Zdjęcie główne artykułu pochodzi z pl.depositphotos.com
Trudno dziś wyobrazić sobie agencję, która nie ma na stronie zakładki z portfolio. To absolutna konieczność, bo właśnie ciekawa prezentacja projektów może być tym wyróżnikiem, dzięki któremu agencja zyska nowego klienta, a klient solidnego podwykonawcę. Które elementy portfolio są więc szczególnie ważne?
1. Jakość własnej strony www
Chociaż projektu własnej strony zwykle nie zamieszcza się w portfolio, to powinna być ona wizytówką każdej agencji. Pamiętajmy, że dla Ciebie, jako osoby poszukującej firmy do określonego zlecenia, będzie to pierwszy przystanek podczas oceny kandydata. A jak wiadomo, pierwsze wrażenie jest najważniejsze.
Bądźmy szczerzy: trudno spodziewać się fajerwerków po agencji, której własna strona jest niefunkcjonalna i niedopracowana. Bo jaką będziesz mieć gwarancję, że Twoje zlecenie zostanie dobrze wykonane?
2. Czy ilość idzie w parze z jakością
W portfolio zwykle umieszczane są wybrane, najlepsze zdaniem autorów kreacje. Jeśli jest ich dużo, warto jednak poświęcić trochę czasu i przeanalizować, czy jakość projektów jest stała. Może bowiem okazać się, że dana firma z jednymi zadaniami radzi sobie dobrze, ale inne pozostają na mocno przeciętnym poziomie.
Jeśli natomiast portfolio jest ciekawe, ale jednak skromne, to również może być ważna informacja. Dla pewności warto wtedy na własną rękę poszukać stron autorstwa danej firmy, bo może okazać się, że rzeczywiście nie ma się ona czym chwalić…
3. Możliwość weryfikacji projektów
Portfolio musi być wiarygodne, dlatego jedną z podstawowych informacji jest to, dla kogo pracowała agencja (lub freelancer) przy konkretnym projekcie. I obojętnie, czy zleceniodawcą była ogólnoświatowa korporacja, czy raczkujący dopiero startup – to musi się znaleźć. Tak samo jak i odnośnik „zobacz online”, który pozwoli podejrzeć dany projekt na żywo.
Wzmianka o zleceniodawcy jest szczególnie ważna jeśli planujesz duży i drogi projekt, gdzie nie możesz sobie pozwolić na jakiekolwiek wątpliwości względem agencji. A informacje o zleceniodawcy mogą okazać się przydatne chociażby w sytuacji, gdybyś chciał zasięgnąć opinii o niej u innych ludzi z branży.
Tym bardziej, że nie każde portfolio zawiera projekty, które „żyją” na rynku. Jest tak chociażby w przypadku niektórych freelancerów, którzy wybierają znaną markę, dokonują rebrandingu, ale robią to według własnej koncepcji, a nie dla klienta. W takiej sytuacji ciężko, aby było to jakąkolwiek referencją. Coś, co jest ładne, niekoniecznie musi być funkcjonalne i sprzedawać produkt.
4. Zlecone zadanie i kreatywność
Krótko i konkretnie, jakie problemy miała rozwiązać agencja i za co odpowiadała przy danym projekcie. Czy było to przygotowanie nowej strony, logo, a może budowa aplikacji mobilnej lub kompleksowy rebranding marki? Mając taką wiedzę, podczas analizowania poszczególnych projektów będziesz mógł ocenić, czy agencja rzeczywiście potrafiła rozwiązać problemy zgłaszane przez klienta.
Warto też spróbować dokonać oceny, na ile agencja rzeczywiście miała wpływ na ostateczny kształt projektu, a na ile była po prostu wykonawcą sztywnych założeń klienta. Jak to sprawdzić? Niektóre agencje prezentują materiały niebędące częścią finalnego projektu, a czasami były wręcz dodatkowo stworzone tylko na potrzeby portfolio. To duży plus, że agencja zadała sobie trud, żeby urozmaicić portfolio. Świadczy to dobrze o jej kreatywności i elastyczności w doborze rozwiązań.
Kopalnią wiedzy będą też „case study”, w których będziesz mógł dokładnie przeanalizować dany projekt od samych oczekiwań klienta, przez konkretne działania, aż po efekt końcowy.
5. Zastosowane rozwiązania
Gdybyśmy mieli wskazać jedną z najważniejszych pozycji w portfolio, byłyby to właśnie konkretne rozwiązania projektowe. W tym miejscu dokonuje się – wprawdzie ogólnej, ale jednak – analizy kluczowych systemów. Czy zbudowana strona lub aplikacja jest responsywna, w jaki sposób usprawniono nawigację, dlaczego kupno np. biletów jest teraz łatwiejsze niż dotychczas, dlaczego postawiono na akurat te widżety, a nie inne. Każda taka informacja jest ważna.
Przeglądając portfolio zawsze szuka się też elementów wyróżniających, które szczególnie zwrócą na siebie uwagę. Często może to być właśnie to, co ostatecznie zaważy na wyborze agencji. Dlatego warto przyjrzeć się, czy wykorzystuje ona jakieś własne rozwiązania, czy przygotowuje autorskie infografiki, ilustracje itd.
6. Nagrody branżowe i liczby
Nic tak nie uwiarygadnia wykonanego projektu, jak niezależne nagrody branżowe, jakie otrzymała agencja. Jeśli takie były, koniecznie muszą znaleźć się przy danej kreacji.
Kolejną obiektywną rzeczą, która bardzo przykuwa uwagę czytelnika portfolio, są liczby. Mogą to być m.in. dane pokazujące popularność odpalonej niedawno strony, związane z nią zaangażowanie fanów w mediach społecznościowych, a jeśli projektem była chociażby kampania PR, można liczbowo opisać publikacje w mediach branżowych, czy podać wielkość wykorzystanej bazy e-mail marketingowej.
–
Łukasz Dudko
Założyciel agencji interaktywnej Bloomnet
Od 2009 r. zajmuje się wspieraniem startupów w budowaniu aplikacji, tworzeniu marek oraz prowadzeniu działań wizerunkowych. Wcześniej na Cyprze projektował systemy informatyczne dedykowane branży finansowej.