55 mln USD dla „asystenta wiedzy”: szwedzki startup AI Sana z wyceną 500 mln USD

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

55 mln USD dla „asystenta wiedzy”: szwedzki startup AI Sana z wyceną 500 mln USD

Udostępnij:

Startup AI Sana pozyskał 55 mln USD w rundzie prowadzonej przez amerykańskiego giganta NEA, osiągając wycenę 500 mln USD. W rundzie uczestniczyli również Menlo Ventures i inni inwestorzy. Szwedzka firma, założona w 2016 roku, pozyskała łącznie 130 mln USD.

Sana opracowuje „asystentów wiedzy”, czyli oprogramowanie dla przedsiębiorstw, które indeksuje informacje o firmie, umożliwiając ich wyszukiwanie i udostępnianie pracownikom dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

Inwestycja i przejęcie

W ramach tej rundy finansowania startup AI ogłasza również przejęcie izraelskiego CTRL, startupu zajmującego się automatyzacją AI, z którego korzystają takie firmy jak Stripe i Airtable. W oświadczeniu założyciel i dyrektor generalny Sana, Joel Hellermark, zadeklarował, że „doświadczenie CTRL pomaga nam skalować infrastrukturę potrzebną do umożliwienia użytkownikom tworzenia agentów AI z najwyższym poziomem dostosowywania, uprawnień i barier AI”.

Firma obsługuje około 300 klientów korporacyjnych, w tym firmy farmaceutyczne Novartis i Merck oraz startup mobilny Voi. Ma również około 20 tys. użytkowników komercyjnych, którzy zarejestrowali się za pośrednictwem strony internetowej i niezależnie zintegrowali Sana. Dzięki integracji wszystkich wewnętrznych aplikacji klienta z jego produktem, a także platform zewnętrznych, takich jak Salesforce, Notion, Slack, Dysk Google i spotkania, asystent wiedzy może przeszukiwać prawie każdy magazyn informacji firmowych, których może potrzebować pracownik.

Połączyć firmową wiedzę z LLM

– Jeśli możesz zbudować najlepszy i kompleksowy indeks wiedzy w firmie, połączyć go z LLM, a następnie stać się właścicielem doświadczenia użytkownika, tworzysz interfejs dla AGI (sztucznej inteligencji ogólnej) i to jest to, nad czym teraz pracujemy – mówił w rozmowie z Sifted Joel Hellermark na początku tego roku.

Podobnie jak wiele innych firm zajmujących się sztuczną inteligencją, które opierają swoje produkty na dużych modelach językowych innych firm (LLM), Sana działa na rynku pełnym szumu i konkurencji. Sana konkuruje z Google i Microsoftem, tworząc produkty dla firm, które chcą wykorzystać moc tej technologii.

Czytaj także: