mieszarki lub popularnych swego czasu SWL-i. Istotne jest to, by linki kierujące do serwisu pochodziły z artykułów, które tematycznie wiążą się z witryną, do której prowadzą. Dodatkowo, jeśli większość linków ma formę tekstowych anchorów z frazami, która nas interesują, szanse na sukces w wyszukiwarce wzrosną.

2. Czy regularność w pozyskiwaniu linków ma znaczenie?

Odpowiednio zbudowany profil linkowy pozwala nam budować wiarygodność w oczach wyszukiwarki Google. Wartościowe linki będą nie tylko kierowały do naszej strony kolejne grupy użytkowników, dzięki czemu witryna będzie odbierana przez wyszukiwarkę jako ciągle żywa i budząca zainteresowanie, ale także będą oddawały jej część swojej mocy. Jak w przypadku działań SEO, tak i w samym link buildingu regularność ma kluczowe znaczenie. To dlatego powinniśmy dbać o to, by napływ linków do naszej witryny miał charakter ciągły i maksymalnie naturalny. Tylko dzięki temu pozycje w Google będą nie tylko rosły, ale także będą miały charakter długofalowy i stabilny. To bardzo ważne – dzięki temu nasza witryna nie odnotuje gwałtownych załamań wyników, nagłych wyindeksowań czy spadków ruchu.

3. Jak powinien wyglądać prawidłowy profil linkowy witryny w Google?

Przede wszystkim powinien być zróżnicowany. To ważne, by linki kierujące do naszej witryny pochodziły z tematycznych, lecz różnorodnych źródeł. Tym sposobem mają one maksymalnie naturalny charakter i kierują do naszej strony użytkowników z różnych zakątków Internetu. Warto by miały także różną formę. Takie możliwości dają przede wszystkim anchory tekstowe, czyli hiperłącza ukryte pod fragmentem tekstu – mogą one przyjąć np. formę:

  • linków brandowych (pochodzących z podlinkowanej nazwy firmy np. pod artykułem jej autorstwa),
  • linków exact match, czyli podlinkowanych fraz, na które chcemy pozycjonować naszą witrynę,
  • linków łączących exact match z nazwą brandu,
  • rozszerzonych linków exact match zawierających promowane frazy w odmienionej lub rozszerzonej formie, występujących najczęściej w dłuższych tekstach.

Prócz tego możemy postawić jeszcze na linki pochodzące z grafik lub naturalne (typu: zobacz więcej tutaj:...). Wybór jest więc spory, a możliwości budowania naturalnego profilu linkowego duże.

4. Czy linki nofollow mają sens dla działań SEO?

Wbrew pozorom linki nofollow także liczą się w ocenie profilu linkowego przez wyszukiwarkę Google. Choć formalnie nie przekazują one mocy witrynie, do której kierują, to pomagają budować wspomnianą już wielokrotnie naturalność profilu linkowego. Oczywiście z samych linków nofollow nie uzyskamy żadnych wyników działań SEO – odpowiednie proporcje muszą zostać zachowane. Jednak zdecydowanie nie skreślałbym linków „bez mocy”, ponieważ Google dobrze wie o tym, że strony posiadające wyłącznie linki dofollow w rzeczywistości po prostu nie istnieją. Wyszukiwarka premiuje witryny ukierunkowane na użytkowników, a więc takie, które odnotowują ruch i są w naturalny, wiralowy sposób rozpowszechniane – niekoniecznie z parametrem dofollow.

5. Ile linków powinniśmy pozyskiwać do witryny?

Trudno mówić o konkretnej ilości. Oczywiście, im więcej, tym lepiej, jednak ta ilość nie może powstawać kosztem jakości. Kluczowe znaczenie ma tu regularność – nie sprawdzi się pozyskiwanie np. w jednym miesiącu setek linków, by w kolejnym nie zdobyć ani jednego. Warto zainwestować w regularne pozyskiwanie jakościowych hiperłączy – jestem pewien, że po kilku miesiącach zobaczymy efekty w zakresie wzrostu widoczności witryny.

Link building to nieodłączny element pozycjonowania. Najbardziej angażujący i unikalny content nie ma szans przebić się w tłumie generowanych w sieci treści, bez wsparcia wysokojakościowym linkowaniem. Decydując się jednak na prowadzenie działań z tego obszaru, powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że kluczowe dla osiągnięcia sukcesu będzie postawienie na jakość. Dziś skuteczny link building to przede wszystkim ten, który służy użytkownikowi – jest dla niego wartościową nawigacją i może przynieść mu wymierne korzyści, chociażby w postaci dostępu do treści o interesującej go tematyce. Tylko tego rodzaju linkowanie SEO doceni także Google.

 

Autor:

Rafael Moucka – CEO & founder w Trustbuilder.pl, inwestor startupowy, doświadczony menedżer i przedsiębiorca. Od ponad dekady z powodzeniem rozwija pomysły biznesowe z obszaru IT i nowych technologii, dzieli się swoim doświadczeniem biznesowym, współtworząc liczne konferencje o tematyce startupowej i IT. W swoim dorobku posiada szereg publikacji, między innymi, dla Pulsu Biznesu, Dziennika Gazety Prawnej, Proseed czy MamStartup. Współpracuje także z organizacjami wspierającymi środowisko startupowe (m.in. Business Link Katowice, Technopark Gliwice, Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, Regionalna Izba Gospodarcza) oraz udziela się jako ekspert w projektach rozwijających przedsiębiorczość – m.in. Młody Przedsiębiorca w Nowoczesnym Mieście, Start IT Up, Business Mixer, 1na1 z inwestorem.